Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei, har ett stort problem...

 

problemet er følgende:

 

Har en bærbar Dell I8600 m truemobile 1300 trådløst nettvkort, Dell truemobile 2300 router\ og stasjonær pc som er koblet på denne med kabel.

 

Vil få disse i nettverk...

 

Har kjørt nettverksveiviser for hjemmenettverk på begge maskinene, men får ikke kontakt...

 

Kjører XP Pro på begge maskinene..

 

Kan INGENTING om nettverk, derfor denne forespørselen...

 

Noen som kan hjelpe en amatør i nød???;-)

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har ett stort problem...

 

problemet er følgende:

 

Har en bærbar Dell I8600 m treumobile 1300 trådløst nettvkort, Dell truemobile 2300 router\ og stasjonær pc som er koblet på denne med kabel.

 

Vil få disse i nettverk...

 

Har kjørt nettverksveiviser for hjemmenettverk på begge maskinene, men får ikke kontakt...

 

Kjører XP Pro på begge maskinene..

 

Kan INGENTING om nettverk, derfor denne forespørselen...

 

Noen som kan hjelpe en amatør i nød???;-)

Er forresten routern som kopler opp mot internett....

Har Telenor ADSL.

 

Hvis det har noen betydning da..

Lenke til kommentar
Ingen som kan forklare meg hva jeg gjør??????

 

:wallbash:

Fatt mot. Du er i alle fall ikke alene ;)

 

Jeg har en bærbar Dell pc (forresten også en 8600 - verden er liten)

med trådløs tilkobling, og på stasjonærpc har jeg en USB Dell trådløsadapter

(nb, ikke en router) (Du skulle vel ikke tilfeldigvis også mottat

hjemmepcpakke på fredag. Dette kan ikke være tilfeldig ;)

 

Selv om jeg ikke har noen ruter/switch, men bare to 'mottakere'

håper jeg på å få de to til å snakke sammen slik at bærbar kan få internett

aksess (Telenor Kjipe Online ADSL 1 GB ;)

 

Jeg har gjort det samme som deg, dvs kjørt XP veiviser på begge maskinene.

Men først satte jeg opp trådløstnett som heter 'Internt' og som faktisk kommer opp

Signalstyrke er OK etc. Dette kunne jeg gjøre uavhengig av veiviseren...

 

Veiviseren ser ut til å ta det for gitt at dette er gjort, og spør så om et nytt navn,

sannsynligvis det som blir 'workgroup' i windows.

 

Det _blir_ kontakt, og pakker utveksles. Men ikke fy om bærbar får tilgang til nett!

 

Hvis vi lager nok trafikk her vil noen som har peiling tilslutt oppdage emnet og gi oss råd ;)

 

Anders

Lenke til kommentar

hey.. thanks for svarene..

Jeg har forøvrig Telenor ADSL 1024\256 30 GB.

Har begge maskinene på internett, via routern.

Så ikke det jeg ahr problem med, men jeg vil utveksle filer mellom maskinene..

Altså sette maskinene i nettverk..

Kan jeg kanskje ikke la de (maskinene) kople seg separat opp mot router\internett???

 

Bruker idag en ekstern harddisk som jeg bruker til å overføre filer med..... slitsomt....

 

Jeg er helt GRØNN når det gjelder nettverk

Lenke til kommentar
må vel ha automatisk ip på maskinene, samt sette den trådløse senderen som en slags klient, ikke som aksesspunkt.. tror det er noe sånt jeg gjorde, funker fin-fint her nå

Så da kan jeg altså ikke være på nett (internett) med begge separat??

 

Idag er routern ikke kobla som "Ad hoc"

Må den kanskje være det??

 

Og den stasjonære er koblet med kabel til routern, den er ikke trådløs.

 

Min er jo nu koblet som aksesspunkt nu..

 

hmhm.... like lite klok enda... hehe...

 

Ps. hatt min bærbare sidn desember, å er MEGET fornøyd med alt unntatt Intel sitt trådløse nettverks kort... Intel Pro wireless 2100 = møkk!!!!

Fått det byttet i truemobile 1300....

Er like stor forskjell som natt å dag... hadde store problemer å holde internettforbindelse med intel sitt kort...

Endret av sony123
Lenke til kommentar
hvis begge pc'ene er på nett så burde det ikke være så vanskelig! Får du pinget maskinene? Vet du hvordan man pinger? Har du delt mappene du vil dele i explorer? vet du hvordan du deler?

 

 

Takk som svarer...

 

Får ikke pinget de nei, prøver pinge den stasjonære som har IP adr 192.168.2.2

100 % tap...

Delt mappene ja....

Lenke til kommentar

hvilken IP har den bærbare? får du pinget routeren? Hvordan får du delt telenor linja? via instillinger i routeren eller ved å velge "dele denne internettforbindelsen" i XP?

 

EDIT: Du sier du er "helt grønn" når det gjelder nettverk, men jeg synes at du er på god vei hvis du har klart å sette opp nettverket og vet hvordan man pinger! :thumbup:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
hvilken IP har den bærbare? får du pinget routeren? Hvordan får du delt telenor linja? via instillinger i routeren eller ved å velge "dele denne internettforbindelsen" i XP?

Bærbare har 192.168.2.3

Routern har 192.168.2.1

 

Ping til Routern er ok.. 1ms det må vel være bra?

 

Det er routern som kobler seg mot internett...

Lagt inn bruker navn å passord i routern..

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått kontakt mellom maskinene. Siden jeg kun har

to maskiner i nettet har jeg ikke behov for ruter selv om jeg har Telenor.

Puh.. Jeg var bekymret ei stund.

 

Følgende steg hadde jeg:

 

windows XP wizard for hjemmenett gav ikke resultat for internett browsing fra laptop. Muligens gav det mulighet for fildeling ved første forsøk, men jeg

har stilt for mye i mellomtiden til at jeg kan bekrefte dette.

 

'Deling av katalog' på internt nettverk var omsider mulig.

Dvs at nettverket var i orden.

 

Klikket på 'nøkkel for trådløst nettverk' i oppsettet.

Aktiverte datakryptering - wep og nettverksgodkjenning (delt modus)

Skrev inn en nettverksnøkkel på 5 tegn (bokstaver)

Gjorde dette på begge maskiner

 

Etter dette fungerer også web-browsing fra min laptop i tillegg til

fil og mappedeling. Det virker som om kryptering var nødvendig for at

stasjonærpc ville rute videre trafikk fra laptop... Mystisk...

 

 

For din del så virker det som om din ruter kobler seg til Telenor, og lar hver maskin får sin IP adresse 'bak ruteren', men det mangler forbindelse mellom maskinene.

Lenke til kommentar
Jeg har nå fått kontakt mellom maskinene. Siden jeg kun har

to maskiner i nettet har jeg ikke behov for ruter selv om jeg har Telenor.

Puh.. Jeg var bekymret ei stund.

 

Følgende steg hadde jeg:

 

windows XP wizard for hjemmenett gav ikke resultat for internett browsing fra laptop. Muligens gav det mulighet for fildeling ved første forsøk, men jeg

har stilt for mye i mellomtiden til at jeg kan bekrefte dette.

 

'Deling av katalog' på internt nettverk var omsider mulig.

Dvs at nettverket var i orden.

 

Klikket på 'nøkkel for trådløst nettverk' i oppsettet.

Aktiverte datakryptering - wep og nettverksgodkjenning (delt modus)

Skrev inn en nettverksnøkkel på 5 tegn (bokstaver)

Gjorde dette på begge maskiner

 

Etter dette fungerer også web-browsing fra min laptop i tillegg til

fil og mappedeling. Det virker som om kryptering var nødvendig for at

stasjonærpc ville rute videre trafikk fra laptop... Mystisk...

 

 

For din del så virker det som om din ruter kobler seg til Telenor, og lar hver maskin får sin IP adresse 'bak ruteren', men det mangler forbindelse mellom maskinene.

jepp, helt korrekt!!!

 

Må kanskje gjøre som deg?? å la den bærbare koble seg til den stasjonære via en delt internettkobling???

 

Hmm.... er det eneste mulighet for meg????

 

Har du forresten Intel s trådløse nettverks kort???

Det funka meget dårli hos meg med kryptering, meeeget tregt internett, måtte oppdatere sidene hele tiden...

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Hm... Da stoppet det litt opp for meg... Veldig rart at du får pinget routeren, men ikke den andre maskinen... Du kunne ikke prøvd å gjøre dette. Sett ledningen fra telenor adsl boksen inn i en ledig LAN port og ikke i WAN porten som den sikkert står nå... Koble deg opp på "vanlig måte" til Online ADSL med begge maskinene, sjekk så IP og se om du får pinget da... Da burde det gå, men dette er bare en ide fra min side!¨

 

EDIT: da skal routeren din nemlig fungere som en switch, da finner du fort ut om det er routeren din som har slått seg vrang!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Hm... Da stoppet det litt opp for meg... Veldig rart at du får pinget routeren, men ikke den andre maskinen... Du kunne ikke prøvd å gjøre dette. Sett ledningen fra telenor adsl boksen inn i en ledig LAN port og ikke i WAN porten som den sikkert står nå... Koble deg opp på "vanlig måte" til Online ADSL med begge maskinene, sjekk så IP og se om du får pinget da... Da burde det gå, men dette er bare en ide fra min side!

Hmm, da mister jeg internett... kan bare koble en maskin ad gangen mot nett, da routern deler ut "interne" adr... men kan hende det virker hvis jeg gjør det å lager en delt internetttilkobling på feks den stasjonære!?

Men må prøve det i morgen;-)) sitter koser oss med en litn en å er ikke så godt mottat hos damene at jeg sitter med datan;-9))

 

TAkk for all hjelp, skal prøve ut forskjellig i morgen, å håper dere er i nærheten hvis jeg trenger hjelp

 

Thanks anyway!!!!!!!!!!

 

 

SKÅL!!!!!!!!

 

hehe

Lenke til kommentar
Hm... Da stoppet det litt opp for meg... Veldig rart at du får pinget routeren, men ikke den andre maskinen... Du kunne ikke prøvd å gjøre dette. Sett ledningen fra telenor adsl boksen inn i en ledig LAN port og ikke i WAN porten som den sikkert står nå... Koble deg opp på "vanlig måte" til Online ADSL med begge maskinene, sjekk så IP og se om du får pinget da... Da burde det gå, men dette er bare en ide fra min side!¨

 

EDIT: da skal routeren din nemlig fungere som en switch, da finner du fort ut om det er routeren din som har slått seg vrang!

hhmm... kan problemet være at begge ikke er trådløse? den stasjonære er jo koblet med kabel til rutern..

 

Kan jeg ikke ha maskinene i nettverk samtidig som de kobler separat på internett?? å ikke via en delt internett kobling lokalt på en av maskinene??

 

Det som er det dumme med delt internetttilkobling er at begge maskinene til en hver tid må være på...

Lenke til kommentar

har ikkje lest skikkelig igjennom men det kan vere at routeren din blokkerer mellom W-LAN og LAN. det kan vere en mulighet. kjører du software firewall på pc'ene dine? i så tilfelle, disable desse i 2minutter og prøv å ping pc'ene dine da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...