Gå til innhold

Panasonic DVX-100a i Norge? Og spm om Sony XV2100


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lyst til å ta steget fra amatør-videografi til å investere i ett mer (semi- eller) profesjonelt videokamera. Slik det har seg pr. dags dato så står jeg mellom Sony DCR-XV2100 og Panasonic DVX-100a

 

Har prøvd å undersøke priser på begge kameraene, men synes det er litt vanskelig å finne fram til webshopper som selger disse. Ser at XV2100 kan fås til 31000.-, men finner ikke DVX-100a - "kun" DVX-100. Har ikke DVX-100a blitt lansert i Norge enda? Når er det isåfall forventet? Prisen på DVX-100 er 41000.- Er det ventet samme pris på oppfølgeren eller blir den dyrere?

 

Jeg har forstått det slik at begge kameraene er meget gode, men når jeg først skal bruke mye penger på ett kamera vil jeg helst ha best mulig bildekvalitet. Er det noen som har erfaringer med disse kameraene?

 

Det sies at Sony-kameraet er bedre under opptak ved svak belysning. Hvor merkbart er dette i praksis?

 

Selv er jeg aktiv styrkeløfter og har videografert mange styrkeløftskonkuranser. Dette kommer jeg til å gjøre i framtiden også. Jeg vil produsere hjemmelagede DVD-er og ønsker best mulig resultat i skarphet, riktige farger og minst mulige artifakter. Av og til vil jeg kunne ha muligheten til å ta ut ett stillbilde fra ett opptak for å enten ha det digitalt på datamaskinen eller lage ett fotografi som kan henges på veggen. Dette er dog bare en ett tilleggsønske. Jeg vil ikke bruke kameraet for stillbilder - men altså ha muligheten til å kapre stillbilder fra video-opptaket som er skarpe og gode nok til å kunne bli gjort til akseptable bilder. Mitt hovedønske er imidlertid at mine video-opptak ikke skal kunne skilles nevneverdig fra "broadcast"-kvalitet, for slik det er nå så ser man tydelig at opptakene er filmet med ett amatør-kamera (jeg har ett Sony Digital 8-kamera fra 1999 - vanlig konsumer-kamera).

 

En fordel med Panasonic-kameraet er at det har 24p, men dette er ikke en funksjon jeg kommer til å bruke regelmessig. Synes likevel det er kjekt å kunne ha det, men bildekvaliteten på normale videopptak er mere viktig for meg. Hvis Sony-kameraet er bedre enn Panasonic på vanlig innendørs video med normal belysning, så ser jeg liten grunn for at jeg skal betale 10.000.- mer for å få 24p. Hvis derimot Panasonic er hakket bedre enn Sony på mitt hovedbruk, så kan jeg gå for dette. Jeg liker nemlig også veldig godt at Panasonic har 3,5" skjerm framfor 2,5" til Sony.

 

Nå ble dette innlegget ganske så langt, men det er en jungel med informasjon på internett og jeg synes det er litt vanskelig å skille alt. Det blir derfor mange tanker man gjør seg som er vanskelig å få svar på. Så for å summere:

 

1) Er DVX-100a kommet til Norge? Leverandører? Pris?

2) Bildekvalitet på DVX-100a kontra Sony VX2100? (har Panasonic alt det Sony har minus den gode lysfølsomheten til Sony?)

 

Håper noen kan hjelpe meg med mitt valg!

 

Mvh,

Einar B. Gilberg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: dette blir diskutert ivrig på nettsidene til John Beale: http://www.bealecorner.com/dvx100/compare/index.html

 

Du sier du vil lage DVD'er, og det som er banalt da er du faktisk ikke har semiproffe videokamera med skikkelig widescreen, noe som du sannsynligvis også ønsker.

 

...

 

Hmmm... Nå har jeg lest litt på Beale's Corner, og funnet ut at DVX100 faktisk HAR widescreen likevel! Titt på denne siden:

 

http://www.bealecorner.com/dvx100/DVX-compare1.html

 

Da ville jeg holdt en knapp på denne foran VX2100, selv om VX2100 og PD170 er de mest lyssterke kameraene på semiproff-markedet. Viktig å huske på er at du får 2 XLR-inputs medfølgende på DVX100(A) i motsetning til VX2100, hvor du altså bare får minijack inn. Du vil vel med tiden også ha best mulig lydmuligheter så det er like greit å anskaffe XLR inn fra starten av.

 

Jeg har brukt DVX100, og synes det er et veldig bra kamera. Veldig hendig semi-automatisk fokus og EKSTREMT stilig med manuell zoom (dvs. zoomring) noe som muliggjør sånne vanvittig raske zoomer som du ofte finner i japansk B-slåssefilm :)

 

Som du så på den øverste lenken, så var det en del flere oppskarpingsdefekter i DVX100-bildet i forhold til VX2000, men om du kjører progressivt så får du altså et ca tilsvarende bilde med DVX100.

 

Jeg tror at det lureste du kan gjøre sannsynligvis er å kjøpe DVX100, og så rett og slett bytte det tilbake igjen om du er misfornøyd. Du har jo sånn 14-dagers returrett.

 

EDIT: NB NB NB!! Jeg sa noe riv ruskende galt: DVX100 har IKKE ekte widescreen. Desverre croppes bildet, og man bruker mindre oppløsning enn når man skyter i fullscreen. En skam! Da var du like langt igjen. Da kan du kikke på billigere løsninger som Sony PDX-10, som har alt ovenstående, med mindre kamerahus men dårligere lavlyskapasitet (men MED stillbilder).

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...