Gå til innhold

Klokken forsinkes hele tiden i suse linux


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjører suse 9.0. med kde.

 

Mitt problem er at klokken som vises i "start"-stripen nederst, ikke holder korrekt tid. Det virker som den bli mer forsinket, jo mer intensivt jeg bruker maskinen.

 

Merkelig, for windows XP på samme maskin holder fint greie på klokken.

 

Dette skjer enten jeg velger lokal tid, eller "ups??" tid.

 

Hva kan dette skyldes? Og hvordan fikser jeg det?

 

Anders H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal huske på at WinXP går ut på nettet og stiller klokka di med jevne mellomrom.

 

Hadde samme problem på en server og for å sikre meg mot dette lagde jeg et script:

 

/etc/cron.daily/timesync

#!/bin/sh
/usr/sbin/ntpdate ntp.uio.no
/sbin/hwclock --systohc

 

Her henter jeg opp tid fra "ntp.uio.no" så stiller jeg hw klokka til det samme som system klokka etterpå.

 

Jeg kjører dette daglig da serveren heletiden er på nett.

 

Håper dette kan være til hjelp

Lenke til kommentar

Ok,

skal forsøke begge deler her. Jeg tror at KDe-klokken har en attributt, hvor man kan be den om å stille klokken etter en ekstern server.

 

Skriptet ditt, legger jeg de tre linjene inn i et ren-tekst-doc, og så ganske enkelt kjører det fra et shell?

 

 

Se forøvrig post og forklaring om samme problem her:

http://lists.linux.org.au/archives/lias/20...r/msg00023.html

 

Forøvrig synes jeg Windows løsning med å anta at HW-tid er korrekt er god nok. HW-klokken avviker i regelen ikke så mye at betyr noe. Men det gjør definitivt Linux...

 

Anders

Lenke til kommentar
Forøvrig synes jeg Windows løsning med å anta at HW-tid er korrekt er god nok. HW-klokken avviker i regelen ikke så mye at betyr noe. Men det gjør definitivt Linux...

Nå bruker linux (høyst sannsynlig gjør MS windows det samme) RTC, Real Time Clock, på maskinen din for å avgjøre hvor fort tiden går... Så å anta at maskinens klokke (som antageligvis også bruker RTC) går korrekt er nok heller tvilsomt..

 

Bare legg det skriptet som noen over posted og kjør chmod +x filnavn.. Legg det gjerne i /etc/cron.hourly i stedet så oppdateres klokken en gang i timen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...