Gå til innhold

Intel Centrino WLAN kort & Dlink 514


Anbefalte innlegg

Hei, har slitt litt med å få en Dlink DI-514 og en Tundra (Aopen/FSC/Tech/...) 1555 Centrino laptop til å spille på lag på den trådløse siden.

 

Vil tror dette gjelder 1556/1557 osv også.

 

Har nå fått dette opp og kjøre, fjellstabilt og med god sikkerhet. Legger derfor en liten guide her, så ikke alle andre trenger å streve like mye. :)

 

Altså:

Å sette opp en DI-514 mot en Centrino laptop funker i utgangspunktet ikke. For å få det til å kjøre i det hele tatt må man slå av strømsparingsfunksjonen til Intel PRO/Wireless kortet. Da fungerer det helt fint. Det er beskrevet flere steder hvordan man gjør dette, og Intel bekrefter at det er et problem, som i dette tilfellet skyldes en dårlig implementert firmware fra Dlink.

 

Så sikkerhet. De som har denne Dlink routeren har merket at den kun støtter WEP (64 & 128 bit). Dette er pr idag for dårlig - iallefall etter min mening. En firmware oppgradering til versjon 1.02 gir deg full WPA!

Den fikser også strømsparings problemet, så du kan aktivere denne igjen for Intel PRO kortet.

 

Men hvor en denne oppgraderingen hen? Her: http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download%...t=30&Expand=2#2

 

Norske/svenske/Europeiske sider viser ikke denne firmware-versjonen. Spør ikke meg hvorfor.. Har selv lagt inn den firmware'n som ligger på linken, og den virker fint. Oppgrader via web-grensesnittet til routeren. Du trenger kablet forbindelse.

 

Nå kan du aktivere WPA(-PSK) i routeren. Men hvordan legge dette til i laptopen? Medfølgende drivere til 1555 (og andre, det vet jeg ikke) sitt Intel PRO kort støtter ikke WPA, og du må ha en patch fra MS (til XP) for å få dette til å fungere.

Driveren til laptopen finnes ikke fra aopen/PSdata.. Jeg brukte derfor DELL sin:

 

http://support.dell.com/FileLib/Format.asp...eleaseID=R64838

 

Patch fra MS: http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en

 

Legg inn disse, reboot. Du kan nå aktivere WPA.

 

Se også denne linken fra Intel:

http://www.intel.com/support/network/wirel...6131-prd944.htm

 

 

Har du fulgt det overnevnte så kan du når surfe stabilt, med høy sikkerhet og problemfritt med dette oppsettet.

 

Bruker det daglig selv, og det fungerer meget bra. Har funnet at WinXp's innebyggede trådløse konfigurasjon er bedre (ikke minst raskere) når du benytter flere trådløse nett. Jeg gjør det på studiestedet i tillegg til hjemme, og det er 100% knirkefritt.

 

Håper kanskje noen har nytte av dette - om det er noe som er uklart så ta gjerne kontakt! :)

 

Mvh.

Fredrik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker Fredrik... det var det som skulle til!

 

Men jeg er litt usikker på oppdatering av firmware... jeg leste et sted at man ikke måtte finne på å oppgradere med firware som kom fra feil kontinent.. da dette kunne skade maskinvaren...

 

Men jeg antar at du nå har prøvd den ut, og vet at det funker?

 

tusen takk for all hjelpen! :thumbs:

Lenke til kommentar
Men jeg er litt usikker på oppdatering av firmware... jeg leste et sted at man ikke måtte finne på å oppgradere med firware som kom fra feil kontinent.. da dette kunne skade maskinvaren...

 

Men jeg antar at du nå har prøvd den ut, og vet at det funker?

 

Det har jeg - jeg har revB av routeren, og som du ser på linken så er det denne det gjelder. Se under routeren din - der står det H/W ver. B(1) tenker jeg.

 

Denne fungerer helt fint. Ville neppe lagt den inn om du har en annen routerversjon.

 

Synes det er sært av Dlink å ikke legge denne opp på de europeiske sidene, vet ikke hvorfor de ikke gjør det.

 

Har akkurat nå 5 klienter tilknyttet (av dem 2 Mac og 3 PC) - og dette fungerer helt glimrende med WPA-PSK og TKIP. Dønn sikkert, iallefall for "avansert hjemmebruk".

 

 

tusen takk for all hjelpen!

 

Alt iorden - alltid fint når ting fungerer :)

 

Fredrik.

Lenke til kommentar

Nei, linux har jeg gitt på båten en gang for alle, gidder ikke å måte fikle en uke for hver minste lille ting jeg skal gjøre...

 

Skal man ha en pakke som spiller mp3, DVD osv må man betale, ofte mer enn for en studentlisens av XP. Linux gratis? Hvis man ikke skal bruke det så kanskje...

 

Nei, WinXp er så fjellstabilt og brukervennlig, at det er ikke noe alternativ som er reelt synes jeg. Har prøvd Mandrake, Fedora(RedHat), knoppix og Debian.

 

Men hver sin smak, linux har tydeligvis appell hos noen :)

 

Fredrik.

 

Tilbake til topic:

 

Fungerte ting slik jeg beskrev det? Eller er det noe jeg bør revidere der?

Lenke til kommentar

Ser ut som en fin guide. Nedlastingssidene til dlink taiwan fungerer fint mot produktene her i norge, d-link norge sender deg videre til den siden på sine support sider.

 

Når det gjelder Intel Pro 2100 wireless kort så har intel akkuratt startet på et nytt driverprosjekt til linux. Foreløpig støtter den ikke WEP eller WPA, men når jeg ser hvor fort de kommer med nye versjoner tar det nok ikke lang tid før det kommer.

 

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=6175

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...