trygvelo Skrevet 20. mars 2004 Skrevet 20. mars 2004 Dette lar seg enkelt løse med en egen ruter. De fleste bredbåndsrutere har dessverre ikke mulighet for mer enn ett lokalt nettverk. Har ikke vært borti så mange bredbåndsrutere dessverre, har stort sett brukt dedikerte rutere med flere interface'r, så dette er jeg ikke 100% sikker på... Hva mener du med mer enn et lokalt nettverk? Jeg likte godt modellen til spez, men skjønte ikke helt hva han skulle med lanruter1. Hva tror du om denne? IP og routing har jeg god greie på. Har kommet halvveis i faget kommunikasjonsnett og holder faktisk akkurat på med routing-algoritmer og IP-datagram. Men et sånt fag dekker jo stort sett alt det grunnleggende og bakgrunnstoff, mens forskjellige nye teknologier ikke er med... edit: er du høgskolestudent selv trygvelo? (Sjekket linken din... :-) ) Har studert på HiØ ja, og i fjor var jeg kursansvarlig for datanett kurset. Slik jeg ser det vil det beste valget for deg være å sette opp en Windows 2000 server med 3 nettverkskort og sette opp Routing med NAT og DHCP på de forskjellige segmentene. Du kan sette opp ruting slik at admin subnettet har tilgang til elev subnettet og elev subnettet ikke har tilgang til admin subnettet. Husk at det er viktig å planlegge hvilke protokoller og tjenester du vil rute mellom de forskjellige nettene. NetBIOS er i utgangspunktet ikke rutbart, men du kan "lure" NetBIOS til å fungere over flere segmenter bla. ved å rute broadcast mellom subnettene. Husk da at broadcast er den siste ip adressen i subnett rangen. Refererer til de samme sidene jeg ref. til tidligere for mer info.
erikindre Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Skrevet 20. mars 2004 Morpheus- som egentlig har ansvaret for dette har vurdert den løsningen og kommer nok til å gå for den... Helt enig i at dette nok er den beste løsningen i dette tilfellet.... Jeg har ikke peiling på win2k server, så dette overlater jeg til han å finne ut av :-) Jeg lurte bare på hvordan løsningen ville blitt med routere, ettersom dette er aktuelt i tilfeller der det ikke finnes server...
Morpheus- Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Til de skolene uten server, kan jeg muligens sette opp en router med 2 subnett.. Noe lignende Asus WL500, bare at der er det ene nettet trådløst.. Da kan man skille begge nettene fra hverandre, samtidig som begge kommer på internett.
erikindre Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Skrevet 22. mars 2004 Hmmm... høres jo ikke dumt ut. Så lenge denne type routere ikke er for dyre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå