Gå til innhold

FPS i BFV...

Even89

Anbefalte innlegg

Skrevet
Øyet oppfatter ikke mer enn 25-30 bilder i sekundet uansett, så jeg forstår ikke hvordan noen kan påstå at 40 fps er som en tegeserie. Dine øyne er isåfall ekstraordinære.

EDIT: Skriveleif

Kanskje ditt øye ikke oppfatter mer enn 25-30fps, eller de professorene som har forsket på dette, men jeg gjør altså det. Ser jo lett at CS hakker med 30fps...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Å se på TV må da være utrolig jævlig... for det er jo ikke mer enn 24\25 fps...

Vel, det er merkelig det der, TV hakker jo ikke akkurat :thumbup:

Men prøv selv om du ikke stoler på oss, skriv fps_max 25 i CS også prøver du med 100 fps. Om du ikke ser forskjell da er ikke vi to like. :roll:

Skrevet

Utsagnet med 25-30 bilder pr. sekund (25 i PAL, 30 i NTSC) kommer faktisk fra TV-industrien sett utifra de spesifikasjoner tv-sendinger kjører med.

Våger å servere en påstand her.

Når du ser en film, så benytter denne 25 bilder pr. sekund i PAL format (altså europeisk standard). Denne filmen oppfattes som å bevege seg "flytende". Det vil selv ved de mest ekstreme action sekvenser alltid virke som om det går flytende, simpelthen fordi 25bilder pr. sekund er synkront med oppfriskningen TV-aparatene i de 1000 hjem benytter (TV'er benytter "interlacing" som vil si at kun annenhver linje oppfriskes av gangen, noe som på et 50Hz TV gir 25Hz reelt).

På en dataskjerm kan dette arte seg annerledes, og du vil faktisk kunne oppfatte noen filmer som å bevege seg "hakkete" til enkelte tider (Dette har jeg opplevd selv).

Dette nettopp fordi antallet bilder pr. sekund ikke harmonerer med oppfriskningen på skjermen. Spessielt vil dette være synlig ved frekvenser som ikke er delelig på 25 (bilder pr. sekund).

Jeg skal ikke påstå å ha noen vitenskapelig beviste artikler som jeg kan legge ut link til. Jeg baserer dette på den informasjon jeg har klart å lese meg frem til om video og skjermteknologi. Selv har jeg faktisk sett flere DVD filmer på min PC som har virket som om de hakket ved f.eks. 85Hz skjermoppfriskning. Setter jeg derimot opp til 100Hz (som ved hver 4'e oppfriskning av skjermbildet vil treffe akkurat der et nytt film-bilde blir tegnet opp) forsvinner hele dette problemet.

Antakelig vil det derfor virke som om det hakker mindre i et spill ved 60fps og 60Hz enn ved 60fps og 85Hz, simplethen fordi frekvensen på antallet bilder som rendres og antallet bilder som faktisk vises harmonerer.

Dette virker som ren logikk etter min mening.

Men at øyet kan oppfatte fler enn 30 bilder pr. sekund er det liten tvil om. Det ER faktisk vitenskapelig bevist. Det er faktisk noe av årsaken til såkalt "motion sickness" som endel folk opplever når de spiller 3D "dataspill". Mangelen på bilder for å skape en jevn bevegelse kan for noen folk påvirke hjernen på en slik måte at de blir kvalme og svimle.

Mulig jeg er ute å ror på Mjøsa i en sprukken holk her, men jeg tor denne teorien ikke er så langt ifra sannheten. Kanskje vi kan få noen til å svare helt korrekt på dette?

Skrevet

Ang. at TV ikke hakker. Se på den scrollende etterteksten på en film. Hakker ikke den?

Der fargene på en TV-skjerm er i sterk kontrast til hverandre er det faktisk ofte man kan se at den jevne flyten er en illusjon.

Skrevet
har ikke vært så opptatt av fps i spill før, men hvordan får man opp hva fps en ligger på i f.eks ut2003\04 og bfv?? :hmm:

bruk fraps eller trykk "ø" for og åpne consol

og skriv "stat fps"(ut 2003-2004)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...