Gå til innhold

Beste, enkle videoredigeringsprogram?


Anbefalte innlegg

Jeg ville gått for Pinnacle Studio 11. Når denne blir for lett ville jeg gått videre til Sony Vegas, som et relativt enkelt program, men som åpner for mye gøy for de som ønsker å ta det steget videre. Enkel og avansert redigering som ikke helt tar steget opp mot Premiere-stadiet.

 

Hvorfor Pinnacle? Hvorfor ikke gå rett på Sony Vegas, evt. Sony Vegas Movie Studio?

 

Fordi Pinnacle er mye lettere i første omgang. Erfaringsmessig kan det være lurt å teste ut dette, og lære seg grunnleggende ting før man går over i Vegas, som faktisk er en god del vanskeligere. Selvfølgelig kan du gå rett på sistenevnte, om man har litt kunnskaper skulle det være null problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi Pinnacle er mye lettere i første omgang. Erfaringsmessig kan det være lurt å teste ut dette, og lære seg grunnleggende ting før man går over i Vegas, som faktisk er en god del vanskeligere. Selvfølgelig kan du gå rett på sistenevnte, om man har litt kunnskaper skulle det være null problem.

 

Hvis man styrer unna Pinnacle, unngår man i hvert fall en god del frustrasjoner med program som ikke virker osv. Sånt finnes ikke i Vegas.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en gammel versjon av Pinnacle (Studio 8), men alt henger seg enten jeg brenner DVD eller kjører til fil. Jeg tør ikke kjøre 11 versjonen, kanskje samme tullet.

 

Lastet ned Sony Vegas 8 fra nettet, funker så langt veldig bra, men det er litt mer komplisert enn Pinnacle mht redigering. Utfordring, kalles det ....

Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt fram med Sony Vegas 8 (demoversjon). Virker egentlihg OK, men så er det det å finne ut hvordan man lager alle de kule effektene da :whistle:

Tenkte kanskje det var lettere med de andre videored.programmene..

Har blant annet prøvd den ChromaKey funksjonen (eller BlueScreen heter det kanskje på norsk?)

Må bare få tak i ei sånn grønn matte/duk (eller er det bedre med blå?) Hvor får man tak i noe slik? Sjekket nettet, men prisene var jo temmelig drøye..

Lenke til kommentar
Må bare få tak i ei sånn grønn matte/duk (eller er det bedre med blå?) Hvor får man tak i noe slik? Sjekket nettet, men prisene var jo temmelig drøye..

 

Var det ikke du som forleden skrev: Så i butikken her forleden at de t.o.m. selger videoredigeringssoftware med et 1,5 x 2 meter stort grønnt tøystykke. Da kan du vel bare kjøpe det i butikken hvor du fant det? Ellers er det jo ikke vanskeligere enn å kjøpe et digert blått eller grønt laken eller farge et hvitt.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Jo det var jeg. MEN hvis jeg går for Sony Vegas, da er det jo litt dumt å kjøpe Pinnacle bare for å få tak i den duken :!:

Har alleredede vært på en "lakenbutikk", men laken med en ren grønnfarge var faktisk ikke så enkelt å finne. Med ren grønnfarge mener jeg at det ikke er andre farger blandet inn. Mønster var det mye av. Fant et mørkegrønnt laken, men er usikker på om dette går. Men skal hente ei arbeidslampe på hytta, så får vi se om det går.

På noen amerikanske nettsteder ser jeg slike duker til over 100 dollar. Er ikke dette litt vel drøyt?

Lenke til kommentar

Litt dårlig spør du meg å sammenligne Studio 8 som er 4 år gammelt med Sony Vegas 8 som kom for 1/2 år siden. Pinnacle har på lik linje med Sony kommet lenger med programvaren sin når det gjelder funksjoner og stabilitet. Jeg vil si at Studio 11 er det beste produktet Pinnacle har hatt. Sony støtter etter hva jeg har lest nett feks kun Sony AVCHD, mens Pinnacle støtter AVCHD fra alle produsenter.

Så er pluss og minuser med begge, men skal du ha et bra, enkelt og stabilt program så er Studio 11 Plus el Ultimate prgrammet å gå for.

 

Jeg sitter på en gammel versjon av Pinnacle (Studio 8), men alt henger seg enten jeg brenner DVD eller kjører til fil. Jeg tør ikke kjøre 11 versjonen, kanskje samme tullet.

 

Lastet ned Sony Vegas 8 fra nettet, funker så langt veldig bra, men det er litt mer komplisert enn Pinnacle mht redigering. Utfordring, kalles det ....

Lenke til kommentar
Jo det var jeg. MEN hvis jeg går for Sony Vegas, da er det jo litt dumt å kjøpe Pinnacle bare for å få tak i den duken :!:

 

Er ikke uenig i det, men du skrev jo i utgangspunktet ikke hva slags program som fulgte med duken. Så for alt jeg visste kunne det vært Vegas, Adobe Premiere Elements eller hva som helst annet. Har også stor forståelse for alle som vegrer seg mot å kjøpe Pinnacle Studio - en meget stor prosentandel av innleggene i dette og beslektede fora har dreid seg om Pinnacle Studio-versjonenes mangel på stabilitet.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sony Vegas 8 støtter vel mange format? Selv har jeg brukt AVI fra digital kameraet mitt og opptak fra digitalt videokamera (husker ikke hva det var da det ikke var mitt kamera, men tror ikke det var et fra Sony tror jeg!)

Sony Vegas støtter mange formater ja. Om ikke AVI, så kan du alltids enkelt konvertere det i samme kvalitet. Jeg bruker WIN Avi converter (for avi som du har brukt med sony kameraet ditt) til å konvertere til WMV eller MPEG som fungerer veldig bra på vegas. Men jeg har captura fra sony hd kamera som også var AVI rett til vegas, og det gikk fint. Men ikke alle avi formater fungerer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vegas er veldig bra. men er det sånn at om du capturer i vegas, blir formatet bra? Eller i hvert fall godkjent? Går det an å capture i vegas, forresten?

 

Det blir veldig bra. Har til nå ikke sett noen som er bedre. Tror Vegas bruker sin egen versjon av MainConcept. Formatet blir DV-AVI.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Pinnacle har på lik linje med Sony kommet lenger med programvaren sin når det gjelder funksjoner og stabilitet. Jeg vil si at Studio 11 er det beste produktet Pinnacle har hatt. Sony støtter etter hva jeg har lest nett feks kun Sony AVCHD, mens Pinnacle støtter AVCHD fra alle produsenter.

Så er pluss og minuser med begge, men skal du ha et bra, enkelt og stabilt program så er Studio 11 Plus el Ultimate prgrammet å gå for.

Beklager, er sterkt uenig i det. Jeg har brukt Pinnacle Studio både 10 Plus og 11 Ultimate og kan si at Pinnacle er det verste som kan ramme en videoelsker. Faktisk, tror jeg at Studio 10 er mer stabilr enn Studio 11. Jeg kastet Studio 11 fra min datamaskin og installerte Studio 10, men ustabiliteten er nå fotfestet seg også i Studio 10. Det crasher, det vil ikke lage DVD, det vil ikke åpne eksisterende projecter, det roter med filene og så videre, you name it.

 

Jeg vet ikke hva som forårsaker dette. Studio 10 virket bra hos meg tidligere, men ikke nå. Studio 11 - også, men er enda mer rotete, enn den tidligere versjonen. Tatt i betraktning at jeg installerete hele Windows XP på nytt i foregårs og at det ikke finnes særlig mye av alt annet rot på maskinen min som kan komme i konflikt med Pinnacle Studio - jeg kan bare tro at det er de nyeste oppdateringene fra Microsoft som forstyrrer normal funksjon av Pinnacle Studio... Eller kan det være den nye Norton 360 2.0 jeg har fått for en måned siden?

 

Kan noen av erfarne folk forklare noe av det som skjedde? Please... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...