Gå til innhold

NIKON D70 - objektiver som passer?!?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med å finne ut om jeg skal kjøpe Nikon D70 eller Canon 10D.

Det jeg må finne ut er hvilke objektiver (originale) jeg kan bruke til D70,

og sammenligne priser med tilsvarende fra Canon for å se hvilket merke det

svarer seg å satse på.

 

Problemet mitt er lite kunnskap om Nikon-objektiver.

Objektivene må jo ha innebygt fokusmotor for å funke på D70. Hvilke objektiver har dette, og hvilke objektiver stiller på lik linje som Canon sine EF USM?!

 

Det er vanskelig å sammenligne når jeg ikke vet hva jeg ser etter, hehe! :dontgetit:

 

18-70DX-objektivet som følger med D70 er greit. Men hva er der å velge i utover DX-serien og av eldre objektiver?!?!?

 

Benevninger som AF-S , D, ED, IF osv. sier meg ikke så mye....

 

Håper du som leser dette har peiling og kan komme med tips!

På forhånd takk!

 

-Christoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sammenligne med canon:

Canon har USM, Nikon har AF-S, altså S'en forteller om den har motor tilsvarende USM

Canon har IS-bildestabilisator, tilsvarende benevning hos Nikon er VR.

Canon sine autofokus-linser heter EF hos nikon heter de AF.

 

Eller så står det meste under spesifikasjoner på hvert objektiv under produktguiden til akamera!

 

I følge spes. på D70 kan det bruke de fleste AF-objektiver!

 

Håper dette var til litt hjelp!

Endret av tovito
Lenke til kommentar

Tamron og Sigma objektiver kan brukes til mange merker, deriblant Nikon.

Du må nesten lese anbefalingene fra fabrikantene for å finne de som passer best.

Jeg har kun sett på originale til D70

 

Man kan nok sette på D70'en alle Nikons objektiver med F-fatning fatning (noe jeg vet lite om). Men du får jo ingen automatikk, og eldre utgaver av objektivene vil vel også være dårligere tilpasset digitale kameraer

 

Nikon har jo lansert en ny DX-serie med objektiver, spesiellt tilpasset deres digitale speilreflekser. Det som følger med virker bra (DX18-70mm), men

DX-serien har ikke som jeg kan se noen objektiver over 70mm.

Og der starter mitt "problem" som denne strengen egentlig omhandler...

en søken etter et bra objektiv i området rundt 70-200mm.

 

Takker forøvrig tovito for forklaringen av forkortelsene! :)

 

- Christoffer

Lenke til kommentar

Har selv et Sigma 70-300mm f4-5.6 II Macro super! Dette fåes til 1990,- hos elite foto! Dette er ikke verdens mest lyssterke objektiv, men personlig synes jeg det fungerer bra! på 300mm må man nesten bruke stativ, da rystelser lett skaper uskarpe bilder. Objektivet har også en tilfredsstillende macro-funksjon.

Jeg har dette objektivet på et Canon 10D, men det som er laget for Nikon fungerer utmerket på D70! Her er noen bilder

 

Macrobilde1

Macrobilde2

Tele

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor mye du har tenkt å investere, men her har du en 80-200 linse som vil fungere utmerket på D70 og er antakelig beste kjøp du kan gjøre uten økonomisk ruin som konsekvens.

 

Se ellers på www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm for en bra oversikt og tester av de fleste objektiver for Nikon. Han har nok peil.

Lenke til kommentar

Takker igjen for respons!

 

Var innom en Nikon-forhandler og fikk en detaljert brosjyre over Nikkor-serien.

Den gav et godt inntrykk av hvilken teknologi som er brukt i de forskjellige

objektivene.

 

Har nok bestemt meg for AF 80-200mm 2,8D ED.

 

-Christoffer

Lenke til kommentar
Takker igjen for respons!

 

Var innom en Nikon-forhandler og fikk en detaljert brosjyre over Nikkor-serien.

Den gav et godt inntrykk av hvilken teknologi som er brukt i de forskjellige

objektivene.

 

Har nok bestemt meg for AF 80-200mm 2,8D ED.

 

-Christoffer

Dobbeltsjekk prisen, som jeg skrev her, tror jeg du har litt feil inntrykk av prisbildet.

Lenke til kommentar

Stilige makrobilder..

Prøvde å lage noen tilsvarende makrobilder selv, bare for å øve meg (ikke ta det som en fornærmelse at jeg prøvde å herme etter; ta det som et kompliment) og teste kameraet. Jeg bruker Olympus C730.

makrobilder

Det første bildet er supermacro med autofokus, det andre bildet er vanlig makro med en god del zoom og manuell fokus.

Lenke til kommentar
[quote name='anderfo' date='18/03/2004 : 13:27'] [quote name='tovito' date='16/03/2004 : 22:27'] [url="http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=101122&sort=ID&brukerid=25690&kategori=&hideThumbs=0&brukernivaa=0&lukketforum=0&offsett=0&foreningsid=&nomenus=&serieid=0"]Macrobilde1[/url]
[url="http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=103507&sort=ID&brukerid=25690&kategori=&hideThumbs=0&brukernivaa=0&lukketforum=0&offsett=0&foreningsid=&nomenus=&serieid=0"]Macrobilde2[/url]
[url="http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=105211&sort=ID&brukerid=25690&kategori=&hideThumbs=0&brukernivaa=0&lukketforum=0&offsett=0&foreningsid=&nomenus=&serieid=0"]Tele[/url] [/quote]
Stilige makrobilder..
Prøvde å lage noen tilsvarende makrobilder selv, bare for å øve meg (ikke ta det som en fornærmelse at jeg prøvde å herme etter; ta det som et kompliment) og teste kameraet. Jeg bruker Olympus C730.
[url="http://url.raw.no/TghS"]makrobilder[/url]
Det første bildet er supermacro med autofokus, det andre bildet er vanlig makro med en god del zoom og manuell fokus. [/quote]
Tøfft! Liker slike bilder! Og jeg tar det absolutt ikke som noe fornermelse at du "hermer" etter mine bilder! Fint at jeg kunne være til inspirasjon... Endret av tovito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...