Gå til innhold

Hjelp! Vifte på hovedkortet


Anbefalte innlegg

Argh, det er så typisk..

 

Kjøpte meg en Silent Viking og 2 Enermax 80x80 vifter med hastighetsjustering. Er utrolig fornøyd med disse, men når jeg monterte de oppdaget jeg noe rart. Det er en vifte på hovedkortet, og den bråker noe inni h%&%¤&

 

Hovedkortet er et Abit KG7 (ikke light eller raid men "vanlig") Er det noe jeg kan gjøre med denne? Det er liten plass rundt den da Silent Vikingen Og noen kondensatorer er 0,5 cm unna. Viften er 40x40 mm

 

Noen gode råd? Små vifter bråker jo ofte mye. Men kan jeg bytte ut med en som kjører f.eks. 1000RPM (hvis det finns da).

 

Takker og bukker for all den hjelpen jeg kan få. Jeg er nemlig helt "lost"

 

God påske folkens! Og takk igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

 

Har Arctic Silver 2, men jeg aner ikke hvordan jeg kan sette viften til 5 volt. Ledningen fra viften går inn i en 2 pluggs kontakt (ikke 3 plugs slik som cpu vifte). Noen som ver hvordan?

 

Zalmann chipset kjøleren så fet ut. Men som jeg skrev har jeg kun 0,5 cm plass rundt viften. Så jeg ville nok ikke fått plass.

 

Flott at dere gadd å svare. Setter stor pris på det.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 02:01, Tetsuo skrev:

Takker for svar.


Har Arctic Silver 2, men jeg aner ikke hvordan jeg kan sette viften til 5 volt. Ledningen fra viften går inn i en 2 pluggs kontakt (ikke 3 plugs slik som cpu vifte). Noen som ver hvordan?


Zalmann chipset kjøleren så fet ut. Men som jeg skrev har jeg kun 0,5 cm plass rundt viften. Så jeg ville nok ikke fått plass.


Flott at dere gadd å svare. Setter stor pris på det.


 

Kapp av skruefestene og fest det med lim.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noen bra løsning, og kanskje ikke noe som er å anbefale å gjøre i det hele tatt - men kanskje det er nyttig informasjon..

 

Jeg har et Asus A7V133 hovedkort som også har chipset-vifte. Viften gikk i stykker uten at jeg merket det.. og maskinen gikk problemfritt i 1 uke før jeg oppdaget det. Jeg har nå kjørt uten chipset vifte i 2 mnd og det fungerer helt fint... mulig hovedkort kan ta skade over tid, men på kort sikt ser det ut til å være problemfritt..

 

Maskinen er forresten ikke overklokket.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har KG7-Raid selv.

Den viften kan du bare fjerne, den er ikke noe tess + at den støyer. Jeg anbefaler av egen erfaring at du kjøper en Zalman Northbridge cooler, med litt Artic Silver 2/3, da blir du kvitt støyen + at du får en god kjøling på northbridge chipen.

Anbefaler og at du plansliper den!

Lenke til kommentar

Jeg har også A7V-C (KT133A) og kjører det uten vifte, og har gjort det lenge. Kan også nevne at ASUS Germany deler ut kun kjøleribbe hvis selve chipset viften går i stykker, dårlig kvalitet på selve chipsetviften altså (gjelder visstnok kun kunder i Tyskland). Ingen ny vifte, kun en ribbe som erstatning, og det tyder jo på at kjølebehovet ikke akkurat er det helt store. Har dog bestilt Zalmanribbe for å være på den sikre siden...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-29 16:58, Rage skrev:

Hei


Jeg har KG7-Raid selv.

Den viften kan du bare fjerne, den er ikke noe tess + at den støyer. Jeg anbefaler av egen erfaring at du kjøper en Zalman Northbridge cooler, med litt Artic Silver 2/3, da blir du kvitt støyen + at du får en god kjøling på northbridge chipen.

Anbefaler og at du plansliper den!



 

jepp :smile: den suger tungt har selv også Abit KG7-Raid. Har laget meg en i aluminium og en vannkjøler i kobber. Skulle gjerne gitt bort aluminiums- kjøleribba, men jeg er så dørge lat at jeg klarer vel neppe å komme meg til postkontoret :grin:

 

btw. med min hjemmelaga alu.kjøleribb fikk jeg 28 grader på chipset (romtemp 23-24) med en 80x80mm (glemmte å si at den var på 5v) skittvifte. Sef overklokka hehe :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: okidoki på 2002-03-29 19:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 02:01, Tetsuo skrev:

Takker for svar.


Har Arctic Silver 2, men jeg aner ikke hvordan jeg kan sette viften til 5 volt. Ledningen fra viften går inn i en 2 pluggs kontakt (ikke 3 plugs slik som cpu vifte). Noen som ver hvordan?


 

http://www.overklokking.no/cooling/diverse...ring/index.html

 

Her er overklokking.no's egen guide om hvordan man lager en vifteregulator, samt en oppskrift på å sette viftene på 5V..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...