RolfOve Skrevet 16. mars 2004 Skrevet 16. mars 2004 Jeg har installert wine som vanlig bruker. Jeg leste README filen og kjørte likegodt ./tools/wineconfig som beskrevet i readme filen. Likevel nekter wine å kjøre en exe fil. Får ikke feilmelding om ugyldig syntaks, får bare den kjente hjelpeteksten. En annen ting jeg lurer på i denne forbindelse er hvor den kompilerte wine legger seg? Det ligger riktignok en fil i ~/wine/wine, men denne ligger ikke i path? Hvorfor kan jeg kjøre denne uavhengig av hva mappe jeg står i? (Postet et innlegg for 1 minutt siden, men vil helst ikke blande disse spørsmålene)
huf Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Prøv å logge inn som root å skriv wine blabla.exe å se om det funker da.
RolfOve Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Skrevet 17. mars 2004 Jeg har ikke root privelegier, og får ikke noen til å teste dette med root heller.
RolfOve Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Skrevet 19. mars 2004 En annen ting jeg lurer på i denne forbindelse er hvor den kompilerte wine legger seg? Det ligger riktignok en fil i ~/wine/wine, men denne ligger ikke i path? Hvorfor kan jeg kjøre denne uavhengig av hva mappe jeg står i?
ratix Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Vis du har kompilert wine som vanlig bruker har du ikke lov til å ta en "make install". Så du har sannsynligvis bare gjort "./configure" og "make", da er jeg sikker på at wine binaryen + libraries ligger i den mappa: ls wine For å finne ut om binaryen ligger der.. Vis den er der så kan du prøve med ./wine Vis wine er der så kan du lage ett alias for den og legge i .bash_profile elns alias wine='/sti/til/wine'
slime mold Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Vis du har kompilert wine som vanlig bruker har du ikke lov til å ta en "make install". Det er ikke helt sant. Hvis du kjører configure med argumentet --prefix=$HOME, vil 'make install' installere programmet til hjemmekatalogen (wines eksekverbare kommer f.eks. i $HOME/bin).
RolfOve Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Skrevet 23. mars 2004 (endret) ls wine For å finne ut om binaryen ligger der.. Jeg vet hvor wine ligger. Den ligger i programmer/wine/ Poenget er at jeg kan starte wine uavhengig av hva mappe jeg er i. Det er ikke laget alias til wine, så den ligger i en slags path uavhengig av det. Det er en god ting, er ikke det, bare skjønner ikke helt hvordan dette er mulig uten path elns. Vil gjerne ha en forklaring på hvordan dette skjer. Hvis noen vet? Jeg fikk spørsmål under wineinstall om jeg ville installere som superuser eller vanlig bruker. Her valgte jeg vanlig bruker, så den er kompilert. Men den virker fortsatt ikke. Edit: "Virker ikke"- Quotet lengre oppe: Likevel nekter wine å kjøre en exe fil. Får ikke feilmelding om ugyldig syntaks, får bare den kjente hjelpeteksten. Endret 23. mars 2004 av RolfOve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå