Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Terminal servere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Terminalserver er en server tynne klienter kobler seg opp mot.

 

Ihvertfall der jeg jobba fungerte terminalserverne sånn at vi installerte tynne klienter på pc'ene rundt på bedriften,altså software kun så de får kobla seg opp mot server'n og logga inn.

 

Deretter skjer alt man gjør på server, man jobber i realiteten på server'n, den sender ut skjermbilde via nettverket til pc'en man sitter på.

 

Ingenting blir lagret lokalt, man har ikke tilgang til egen harddisk etc.

 

Vet ikke om dette er noe generell forklaring på hva det er, dette er ihvertfall min erfaring med det.

Lenke til kommentar

Det er ingen ting i veien for å lagre på en hvilken som helst disk i nettverket. f.eks. din lokale disk, hvis du har.

I 2003 server kan du sette slik at du automatisk kobler til de lokale diskene dine hver gang du logger på.

 

all prosessering skjer på serveren(terminalserveren), som sender skjermbilde og evt. lyd over nettverk til din maskin. Det eneste din maskin gjør er å vise deg hva du gjør på serveren (altså en terminal).

Lenke til kommentar

Vil legge til at RDP protokollen fra Microsoft stammer egentlig fra Citrix ICA protokollen (Microsoft har kjøpt teknologien fra Citrix) og er egentlig så og samme protokollen.

 

En annen stor fordel er at man sparer masse båndbredde på dette (f.eks hvis man åpner filer fra en filserver som står på samme nettverk som terminal serveren) istedet for å måtte laste hele fila over til klient maskinen for og så åpne den.

 

Citrix Metaframe har mere funksjonalitet enn Microsoft sin innbygde Terminal server, (citrix er egentlig en slags på byggning til ms terminal server). Man har f.eks published applications. Man kan da dele ut applikasjoner enkeltvis (disse vil da komme opp som egne program ikoner på klient siden) istedet for å gi tilgang til alt på serveren. Dette er en stooor fordel om man har mange brukere. Man kan også last balansere applikasjonene ut på flere servere i en farm. Gi forskjellige CPU prioriteringer på de forskjellige applikasjonene, og sette hvor mange av den applikasjonen brukeren kan kjøre samtidig.

 

orker ikke skrive mere nå...

Lenke til kommentar

ok, men har jeg forstått dette riktig nå da:

 

at ved en terminal server så kan man via tynne klienter kjøre programvaren direkte på serveren, slik at serverens ressurser blir brukt.

 

og at ved en applikasjonsserver så ligger all prog varen på serveren, men blir lastet opp til klientene som benytter de og at det er ressursene på klienten som blir benyttet....???

 

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
ok, men har jeg forstått dette riktig nå da:

 

at ved en terminal server så kan man via tynne klienter kjøre programvaren direkte på serveren, slik at serverens ressurser blir brukt.

 

og at ved en applikasjonsserver så ligger all prog varen på serveren, men blir lastet opp til klientene som benytter de og at det er ressursene på klienten som blir benyttet....???

 

Er dette riktig?

Ikke helt rektig men eneste forskjellen er at all programvare kjøres direkte på Server, ingenting kjøres direkte på klienten.

 

Ved å publisere applikasjoner, får man kun frem de programmene som en har tilgang på.

Man kan i tillegg publisere en egen desktop med roaming user profile som gjør at uansett hvilken klient du logger på Citrix fra så er desktopen helt lik.

Lenke til kommentar
ok, men har jeg forstått dette riktig nå da:

 

at ved en terminal server så kan man via tynne klienter kjøre programvaren direkte på serveren, slik at serverens ressurser blir brukt.

 

og at ved en applikasjonsserver så ligger all prog varen på serveren, men blir lastet opp til klientene som benytter de og at det er ressursene på klienten som blir benyttet....???

 

Er dette riktig?

Ikke helt rektig men eneste forskjellen er at all programvare kjøres direkte på Server, ingenting kjøres direkte på klienten.

 

Ved å publisere applikasjoner, får man kun frem de programmene som en har tilgang på.

Man kan i tillegg publisere en egen desktop med roaming user profile som gjør at uansett hvilken klient du logger på Citrix fra så er desktopen helt lik.

er det jeg som er ute å kjøre??

Hvis det er slik du sier er ikke terminalserver og applikasjonsserver helt like da?

Lenke til kommentar

Tenkte mer på det at man har en server som kjører terminalserver med de nødvenige løsninger, mens den henter applikasjonene fra annen Terminal server.

Begge er da i realiteten terminalserverer mens applikasjonene ligger på en server.

Forklarte meg litt tungvint der, sorry

Endret av kamus
Lenke til kommentar

Tenk deg at du har en server (terminal/applikasjonsserver). Så har du noen klienter uten harddisk og cdrom. Når du starter opp en klient søker den etter terminalserveren, får kontakt og laster opp OS'et og er oppe å kjører. Alt som blir kjørt går fra serveren, ikke noe blir lagret lokalt.

 

Du kan lese litt om dette på www.skolelinux.no . Der er en løsning forklart. Det er sikkert flere terminalløsninger og ikke bare en.

Lenke til kommentar

Vil det liksom si at om du har en rå maskin med f.eks dual opteron som terminal server så kan du sitte på en heller dårlig maskin og jobbe som om du sitter på den med opteron?

 

Og kamus: den avataren din forstyrret meg. Akuratt lik Snekker`n sin. Har liksom blitt måten jeg kjenner igjen folk på

Lenke til kommentar

Jeg har nå ihvertfall forstått det slik at du sitter på en tynn klient, og da har man to muligheter for servere:

 

1. At du som sitter på den tynne klienten kjører programmet rett i fra en terminalserver, at alt som blir gjort blir gjort på serveren.

 

eller 2.

at du som sitter på en tynn klient, kjører programmet fra en terminalserver, som igjen henter programmet fra en applikasjonsserver(annen terminal server).

 

Er jeg fortsatt ute på jordet? Eller er jeg inne på noe nå??

 

Roger'n

Lenke til kommentar

nei du er ikke på jordet. Og det med dårlige maskiner mot en god terminalserver stememr bra.

Jeg satte opp to klasserom med linux terminalserver før jul. Der består "serveren" av p3 1GHz med 2GB ram. Denne tjener 15 233MHz maskiner med 64MB ram. Og det virker flott. Klientene her bruker kun "kontor" applikasjoner, skal det tyngre programmer til bør serveren være større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...