Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp dette nettverket?


Anbefalte innlegg

Hvordan bør jeg sette opp dette nettverket?

 

 

Det består av 6 grupper med opptil 15 PC'er i hver (tenk skole!). Alle i samme etasje, men forskjellige rom.

 

Alle skal ha tillgang til Internett, extranett/intranett, e-postserver, filserver, printer og annet.

 

Har et serverrom...

 

 

Hvilke utstyr trenger jeg?

 

Hvordan settes DHCP opp?

 

 

Vær vennlig å forklar så detaljert som mulig! Er temmelig NOOB med nettverk.... student...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, altså..du behøver ikke å tenke å vanskelig. I utgangspunktet er det du trenger 7stk 16 portere med switcher. En switch som backbone og de 6 andre setter du for hver gruppe. Jeg går utifra at du mener med "gruppe" at de står på forskjellige plasser og ikke skal være separert på noe annet nivå enn fysisk. Går utifra at du ikke trenger 1gbit mellom switchene siden vi tenker skolenettverk her. Det er alt du trenger for å koble alle maskinene sammen. Videre spørs det på hvilken internett tilkobling du har, men jeg regner med du trenger en router av noe slag.

 

 

DHCP kan du lett sette opp med win2k server hvis du vil gjøre det enkelt.

Lenke til kommentar

Eh... Skrev dette innlegget litt kjapt... :hmm:

 

 

Det jeg hovedsaklig trenger hjelp til er hvordan jeg skal sette opp serverrommet!

 

Hvilket utstyr trenger jeg her?

Bør jeg ha en Gbps port mot serveren? (som da skal brukes til overnevnt...)

Firewall?

 

 

Resten av nettverket er satt opp som følger:

 

Gruppene er koblet mot hver sin 10/100 Mbps switch, som så går mot server-switchen (backbone?) ved 100 Mbps (UTP5e)... Server-switchen (backbone?) har x-antall 100 Mbps porter mot gruppene og routeren og en Gbit port mot serveren...

Lenke til kommentar

ikke vondt ment, men jeg mener du burde ha skaffet deg litt mer bakgrunnskunnskap om det du skal utføre før du blir satt til oppgaven.

en bør vite hva en prater om når det gjelder installasjon og serverdrift, og da er det ikke nok å spørre etter fremgangsmåter i et forum.

 

denne siden her inneholder mye nyttig informasjon. sett deg ned og les litt.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
ikke vondt ment, men jeg mener du burde ha skaffet deg litt mer bakgrunnskunnskap om det du skal utføre før du blir satt til oppgaven.

en bør vite hva en prater om når det gjelder installasjon og serverdrift, og da er det ikke nok å spørre etter fremgangsmåter i et forum.

 

denne siden her inneholder mye nyttig informasjon. sett deg ned og les litt.

 

lykke til!

:D

 

Kanskje derfor jeg er student!

 

 

 

Kan noen fortelle meg hvilke båndbredder som er beregnet for TP kabler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...