Gå til innhold

Asus/Barton/Twinmos problem


Jay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

heisann, har sjølv montert et par asus hovedkort og vært svært fornøyd med alle, unntatt det siste som viser seg å være litt kranglete med hensyn til minne.

 

Har asus a7n8x-vw

 

Har prøvd 2 x 256 dual twinmos, 2 x wm 512 mb, singel apacer 512 mb, men etter at maskinen har stått på en stund restarter den seg, har den nyeste biosen installert og har testet minne, kan en få feil i minneteste programmer som f.eks windows memory diognastic og mem86 selv om det ikke er feil på minnet ?? At det faktisk kan være minnekontrollerene til hovedkortet som hater brikkene og fører til ustabilt system??

 

Har feil på noe av minnet fant jeg ut, men noe er helt fint og så neste gang jeg tester det så har det feil..

 

Siden jeg har hørt at det er så mange som får ustabilt system med nforce chipsett mot minne ??

 

Hvilke minne bør jeg såfall kjøpe til nforce kort, og gjør det noe om minne er hurtigere enn det det kortet er laget til ? ser i manual at 3200 minne kun kan brukest hvis en har ekstern vga kort, og det meste av minne mitt er pc400 untatt 3200 twinmos.

 

RScue

Lenke til kommentar
- AMD Athlon XP 2500+ Boxed

- Asus A7N8X-E DELUXE

- TwinMOS 1024MB DDR PC3200 Dual

- Chieftec Dragon Midi Tower

- Connect3D Radeon 9200 128MB/AGP

- Floppy/Harddisk/CDROM

 

 

 

Har samme hardware, fikk det samme problemet som du har etter at jeg overklokka litt.

Er ikke helt sikker men, jeg tror HK er defekt.

Trykk på resett knappen, vent på svar fra pc´en. Hvis ikke det hjalp, prøv igjen. Min starter noen gang ved første forsøk, andre ganger må jeg trykke på resett 1-10 ganger.

Lenke til kommentar

oj oj oj dette lover ikke bra :\ Jeg som gleder meg til ny hardware om noen dager og! Har nettopp bestilt ASUS A7N8X-E selv.... og Barton 2500+

 

Skal bruke Ramen jeg har fra min gamle maskin, 2x256 MB TwinMos PC2100...

 

Håper dette går ellers blir jeg skikkelig skuffa... men dere har kommet fram til at det er minnet som ikke er kompatibelt? Er det ikke corsair minne som er så bra til nforce2 chipset a? Blir jeg nødt til å investere i nytt minne og da :scared:

Lenke til kommentar

Har samma hok, og kjører 2*512 twinmos pc3200, og det funker fint d! Så jeg kan ikke skjønne at minnet er problemet! det jeg forøvrig oppdaget med hk, er at du må kjøre raid om du S-ata disk, altså du MÅ ha 2 disker! vet ikke om dette var til noen hjelp, men du kan jo sjekke det ut! hvis ikke kan du jo seff. kjøre en vanlig disk!

Lenke til kommentar

Har samme hardware, fikk det samme problemet som du har etter at jeg overklokka litt.

Er ikke helt sikker men, jeg tror HK er defekt.

Trykk på resett knappen, vent på svar fra pc´en. Hvis ikke det hjalp, prøv igjen. Min starter noen gang ved første forsøk, andre ganger må jeg trykke på resett 1-10 ganger.

Takker for svar

 

Jeg heller også imot at det er noe galt med HK (DOA). Så i dag drar jeg til en venn som har samme oppsett slik at jeg kan teste cpu, minne og skjermkort hos han. Hvis alt virker der, så er det vel bare å returnere HK. Får håpe MPX er kjappe og greie på sånne ting.

 

Kan ikke skjønne at twinMOS ikke skal være kompatibelt. Har ikke utallige folk satt sammen akkurat den samme kombinasjonen før her? Vennen min har ASUS A7N8X ( ikke "-E"), twinmos pc3200 og barton 2500+ og ingen problemer der... Er det forskjell på ASUS A7N8X-E og ASUS A7N8X når det gjelder minne?

 

- J

Lenke til kommentar

Står minne ditt nederst på listenher .

 

Hvis ikke, kan det være det som er feil.

 

Hvilke Slotter setter du minnebrikkene i? Leste at noen har problemer med dimm slot 1, og at det anbefales å bruke 2 og 3.

 

Annet tips er å disable fsb spread spectrum og agp spread spectrum.

 

MvhMeg.

Endret av MaD_DoG
Lenke til kommentar
Står minne ditt nederst på listenher .

 

Hvis ikke, kan det være det som er feil.

 

Hvilke Slotter setter du minnebrikkene i? Leste at noen har problemer med dimm slot 1, og at det anbefales å bruke 2 og 3.

 

Annet tips er å disable fsb spread spectrum og agp spread spectrum.

 

MvhMeg.

Nå har jeg vært hos en venn og testa minne, cpu og grafikkort på et ASUS A7N8X HK og alt virker fint.

 

Hvordan disable'er jeg fsb og agp spektrum? Er det noen jumpere som ikke står beskrevet i brukermanualen?

 

På den listen så står det:

 

TwinMOS 2.5 512MB DS Winbond W942508BH-5

 

På TwinMOS brikken min så finner jeg nummeret W942508CH-5. Betyr den bokstaven at brikkene ikke funker på dette kortet (ASUS A7N8X-E) selvom at det funker fint på en ASUS A7N8X. Eller er rett og slett HK defekt?

 

Takker for all hjelp så langt :-)

 

- J

Lenke til kommentar
Under advanced chipset features i bios. Linjene 13 og 14 tror jeg, kan variere fra bios til bios, men se der hvis du får tilgang til bios

 

Mvh Meg.

Kommer dessverre ikke så langt som til BIOS. Skjermen forblir som sagt svart :dontgetit: Men takker for forslag.

 

- J

Lenke til kommentar

har nå fått utstyret..

 

ASUS A7N8X-E Deluxe og AMD Athlon XP2500+ Barton.

 

Jeg brukte mine to gamle minnemoduler fra TwinMos. Gamle 256 mb brikker med CL2.5 og pc2100. Disse fungerte uten problem! Putta dem i slot 1 og 2.

 

Bestilte dog noen nye som kanskje egner seg bedre til overklokking... (bestilte hjem på kvelden den 26. og fortsatt ikke fått dem grrr :angry: )

Lenke til kommentar
Mvh Meg.

Kommer dessverre ikke så langt som til BIOS. Skjermen forblir som sagt svart :dontgetit: Men takker for forslag.

 

- J

Og mens jeg spilte C&C Generals i sted, så klikka PC´en. Får ikke maskinen i gang lenger, kommer ikke inn i BIOS engang. Markøren står bare å blinker på en svart skjerm.

Skal levere HK, 2stk minnebrikker og CPU tilbake. Amraam PC skulle finne ut av dette i løpet av noen dager. De mente det mest sannsynligvis er HK. Skulle få en ny på garantien, heeeelt sikkert HK. Har sett på forskjellige forum rundt på nettet at det faktisk er mange som har samme problem. Dvs kombinasjonen Asus A7N8X, 2stk Twinmos pc3200 og Barton 2500+.

Lenke til kommentar

Urk, trodde denne kombo'en var enkel og grei å ha med å gjøre jeg.. :-| Nå skal jeg jo snart kjøpe pc til meg selv, så da gjelder det å finne en god kombo. Mest sannsynligvis 64-bit da :-)

 

Jeg har nå returnert hovedkortet, så da får vi håpe alt går i orden om noen dager.

 

- J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...