Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei ng.
Hadde tidligere et [b]Canon PowerShot S45[/b]. Dette tok sylskarpe bilder, nesten alltid. Med mitt nye digitalkamera, så "strever" jeg litt. Har prøvd litt denne innstillingen som heter "[b]A-DEP[/b]". Den ser ut til å "tilsvare" et kompakt-kamera, slik jeg ser det.

Er selvfølgelig klar over at man må bruke de ulike innstillingene til ulikt bruk, men føler at til det bruket jeg har, så er denne A-DEP innstillingen grei å bruke (bilde av familien i ulike situasjoner (ute), naturbilder, etc.).

Hva med dere andre med 300D? Hvilke erfaringer har dere? Vet at dette er diskutert u utelandske nyhetsgrupper (ng). Noen som vil dele sine synspunkter/erfaringer?

Fortsatt [color=blue][b]God Påske![/b][/color]

stimas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si at når du bruker innstillingen A-dep, så vil kameraet være innstilt for å skape mest mulig dybdeskarphet! Et problem med denne innstillingen vil være dersom lyset blir i mørkestelaget! Du vil da oppleve at lukkertiden vil bli lang og stativ er påkrevd!

 

En vinneroppskrift på sylskarpe bilder:

Kjøp et raskt lyssterkt objektiv F1,8. Blend ned et par hakk (høyere F-tall). Dette vil øke dybdeskarpheten og du vil få krystallklare bilder. Mange objektiver er bedre derrsom de er blendet ned et par hakk i forhold til største blenderåpning! Bruk så photoshop til å skarpe opp bildene så mye du vil! Dette kan gjøres med USM!

 

Correct me if I'm Wrong...

Endret av tovito
Lenke til kommentar

Digitale speilrefleks lager bilder som ved første øyekast kan se ut som inneholder mindre detaljer enn kompakte digitale (de ser mer uskarpe ut, rett og slett). Men dette er fordi digitale kompakte bruker en oppskarpingsprosess på bildene for å kompensere for dårlig optikk og liten bildebrikke, samt at de fleste bruker kompaktkamera for "snapshot"-bilder. Dette fører til at de minste detaljene blir borte. På ett digitalt speilrefleks er denne funksjonen mer eller mindre fraværende, slik at man kan skarpe de opp selv på en datamaskin. Da kan man selv velge skarphet og få skarpere bilde enn på ett kompaktkamera samtidig som man beholder de minste detaljene.

 

Også på kompaktkamera er det forskjeller. Jeg kan bruke to veldig like kamera som ett eksempel, Casio Z4 og Pentax Optio S4. Mange synes bildene til Z4 er skarpere enn bildene til S4, men dette er ved første øyekast. Bildene til S4 inneholder faktisk mange flere detaljer enn bildene til Z4, tross i at de ser mer uskarpe ut.

 

Speilrefleks er valgfrihet... også på dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...