Gå til innhold

Sony DSC-F828


Anbefalte innlegg

Føler for å dementere dette her. Jeg trodde jeg fikk et kamera som tok perfekte bilder ved alle anledninger når jeg kjøpte dette. Noe det ikke gjør. men jeg har fått masse mail med eksempler fra andre med andre kameraer, og sammenlignet med disse, er dette kameraet slett ikke dårlig i det hele tatt! Faktisk meget bra.

Sorry SONY :)

 

F828

 

Leste for ikke så lenge siden at disse brukererfaringene ikke var til å stole på fordi man gjerne VILLE at man hadde gjort et godt kjøp. Og jeg kaster in kluten. Nå har jeg tatt nærmere 4000 bilder med dette F828, og ja, jeg angrer bittert på at jeg kjøpte det. KA er et enormt problem, og det dukker opp til stadighet. Og støynivået er rett og slett for j.... Om jeg skal leve med kameraet er det kameraet som bestemmer hva og hvordan jeg skal ta bildene... og da er vel mye av fotogleden borte. Dette er selvfølgelig meget subjektivt, og en ærlig tilbakemelding fra meg. Etter 4000 bilder - ja, så må jeg bare si hvilke erfaringer JEG har med dette kameraet. Altså, mitt råd er; Ligg laaaaangt unna dette kameraet!

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg er det litt problemer med autofokusen. Når den funker så funker den, men ganske ofte klarer den rett og slett ikke å fokusere. Det virker som om kameraet er særdeles kresen på kontrasen på motivet som skal i fokus. Og da gir det fort opp. Men KA og støy der er 828 i toppklasse i negativ forstand. Jeg synes også at den generelle klarheten i bildene burde vært bedre med et kamera til 8.000,-

 

Det hjelper lite at det er solid bygget og at det er tøft å se på og at det er 8mp. Jeg vektlegger primært kvaliteten på bildene. Så er det jo denne raw-greia da. Den er en stor vits. Treeeeeg, og programvaren som medfølger er treeeeg og det er ikke så intuitivt heller som det meste av annen programvare i dag.

 

Kameraet tar rett og slett ikke gode bilder.

 

F828

Lenke til kommentar

Dette er et krevende kamera som stiller krav til brukeren, og skal man ta bra bilder, MÅ man ofte bruke manuelle innstillinger.

 

Jeg sier ikke at du ikke bruker kamera riktig, men jeg har sett mange flotte bilder som er tatt med dette kamera.

Dessuten finns det programvare som kan gjøre det kamera ikke kan.

 

De fleste kompakter leverer bilder som ikke er 'ferdige', og de må man behandle i et redigeringsprogram.

Lenke til kommentar

"Jeg sier ikke at du ikke bruker kamera riktig, men jeg har sett mange flotte bilder som er tatt med dette kamera.

Dessuten finns det programvare som kan gjøre det kamera ikke kan."

----

----

Joda, jeg har tatt mange flotte bilder med kameraet jeg også. Men jeg sier at de feilene jeg nevner dukker opp i gitte situasjoner. Og det til de grader. Så til et kamera til denne prisen, burde kameraet vært møøøe bedre.

Og jo det finnes programvare som retter feil i bilder, men når jeg har tatt 3-400 bilder av en modell, så sier det seg selv at jeg da ikke kan gå inn å redigere hvert eneste bilde manuelt. Og det er ikke slik at de fleste kompaktkameraer leverer bildene uferdig... Hvor har du det i fra?

 

F828

Lenke til kommentar
De fleste kompakter leverer bilder som ikke er 'ferdige', og de må man behandle i et redigeringsprogram.

Støy, KA og manglende detaljering innebærer at informasjon fra motivet

har gått tapt. Du kan bildebehandle til du blir blå uten at denne lar seg

gjenskape.

Lenke til kommentar

"Jeg har det i fra min erfaring med de over ti kamera jeg selv har hatt gjennom ca 5 år, samt ved å lese andres erfaringer på både norske og utenlandske fora."

 

Det er vel her snakk om to vidt forskjellige ting? Det at de fleste kameraer rett og slett tar så dårlige bilder at man nesten MÅ redigere dem for å få et tilfredstillende resultat - og til å si at; De fleste kameraer leverer uferdige bilder.......

 

Anderfo: Jeg tar for det meste bilder i studio og ellers inne med blits. Har da gått til innkjøp av Sonys egen blits, så den skulle da ihvertfall passe til kameraet. Og jeg har testet det i det vide og breie. Vært igjennom alle mulige innstillinger i alle tenkelige situasjoner - både inne og ute. (4000 bilder)

Grunnen til at jeg følte for å komme med min bittre erfaring, er at dette kameraet har blitt rost opp i skyene. Og folk som har kjøpt det har bagatellisert disse problemene. Inkludert meg selv. Men jeg føler ikke det er riktig og kanskje "lure" noen til å kjøpe dette kameraet fordi jeg ikke vil innrømme at jeg har gjort et dårlig kjøp selv. Dette er ikke noe hokus-pokus egentlig. JEG synes det tar dårlige bilder. Skal prøve å legge ut noen eksempler "soon".

 

F828

Lenke til kommentar

Jo da, kameraet tar gode bilder når KAMERAET vil. Ikke fullt SÅ gæli, men jeg synes at det er veldig ustabilt. Alt for ofte blir bildet ødelagt av kameraet selv. Og jeg må innrømme at jeg er såpass ustabil selv, at det holder lenge med de bildene jeg ødelegger, om ikke jeg skal få hjelp av Sony til det.

Men la meg understreke nok en gang; Det tar også flotte bilder. Jeg sier IKKE at F828 er sjangseløs. Jeg sier at det er for dårlig til DEN prisen. Og at det i det hele tatt har blitt sammenlignet med speilrefleks, er jo helt meningsløst. F828 er bra i forhold til kameraer til 3-4.000,- men så bærer du til gjengjeld kameraet med deg omtrent på ryggen... Og da må man, tatt i betrakning at man bærer på 1 kilo kamera som ruver ikke så reint lite, forvente å få bedre bilder enn "Litt bedre enn mitt Casio QV-R4" Her er en link til feil jeg til stadighet får. La meg også si at jeg godt kunne lagt en link til mine beste bilder og sagt; DETTE ER ET KNALL KAMERA.... Men feilene opptrer for ofte rett og slett. OG ikke minst, jeg er deppa!!!

BILDER

 

F828

Lenke til kommentar

Hei igjen, har sett litt på bildene, og her er ikke noe ekstraordinært å se.

Det øverste bildet har noe KA, men det er dette kamera ikke alene om. Skal man bruke bildet til noe, kan man fjerne KA på minst tre måter.

 

Bilde under har jo en fenomenal oppløsning. Man kan jo nesten printe ut portrettbilder av hver enkelt. Den lilla prikken i bildet t.h. ligner på KA.

 

Neste bilde:

Jeg ser ingen lilla stikk på min skjerm, men du sikter kanskje til den lilla tegningen i øyet?

 

Så det nest nederste bildet.

Den gule flekken midt i bildet skyldes sannsynligvis et kraftig motlys litt fra siden som gjenspeiles i optikken. Ikke unormalt på en linsekonstruksjon med så høy lysstyrke.

 

For meg ser dette normalt ut.

Du er nok noe streng i bedømmingen av kamera etter min mening.

Lenke til kommentar
De fleste kameraer leverer uferdige bilder.......

Jeg skrev ikke "de fleste kameraer", jeg skrev "de fleste kompakter....osv" ?

Påstanden er selvsagt avhengig av hvilke krav man stiller til det ferdige resultatet, så det blir jo litt subjektivt da.

De fleste kompakter har egen oppskarpingsprosess, og justerer bildet så det ser best mulig ut rett ut fra kameraet. Dyrere kamera som digitale speilrefleks, derimot, belager seg på at brukeren skal leke litt med innstillinger og slikt for å gjøre bildet helt ferdig. Derfor kan ett bilde som kommer ut fra ett speilrefleks, ofte virke mer uskarpt og med feil farger enn ett bilde tatt med ett billigere kompaktkamera, selv om bildet fra speilreflekskameraet fortsatt inneholder flere finere detaljer.

 

F828 er myntet mot det mer semiprofesjonelle markedet, og de belager seg kanskje på at fotografen kan justere litt på bildene i etterkant. Tips ; Photoshop har automatisk nivåjustering. Ikke at det nødvendigvis hjelper i ditt tilfelle, men kan hjelpe noen som synes justering er ett slit.

Lenke til kommentar

Jøsssss... denne tråden begynte med en utblåsning av de skjeldne...

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne her,- men det høres ut som om enten forventningene har vært helt feil eller du har havnet ut med feil kamera... eller kanskje begge deler?

 

Har selv endt opp med F828 og har som deg rukket å ta mellom 3-4000 bilder fordelt på alle typer motiver men med hovedvekt på ute-/ natur-, men også en god del innendørs.

Til mitt bruk har kameraet innfridd på alle måter. Fantastiske farger, god (skarp) oppløsning, er også veldig fornøyd med eksponeringen på alle auto-instillinger,osv.

Vil også fremheve macrofunksjonen som resultatmessig er på høyde med hva jeg får ut av analoge macroobjektiver til SLR som alene har kostet mer enn prisen på F828. I det hele tatt er det veldig få refuserte bilder av teknisk årsak i forhold til antall bilder som hittil er tatt.

 

KA kan jeg se på enkelte bilder med skarpe lyspunkter/ reflekser osv, men disse må forstørres mye før det blir synlig. Vær klar over at KA ikke er et F828-syndrom, men er der mer eller mindre på alle dig.kameraer. En kamerat som har investert i 10D slipper heller ikke unna dette, selv om han kommer noe lettere unna. Støy,- (??) jeg kjører konsekvent på iso 64/ 100 og støy er omtrent ikke målbart. Hva sammeligner du med?

 

Du har veldig rett i en ting; F828 er ikke speilrefleks.

Og med det som utgangspunkt burde diskusjonen dreid seg om hvorvidt du er bedre tjent med et DSLR idet dette har en helt annen type bildebrikke + optisk søker. Men da snakker vi om to forskjellig teknologier hvor sammenligningen blir litt urettferdig.

 

Du oppgir å bruke kameraet mye til portrett, m.m., og jeg ser av bildet ditt at du har den eksterne blitzen oppe på kameraet. Jeg benytter til innefotografering

istedet kameraets innebygde sammen med to Metz slaveblitzer. Disse tennes automatisk av kameraets egen blitz. Blitzen på kameraet demper jeg med litt matpapir som er festet i en stor "bue" rundt, men avstemt slik at slaveblitzene tennes. Dette for å unngå skarpt lys direkte mot "offerets" øyne.

Bruker også ofte matpapir rundt slaveblitzene for å få et mykt og dempet, kontrast- og skyggefritt lys uten "røde øyne" og lyspunkter/ reflekser i øyne og blanke klesdetaljer, osv. Slaveblitzene plasseres på sidene/ skrått mot foto-objektet, gjerne rettet mot tak eller vegger som kan reflektere mykt lys,- hvis du ikke demper med matpapir eller annen transparent dekke. Dette er lysteknikker jeg har dradd med meg fra min analoge kameraverden og som ofte også fremhever myke skyggepartier og gode fargetoner. Sammen med de gode manuelle instillingsmulighetene på F828 kan dette gi fantastisk resultater.

 

Jeg holder fremdeles på at F828 er et suverent kamera i sin klasse, hvor objektivet og den manuelle zoom`en er i særklasse i forhold til konkurrentene.

Størrelsen og utformingen er også et stort pluss for meg som ønsker å fotografere (les; i motsetning til "å ta bilder"). Støy er ikke noe tema såfremt du kjøper dette kameraet med åpne øyne i forhold til at du ikke har behov for iso over 200 og for meg har ikke dette vært noe savn. KA er der, men du kan gjøre mye for å unngå de verste utslagene,- ikke bare etterbehandle bildene. Men igjen; hvilke kameraer er KA-frie?

 

Jeg har sammenlignet mange bilder med både D60, D100 og 10D som finnes i omgangskretsen, samt min egen "stall" med profesjonelt analogt utstyr.

Men å skille mine og "deres" bilder i en blindtest hadde du ikke klart. Antagelig hadde du i de fleste tilfeller plukket ut mine da farger og skarphet ofte er i særklasse sammelignet med spesielt D100 og D60, som under mange lysforhold gir matte, avdempede og nøytrale, nesten grålige farger samt kan ha ulne, nesten uskarpe kontrastoverganger rett fra kameraet. Og da snakker jeg ikke om RAW-format.

 

Jeg sier ikke med dette at du skal beholde din F828, men test iallefall ditt neste valg grundig før du kjøper. Jeg tror du "går over bekken etter vann" ved å bytte, men du verden,- DSLR har jo også sine fordeler,- absolutt!

Men om du vil kunne måle merprisen for dette i så mye bedre bildekvalitet er jeg ikke overbevist om uten videre.

Tvert om vil du antagelig måtte bruke noen tusen ekstra på PhotoShop CS og enda flere timer bak PC-skjermen for å etterbehandle i større grad enn hva du gjør i dag.

Men det er kanskje verdt prisen??

Lykke til!

Endret av PhotoGen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...