Gå til innhold

litt premiere trøbbel


Anbefalte innlegg

Det har altid vært noen småting i premiere som jeg aldri har funnet ut av og som jeg bare lot være å bruke når jeg skulle redigere.. Så jeg tenkte jeg kunne fått vist av noen hvordan dette gjøres:D :

For det først: Hvordan tar jeg et "stillbilde" av en filmsnutt? Jeg pleide å ta EN frame og kopiere den opp MANGE ganger... men d ble lixm litt stress:D

Mitt andre spørsmål: Hvordan får jeg de helsikkens "layers'ene" til å flytte seg???Altså flytte seg over skjermen lixm. rulle inn kanskje for så å rulle ut igjen....forstørre seg... osv...

Ellers komme jeg ikke på så mye i farten som jeg trenger å vite.... takker på forhånd for svar:D

 

Forresten... Premiere 7.0 jeg bruker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta stillbilde finner du ønsket frame, trykker "fil", "export" og "frame"

Du får da et .bmp bilde. Dette drar du ned i tidslinjen. Default er at det varer i seks sekunder tror jeg, men du kan bare høyreklikke, og velge speed/duration for å skifte på dette (duration er hvor lenge klippet varer) En alternativ metode er å bare "trimme" kantene av klippet ved å føre musepekeren over enden på klippet, da får du fram en rød, klammeformet peker, og så kan du klikke og dra ut klippet til ønsket lengde mens du holder inne musen.

 

Det andre du spør om er såkalte transitions. Disse finner du samme sted som efffektene, og du drar den bare ned på tidslinjen i skjøten mellom to klipp, eller i endene av klipp. Dette finner du mer om dersom du søker på forumet, og også i hjelpefilen som følge med premiere (som du finner ved å trykke F1)

 

Håper dette besvarte det du lurte på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...