Gå til innhold

17" lcd med 4:3 forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har planer om å gå i anskaffelse av en linux PVR boks med to tv-tunere og en 17" lcd skjerm tilkoblet. Denne boksen skal altså kun brukes til tv-titting og det ville derfor være naturlig å velge en skjerm med 4:3 forhold. Noen som vet om slike skjermer finnes? Og en annen ting, hva slags kvalitet trenger jeg på en dataskjerm som kun skal brukes til tv-titting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

4:3 dimmensjonen den mest vanlige, hvis det er bredskjerm du mener så er dimmensjonen på de 16:9. (Jeg kan ikke si atjeg har hørt om LCD i andre dimmensjoner enn 4:3)

Til tv titting så er en vanlig skjerm helt greit. Selv om du får en bra tv til samme prisen som en 17" LCD monitor.

Men har du tenkt å bruke det til film så er bredskjerm å ambefale.

Endret av bigbom
Skrevet

Har tenkt å bruke den til TV-titting og ønsker derfor en LCD skjerm med 4:3 forhold. Om du regner litt på forholdstallene til de LCD skjermene som det selges flest av i dag har de et forholdstall på 5:4. Håpet derfor noen hadde noen forslag om en 4:3 skjerm som kunne passet.

Skrevet
4:3 dimmensjonen den mest vanlige, hvis det er bredskjerm du mener så er dimmensjonen på de 16:9. (Jeg kan ikke si atjeg har hørt om LCD i andre dimmensjoner enn 4:3)

Til tv titting så er en vanlig skjerm helt greit. Selv om du får en bra tv til samme prisen som en 17" LCD monitor.

4/3=1,333333 (1+1/3)

1280/1024=1,25

Skrevet

4/3=1,333333 (1+1/3)

1280/1024=1,25

1024/768=1,25->4/3

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva de siste postene her skal hjelpe for, men saken er i alle fall slik at jeg ønsker en LCD skjerm jeg skal benytte til tv-titting. Jeg vet det finnes dedikerte LCD tv-er beregnet for tv-titting, men dersom jeg kjøper slike vil jeg ende opp med å betale en masse ekstra for ting jeg ikke kommer til å bruke. Trenger ingen LCD tv med innebygget tuner da jeg kommer til å bruke den mot en PVR (PC altså).

Skrevet
hvorfor kjøper du ikke en vanlig LCD skjerm da, du har jo sikkkert et aiw kort?

Vet ikke helt hva aiw kort er, men det som er litt dumt med LCD skjermene i denne størrelsen (17" og 19") er forholdet mellom høyde og bredde. Til databruk spiller det nok ingen rolle, men skal en se tv på slike skjermer må enten bildet strekkes i høyden slik at geometrien blir helt ødelagt eller en kan fylle skjermen med svarte striper på toppen og bunnen. Etter som jeg kun skal bruke en slik skjerm til tv-titting er det ønskelig å finne en skjerm som har riktig forhold mellom høyde og bredde, dvs. 4:3.

Skrevet (endret)

Det spiller en rolle i dataspill også. Av en eller annen merkelig grunn har endel utviklere de siste par årene kjørt hardt på 4:3 only, slik at de fleste 17" LCD-skjermer må emulere oppløsningen (1280x960) med varierende resultat. Hos meg (Har to Hansol skjermer) stinker det. Det positive er at det blir en form for ufrivillig anti-aliasing... ;) På CRT skjermer er det ikke noe prob. seff, siden de ikke har en native oppløsning slik som LCD. Det ironiske er at de er først de siste par årene de har kjørt så hardt på det, merkelig nok når det er de to siste årene LCD salget har tatt av!

PS. AIW (ATI - All-in-Wonder) Skjermkort med TV-tuner s-video ut + div...

Endret av oblivian
Skrevet

4/3=1,333333 (1+1/3)

1280/1024=1,25

1024/768=1,25->4/3

De aller fleste (alle?) 17" LCD skjermer har 1280 x 1024 punkter (som også er den oppløsningen som gir finest bilde) ;) .

Skrevet

Nettopp derfor synes jeg det er så teit av spill-utviklerne å kjøre så hardt på 1280x960. Det er vel lettere å legge inn options for 1280x1024 enn det er for skjerm-produsentene å gå over til 1280x960 som native oppløsning. Ikke at spill noen gang har vært fett på LCD men...

Skrevet

15" LCD'ne og 20" LCD'n er 4:3 format.

Uansett - skal du se tv er oppløsninga på bildet gangske dårlig. Bildet må da altså strekkes uansett. Til bedre skjerm du har til mer må det strekkes. Hvis du kan leve med at 15" skjermene er litt mindre er det nok en slik du bør gå for.

Alternativet er som du selv sier en 17 eller 19" hvor du ikke utnytter hele skjermflaten.

(Og et hint til de selverklærte mattegeniene: Finn frem kalkulatoren!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...