Gå til innhold

Synger skjermen min på siste verset?


Gakkken

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har fått et lite problem.. for å ikke si halvstort.

 

Det har seg sånn at jeg har en 15" Vibrant LCD skjerm av litt eldre årgang. Den har en max oppløsning på 1024x768 pixels på 75Hz.

 

Så i dag fikk jeg de nye komponentene, jeg satta sammen data'en og alt var bare velstand. Etter ca. 2 timer syntes jeg plutselig bildet på skjermen min blei mer utydelig og "grøtete", men tenkte det bare var nerde-øynene mine som svikta litt. Etter ei stund måtte jeg reboote, og fant fort ut at det ikke var øynene mine.

Skjermen blei helt svart, så begynte det å komme hvite striper fra høyre til venstre side(eller omvendt?) jeg prøvde å slå av skjermen med På\Av knappen, men ingen ting i hele tatt skjedde. Blei litt fortvila og røska ut strøm lednignen til skjermen og satte den inn igjen, og bilde på skjermen kom opp igjen.

 

Kom meg inn i windows igjen og skulle teste et spill.. akkurat når spillet "overtok" skjermen med fullscreen, blei skjermen svart, prøvde av\på knappen igjen, ingenting skjedde, røska ut ledningen satte den inn igjen, og bilde kom opp.

 

Reboota igjen, det samma som sist skjedde, jeg gikk inn i BIOS'en for å se om jeg hadde gjort noe tull der, men jeg var under tvil. Plutselig blei bilde borte og kom igjen. Dette skjer hvert 10 sekund ca inne i bios, ingen andre steder.

Så var jeg å spiste i stad, og pc'en stod på som alltid ellers, så har jeg på sånn at skjermen skal slå seg av etter 20minutter med inaktivitet. Når jeg kom tilbake var skjermen "skrudd av". Jeg skjermen var svart, men det lyste liksom i kantene, sånn som det ikke gjør når skjermen er ordentlig skrudd av, så lyste indikator lampa grønn, sånn den gjør når skjermen står på, og vanligvis skal den lyse orange når skjermen er avskrudd. Jeg rørte på musa for å få igjen skjermbildet, men det kom bare en hvit strek over skjermen som blei borte, og så var det bare svart. Så nappet jeg ut lednigen og bilde kom opp igjen.

 

Så jeg lurer, hva gjør jeg? Jeg kan da umulig ha gjort noe feil, for det går da ikke strøm gjennom kabelen som er festet på skjermkortet, det er vel bare bildeoverføring som ikke han forårsake noen form for overpsenning. Jeg synes dette er veldig kjedelig med en skjerm med en smule utydelig bilde som ikke er sånn det skal være på en LCD skjerm, og heller ikke noe moro at den blir svart hele tiden + alle andre feil jeg har skrevet oppi her.

 

Jeg håper noen kunne kommet med noen tips og råd til meg. Jeg er veldig takknemmelig. Er det skjermen min som plutselig synger på siste verset?

 

Takk så lenge.

 

Mvh. en frustrert Stephan a.k.a Gakken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er sikker på at det ikke har noe med biosen å gjøre, sjekk windows sin strømsparingsmodus og slå det av, installer nye drivere til hovedkortet, bytt ledninger og sjekk hjemmesiden til produsenten etter nye drivere...

Heh.. Men uansett.. skal jo gå an å slå av skjermen med av\på knappen uansett... Noe som det ikek gjør...

Lenke til kommentar

Du skrev du hadde fått nye komponenter. Deriblant skjermkort også? Kan det være skjermkortet det er noe feil med? Kan kanskje forårsake forvirring for skjermen slik at av/på knappen ikke funker? Har du også sjekket at du ikke prøver å kjøre skjermen på en høyere hz enn den tåler? Det kan skade skjermen og skape lignende problemer som du beskriver.

 

Uansett... den er av en eldre årgang som du skriver, og er bare 15". Er ikke noe å gråte over om den tar kvelden tror jeg... skjermer har begrenset levetid. Min første PC skjerm levde i 7 år. Den jeg har nå er snart 4 år, men har begynt å få ekle striper over bildet, så den byttes ut med en LCD til sommeren (som en gave til meg selv som belønning for å ha betalt tilbake studielånet... skjer til sommeren. Jippi :-) )

Lenke til kommentar
Du skrev du hadde fått nye komponenter. Deriblant skjermkort også? Kan det være skjermkortet det er noe feil med? Kan kanskje forårsake forvirring for skjermen slik at av/på knappen ikke funker? Har du også sjekket at du ikke prøver å kjøre skjermen på en høyere hz enn den tåler? Det kan skade skjermen og skape lignende problemer som du beskriver.

 

Uansett... den er av en eldre årgang som du skriver, og er bare 15". Er ikke noe å gråte over om den tar kvelden tror jeg... skjermer har begrenset levetid. Min første PC skjerm levde i 7 år. Den jeg har nå er snart 4 år, men har begynt å få ekle striper over bildet, så den byttes ut med en LCD til sommeren (som en gave til meg selv som belønning for å ha betalt tilbake studielånet... skjer til sommeren. Jippi :-) )

Nytt skjermkort også ja. Har prøvd å koble skjermen min over på laptopen også, men det samme skjer. Bare jeg tar av kabelen fra skjermkortet blir det svart(det er normalt) men med grønne matrix striper som beveger seg over skjermen... :dontgetit:

 

Eldre årgang mener jeg 2-3 år gammel er den. Men rart det plutselig skjer sånn.. FUngerte jo flotters. Og jo, det er å gråte av. Har kjøpt meg ny pc nå, er blakk, og hadde ikke planlagt å kjøpe ny skjerm.

 

Og skjermen støtter max 1024x768 på 75Hz, og jeg har ingen høyere valg jeg kan velge i heller. Så umulig å gjøre feil sånn.

Lenke til kommentar
Eldre årgang mener jeg 2-3 år gammel er den. Men rart det plutselig skjer sånn.. FUngerte jo flotters. Og jo, det er å gråte av. Har kjøpt meg ny pc nå, er blakk, og hadde ikke planlagt å kjøpe ny skjerm.

2-3 år er ikke av eldre årgang... kanskje når det gjelder LCD da. Da kan jeg forstå at det er til å gråte av. Men har du sjekket om garantien fortsatt gjelder?

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket om grantien fortsatt gjelder nei. Kjøpte den av en kamerat for snart 1 år siden, og han hadde den nesten i et år.

Men det rare er, at jeg blei så møkk lei den skjermen i natt, så jeg prøvde å skru den opp. Skrudde ut 4 skruer bakpå skjermen som liksom skal holde den sammen, men jeg fikk ikke skjermen fra hverandre. Jeg skrudde i skruene igjen, og skjermen fungerer oerfekt.. :|

Lenke til kommentar
Har ikke sjekket om grantien fortsatt gjelder nei. Kjøpte den av en kamerat for snart 1 år siden, og han hadde den nesten i et år.

Men det rare er, at jeg blei så møkk lei den skjermen i natt, så jeg prøvde å skru den opp. Skrudde ut 4 skruer bakpå skjermen som liksom skal holde den sammen, men jeg fikk ikke skjermen fra hverandre. Jeg skrudde i skruene igjen, og skjermen fungerer oerfekt.. :|

Kan du fortelle hva du gjorde når du hadde skruene av, prøvde å tvinge delene fra hverandre eller bare prøvde du å skille dem forsiktig? Syns dette var litt mystisk :wow:

Lenke til kommentar
Har ikke sjekket om grantien fortsatt gjelder nei. Kjøpte den av en kamerat for snart 1 år siden, og han hadde den nesten i et år.

Men det rare er, at jeg blei så møkk lei den skjermen i natt, så jeg prøvde å skru den opp. Skrudde ut 4 skruer bakpå skjermen som liksom skal holde den sammen, men jeg fikk ikke skjermen fra hverandre. Jeg skrudde i skruene igjen, og skjermen fungerer oerfekt..  :|

Kan du fortelle hva du gjorde når du hadde skruene av, prøvde å tvinge delene fra hverandre eller bare prøvde du å skille dem forsiktig? Syns dette var litt mystisk :wow:

Jeg tror nok ikke det var det som gjorde det.. For det viste seg at dette skulle være kortvarig. Den fungerte knall bra som normalt i nesten 2 timer.. så skjedde det igjen.. Så at bilde gikk littegranne til høyre og den ble utydelig igjen, og ingen av knappene på skjermen fungerte.

Så dro jeg ut strømledningen på skjermen i kanskje 1-2 minutter, og satte den inn igjen, og skjermen var flott. Dette holder i ca 30minutter, så må jeg ut med lednignen igjen for å få klart bilde igjen.

 

Dette er veldig slitsomt og irriterende. Hadde vært moro å vist hva som var feil egentlig. Jeg har på følelsen av at skjermen "Synger på siste verset" hvertfall. :( Men jeg vet jo ikke. Er så merkelig, lukter ikke brent\svidd eller.noe. Hadde det gjort det hadde jeg vel kanskje skjønt litt men.

 

Takker for svar hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...