Gå til innhold

isopropanol eller rødsprit?


tHaZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NEEEIII!!! Rødsprit er noe satans møkk. Egner seg ikke til skikkelig rensing. Det duger ikke i det hele tatt. Ikke nok til å feste flater med hvor man skal feste klistremerker skikkelig jo! Det legger jo igjen fett, mann! Ikke bruk det på CPU'en, herregud!!

 

Rødsprit er møkkaspritens konge. Den er til og med dårligere enn white spirit. Og som de fleste vet egner ikke white spirit seg til å rense CPU/kjøler med heller. Legger igjen fettlag! ISOPROPANOL er sakene. Man kan ikke klare seg uten om man skal rense CPU/kjøler ordentlig. Det legger ikke igjen noe fett i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-24 18:18, mFaFa skrev:

NEEEIII!!!
Rødsprit er noe satans møkk. Egner seg ikke til skikkelig rensing. Det duger ikke i det hele tatt. Ikke nok til å feste flater med hvor man skal feste klistremerker skikkelig jo! Det legger jo igjen fett, mann! Ikke bruk det på CPU'en, herregud!!


Rødsprit er møkkaspritens konge. Den er til og med dårligere enn white spirit. Og som de fleste vet egner ikke white spirit seg til å rense CPU/kjøler med heller. Legger igjen fettlag! ISOPROPANOL er sakene. Man kan ikke klare seg uten om man skal rense CPU/kjøler ordentlig. Det legger ikke igjen noe fett i det hele tatt..


 

Hør her Yngve;

 

Man kan bruke rødsprit like godt som isopropanol. Jeg renser prosessoren med masse forskjellig. 96%; Etterbarberingsvann; Rødsprit; Aceton osv. Du tenker på Whitesprit når det gjelder å legge igjen et fettlag. Hvis det er noe forskjell, så er den så minimal at det er milligrader som teller(0,001). Ingen forskjell. Alkohol fordamper. Bruk alkohol og Q-tips. Det er mest effektivt. Rødsprit er også Alkohol(96%), men det er satt til et stoff slik at det smaker og lukter bittert(kan selge det billigere).

 

En flaske rødsprit koster 30kr for en flaske, en flaske ISOPROPANOL(mindre) koster 90 kr. ISOPROPANOL stinker.

 

Skal skrive slik rektor gjorde på vaskehjelpenes kontor med store svarte bokstaver:

 

NB: LØSEMIDDLER SKADER HJERNEN OG ER UHELBREDELIG!!!!

Lenke til kommentar

Ellers kan det jo være en idé å først rense kjernen med whitesprit/rødsprit, deretter fjerne eventuelle fettlag med isopropanol (avfettingsmiddel)

 

For det er søren ikke lett å fjerne gammel termal pad med isopropanol!

 

Men noen mener kanskje at whitesprit/rødsprit bør holdes langt vekk fra pc-en uansett..?

Lenke til kommentar

For ethundredeogfemtende gang:

"Whitesprit og Rødsprit er to helt forskjellige ting! Er dere helt løsemiddelskadede? Whitsprit er et materiale basert på olje(terpentin); Rødsprit derimot er basert på etanol(alkohol), det er samme alkoholen som vi drikker. Rødsprit er 95,9% Etanol, 0,1% aroma og 4% Vann. På rødspiten står det svart på hvitt at 96% av rødspriten vil fordampe på kort stund. 4% vil ligge igjen for et par timer(vann). Jeg anbefaler alle å bruke rødsprit/alkohol til å rense CPU framfor et kraftig løsemiddel.

 

Isopropanol er også etanol basert. Jeg skal vedde 1000 kroner på at REIN Alkohol(99% klut) legger igjen mindre enn ISOPROPANOL. Er det noen som har noe å bevise så mail meg!! [email protected]

 

 

Her er + og - ved de to stoffene:

Rødsprit/etanol

1/3 av prisen(+)

Ikke skadelig løsemiddel(+)

Enkel tilgjenlighet(+)

Kan brukes til masse annet praktisk(+)

 

ISOPROPANOL:

Pris(-)

Meget Skadelig løsemiddel(-)

Etser(+ og -)

 

 

Er det noe vits med ISOPROPANOL fremfor Rødsprit. De fleste tror at de for ned gradene ved å rense med dette middelet; svaret er nei. Jeg vil påstå at rødsprit er like god, om ikke bedre enn ISOPROPANOL.

Lenke til kommentar

Ehhhmmm

Vær litt seriøs her for det første.

For det andre, White/Rød-sprit legger igjen et tynt fettlag. Da refererer jeg til denne artikkelen, http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html , som er OK.no`s GoopGuide.

 

"For å få renset overflatene skikkelig syns jeg det er best å bruke Q- tips dyppet i et ganske kraftig løsemiddel, eksempelvis lakktynner eller isopropanol. Det kan lønne seg å "skure" skikkelig, og bruke et par-tre Q-tips etterhvert som de blir skitne. Du kan også bruke spesielt pussepapir eller pussefille til briller, men du bør ikke bruke vanlig tørkepapir/dopapir til dette da det vil legge igjen papirfibre. Det er også en del som bruker Whitesprit til å rense prosessoren, men det legger igjen en tynne olje-/fetthinne som i mange tilfeller bare gjør vondt verre."

Lenke til kommentar

@ erl

 

Jeg hadde egentlig planlagt og holde kjeft om alt som heter core-rensing. Det blir bare masse bråk av det. Men dette klarte jeg ikke la være. For ørtene gang: Rødsprit og Whitesprit er 2 helt forskjellige ting!

Hvis du leser litt opp, så er det en grei forklaring. Whitesprit er et oljeprodukt (råtne dinosaurer) Rødsprit kommer fra sukker og gjær. Ta og lukt på det hvis du ikke tror meg.

Og til han som sa isopropanol er etsene... Vel, det er det ikke.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-25 03:55, Arctic skrev:

Rødsprit kommer fra sukker og gjær.


 

Helt riktig, men rødsprit er jo forurenset smuglersprit (60 år gammel Cognac ol. :sad: ) slik at det ikke kan drikkes. Så er jo spørsmålet hva de har putta i det da, men olje tror jeg ikke det er. Olje og etanol går ikke så godt i lag. Allikevel så kan det jo være fint å være helt sikker på at det er helt rent...

Lenke til kommentar

Til personen som påsto at isopropanol er etanol basert:

 

1C=Met; metanol

2C=Et; etanol

3C=Prop; propanol (isopropanol, 2-propanol)

4C=But; butanol

5C=Pent; pentanol

6C=Hex; hexanol

7C=Hept; heptanol

osv.

 

Det er den ikke.

 

 

Men å påstå at rødsprit(nesten ren etanol) legger et fettlag, mens propanol(kjøpt på bensinstasjon)(også nesten ren propanol) ikke gjør det er en naturstridende selvmotsigelse. De to stoffene er så å si identiske i kjemiske egenskaper, og de fordamper nesten like fort.

Det spørs litt (men ikke så mye, ca 0.1% er tilsetningstoffer) hva disse stoffene er tilsatt for at vi ikke skal drikke det. (Ja, det er fullt mulig å drikke propanol, men ikke særlig smart. Fylla varer i tre-fire dager, og du er dårlig i en uke. Noen studenter på Blindern gjorde dette for noen år siden.) Tilbake til poenget: Propanol og etanol er så og si det samme.

 

Når det gjelder whitesprit, så består dette av hydrokarbon kjeder mellom C9 og C12 (til forskjell fra alkohol som har alkoholgruppen -OH i tillegg til hydrokarbonkjeden - Etanol og propanol har henholdsvis 2C og 3C) Pluss ca 17% aromater (antar dette er Benzen, BTW: kreftfremkallende!). Kort og godt: Whitesprit fordamper ikke så lett; dermed vil det ligge igjen rester for en god stund. Stearinvoks og asfalt er slektende på whitesprit. De inneholder bare mye lengre hydrokarbonkjeder (flere karbon atomer per molekyl). Men den "fettete" følelsen man får av stearin og asfalt er noenlunde den samme man vil få av å ta på whitesprit.

Ville du renset prosessoren din med stearinlys?

Som alle vet brenner stearinlys, dette gjelder også whitesprit. Sett at det ligger igjen litt whitespritrester på prosessoren din før du skal evt. overklokke den. Er det smart? Whitesprit brenner mye lettere enn stearin. (les: mindre varme skal til).

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: (NH4)2Cr2O7 på 2002-03-26 14:22 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...