Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PC'er ser ikke hverandre over TCP/IP.


Anbefalte innlegg

Har LAN med to PC'er koblet sammen med SMC Barricade router over TCP/IP. For en uke siden koblet jeg begge PC'er, smertefritt, opp på Tele2 ADSL. Begge PC'er på internett problemfritt. Men nå er det slutt på at PC'ene ser hverandre "internt".

Bruker DHCP, har også prøvd statiske IP-adr.

Det fungerer for øvrig med IPX.

Bruker WIN XP Prof. Ligger det noe sperre internt i XP når flere maskiner skal ut på ADSL? (Får pinget router og PC man pinger fra, men ikke den andre PC'en i nettverket.)

 

Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke (som meg) lagt inn noen fine updates fra microsoft?

Jeg så meg nok ikke helt for og la inn KB828028.

NB ikke noe fake eller virale greier.

Denne installerte en obligatorisk firewall som alle (?) net tilganger går gjennom.

Jeg fikk opp internett helt fint men alle lokale maskiner forsvant.

 

Jeg har pleid å ha et "LAN" netverks ikon og et "WLAN" ikon i taskbar linja (nede til høyre) men nå fikk jeg ett til som het "network connection" som ikke lot seg skru av. Rollback til før siste hotfix install ga meg systemet tilbake som før.

Lenke til kommentar

Takk for alle forslag så langt.

 

Nå får jeg pinget IP-adr. fra maskin til maskin begge veier. Men får ikke pinget vertsnavn på motsatt maskin av den jeg prøver fra. Og selvsagt heller ikke tilgang til filer.

Router - 192.168.2.1 - Sub. 255.255.255.0, de to andre PC'ene får tildelt IP over DHCP

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har du ikke tilgang på DNS på maskinene dine. Du kan ikke pinge maskiner på navn uten dette. Men du kan sette opp et Microsoft Nettverk på toppen av TCP/IP som du kan bruke lokalt mellom maskinene dine. Ping på navn vil fortsatt ikke virke, men maskinene vil se hverandre på MS nettverket dersom du deler ut ressurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...