Gå til innhold

Hvilken linse til d70?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir nesten enten eller, jeg vet ikke om noe linse med både makro egenskaper og bra zoom, og i allefall ikke i 3000 klassen. Egentlig bør du ikke kjøpe en så billig linse til et så bra kamera. Nikkor AF 70-300mm er ikke lyssterk nok, og noe av det beste du kan kjøpe (med mindre du er proff eller rik) er AF 80-200/f2.8, men da er du fort oppi 10k med mindre du finner en brukt en til 6-7 lapper...

Lenke til kommentar

Etter et par dagers testing med D70 og "gammel" AF optikk:

 

Nikon 24 mm 2.8

Nikon 35 - 105 mm 3.5 - 4.5

Sigma 70 - 300 APO 4.5 - 5.6

 

er jeg meget godt fornøyd. Topp med 450 mm effektivt og bra 1600 ASA følsomhet. Savner mest lyssterk vidvinkelzoom.

 

For en skikkelig faglig gjennomgang av Nikons objektiver anbefaler jeg at dere leser Bjørn Rørslett's utmerkede sider (Advarsel: det kan få store konsekvenser for pengebruken...):

 

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Lenke til kommentar

Jeg var og fikla litt med en D70 idag. Vil bare motsi min tidligere kommentar i denne tråden; D70 har self innebygd fokusmotor for AF-objektiver uten egen motor.

 

Baklager min uvitenhet (har aldri hatt nor Nikon før...)

 

Åsså vil jeg legge til at mitt valg av objektiv nok har falt på ;

Nikkor AF 80-200mm f/2,8D ED (SIC). Dette finnes i en dyr og en billig utgave.

Begge har etter det jeg forstår lik optikk, den billige mangler bare SWF-motor, VR-

stabilisator og IF-innvendig fokusering. Dette er jo ikke livsviktig.

 

Det "billige" koster 6500kr (se prisguiden), det dyre koster 18000kr (!!).

Så brukt kan det nok fås tak i til rundt 4000kr..(?)

 

Absolutt verdt en ekstra tusing, etter min mening. På D70'en vil du komme helt

opp i 200x1,5= 300mm med dette objektivet. :thumbs:

 

-Christoffer

Lenke til kommentar
Det "billige" koster 6500kr (se prisguiden), det dyre koster 18000kr (!!).

Så brukt kan det nok fås tak i til rundt 4000kr..(?)

-Christoffer

Der tok du litt feil. AF 80-200mm f/2.8D ED koster fra ca. 10500 nytt, men de sleipe jævler på fotovideo.no har lagt ut en gammal brukt modell med skyvezoom under denne beskrivelsen, slik at prisguiden tror det er det samme objektivet.

 

Så dersom du finner et brukt objektiv, kan du håpe på å få det til 6-7 tusen, men ikke ha for store forhåpninger.

Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg om skyvezoom, har bare såvidt hold en i hånden. Det jeg vet er at jeg ikke vil ha det, men jeg kan tenke meg at enkelte har en nostalgisk forkjærlighet for sånne eldre ting.

 

Jeg holder på å bestille en AF 80-200mm f/2.8D ED fra USA, der prisen er nede i $845 (ca. 5700) inkludert frakt. Hvis man legger på 24% mva og 12% toll oppå der igjen, er man fortsatt under 8000. Men jeg skal få det tilsendt til en jeg kjenner i Kanada som igjen sender pakka videre til meg, slik at den ikke blir fortollet eller momsbelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...