Gå til innhold

Unpacking av filer - havner de først i Temp i C:\?


Anbefalte innlegg

Når en laster ned filer med Windows, har sikkert flere enn meg irritert seg over at uansett hvor du velger å lagre filen, blir den først lagret i C:\Windows\Temp eller lignende, for så å bli overført til rett mappe etterpå. Når du unpacker .zip og .rar-filer, skjer det samme da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har laget en katalog som heter download, der lager jeg kataloger som jeg legger ting som hentes fra nettet, har ikke hatt problemer med at de først går til temp katalogen siden ie husker siste brukte sted de legges på.

Utpakking av zip,rar filer, blir på samme måte, bestem en katalog hvor du vil ha de, så blir det mer oversiktlig.

Lenke til kommentar

Det stemmer det. Filene du laster ned blir mellomlagret, som alle andre filer når du åpner i web-leseren, i mappen for midlertidige internett filer.

(Temporary internet files).

 

Du kan selv bestemme plassering og annet av disse mappene i Alternativer for internett.

Lenke til kommentar
Det stemmer det. Filene du laster ned blir mellomlagret, som alle andre filer når du åpner i web-leseren, i mappen for midlertidige internett filer.

(Temporary internet files).

 

Du kan selv bestemme plassering og annet av disse mappene i Alternativer for internett.

Men du vet ikke om det samme skjer med unpacking av filer?

Lenke til kommentar

Når det gjelder unpacking av filer med WinRar:

Min erfaring er at om man drar filene til den mappen man vil ha de, pakker den først ut til en temp mappe på Windows-partisjonen, og etterpå flytter den filen(e) til stedet du dro de til. Men om man derimot trykker på "Extract" i WinRar og velger hvor de skal pakkes ut på den måten, kommer de direkte til det stedet man spesifiserer.

Lenke til kommentar

kommer litt an på hvilket app du bruker til arkivfiler da. winrar bruker en tempkatalog i brukerprofilkatalogen, men du kan sette den til hva som helst. rot litt på settings/options eller hva det heter så finner du det sikkert

 

selv bruker jeg total commander til alt slikt og har ikke tenkt over dette engang

Endret av Legion
Lenke til kommentar

Aha. Ja, nå fant jeg en innstilling i WinRAR som spesifiserer hvilken mappe den skal bruke som temporary mappe. Imidlertidig står den også huket av på "Use only for removable disks". Men det vil da si at for å pakke ut en .rar-fil på en ekstern HDD vil ta mer tid enn nødvendig, ettersom den først pakker ut til denne temp-mappen før den overfører? Går det kanskje fint å bare sette denne temp-mappen til et sted på den eksterne HDDen midlertidig mens en pakker ut på den da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...