Gå til innhold

Er dette en bra ram for klokking?


konstabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt kjipt at de ikke oppgir timinga på ram'en. Kjenner godt hovedkortet. Det skal i utgangspunktet ha CL2.5 ram. Jeg har testet at 2-2-2-5-1 timing funker på 333mhz buss og at 2-3-2-6-1 funker på 400mhz med disse brikkene fra Kingston:

 

http://www.pcstyling.no/product.asp?P_ID=187

 

Vil du ha ram som er god til å overklokke over 400mhz (lite aktuelt kanskje for AMD) må du tåle noe høyere timings, f.eks. 3-4-4-8-1. Vær obs på at andre fabrikanter av ram kan ha helt andre timings på brikkene sine. Jeg ville ikke kjøpt brikker for overklokking hvis leverandøren ikke kan oppgi timing.

 

(La meg være åpen om at jeg til daglig jobber hos pcstyling.no. Opplysninger ovenfor er gitt for faglig orientering, intet kjøpepress ;) )

 

Uansett er Asus A7V600 et bra hovedkort og bra til overklokking. Eneste ulempe er at AGP-bussen ikke kan låses. Har satt opp mange slike med AMD 2500+ overklokket til 3200+ og 400mhz ram. Går som ei kule.

Lenke til kommentar
Disse skulle vell være brukbare?

Tror det er BH6-brikker, så disse skulle klare 2-2-2-5 på langt over 200 FSB..

Grusom pris da. Faktisk dyrere enn 3200 LE med BH-6 (ser ut til at de er tomme for dem).

 

Bedre å gå for KHX3000 som har BH-5 og er endel billigere. Har et par med slike 256MB selv og de greier 220+ 2-2-2-5-1 lett som en plett (og jeg har ikke fått foret dem med skikkelig spenning (3,2v+) enda).

Lenke til kommentar
konstabel, 13/04/2004 : 21:08, hva betyr timingen

 

Timing er ventetid i minnebrikka. En minnebrikke er ordnet i et rutenett med rader (RAS) og kolonner (CAS). Timing er antall klokkepulser en operasjon tar før den er stabil i minnet. En 2-2-2-5-1 timing er fortløpende forklart:

 

2: CAS latency, tiden du må vente etter at en kolonne er valgt

2: RAS precharge, tiden du må vente etter å har valgt en rad

2: RAS to CAS delay, endre rad, velge rad og vente 2 klokkepulser

5: RAS active to precharge, start lading av verdi på valgt RAS/CAS, det tar 5 klokkepulser før lading er klar.

1: Command rate, tiden det tar å gi/hente data

 

Merk at RAS active to precharge er konstant på 15/16 nanosekunder. Derfor øker denne verdien jo raskere FSB er:

333 = 5

400 = 6

433 = 7

466 = 8

 

Forståelig ? :dribble:

Endret av ossy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...