Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lett å bli lei av Windows :)

 

Lindows skal visst fungere ganske greit, men jeg tror jeg heller ville kjørt en "ordentlig" linux hvis jeg først skulle bytte. Fedora, Red Hat, Suse og Mandrake er greie Distroer å begynne med. Linux kan være litt krevende og anderledes til å begynne med. Derfor kan www.google.com og folk på irc-kanaler som #linuxhjelp, #linux.no, #linux osv på forskjellige irc-servere være med på å gjøre det enklere å begynne(Du kan finne grunnleggende Tutorials osv hvis du googler litt).

 

I første omgang kan det kanskje være lurt å kjøre to maskiner, en med windows og en med linux, eller to partisjoner og lilo eller grub for bootmeny. I tilfelle du skulle få problemer med noe :)

 

Når det gjelder MS Office, Photoshop og Dreamweaver kan vel disse "emuleres" med WINE og liknende "emulatorer", men jeg ville heller gått for alternativene du finner for linux-platformen!

 

Når det gjelder Office pakker så er Sun's Star Office og Open Office gode alternativer.

Som alternativ til Photoshop ville jeg kjørt The GIMP

og som alternativ til Dreamweaver har du feks Quanta

 

Info om alle titler over finner du ved å søke på www.freshmeat.net eller på www.google.com.

 

Mvh Eivind

Endret av EivindM
Lenke til kommentar

Quake 3 finst for Linux og funkar strålande. Det finst ikkje så mange spel som er tilpassa Linux, men ved hjelp av WineX/Transgaming kan visst ein del Windows-spel brukast. Emulerte spel går nok ikkje fullt så fort som i Windows, men dagens kraftige datamaskiner er jo nesten overkill uansett ;)

 

Det har lite for seg å gå over til Linux dersom du forventar å kunna bruka Office, Photoshop og Dreamweaver som før.

 

(Du ville nok fått fleire svar om du hadde spurt i Linux-forumet. Dette her er eit programmeringsforum.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har full forståelse for at du er skuffet over antall spill som kan kjøres på Linux, og nei, Wine har et MEGET begrenset bruksområde for spill så det ville jeg ikke stolt på.

 

Bruk 2 partisjoner og velg ved bootup om du vil starte Windows (og spille) eller om du vil starte Linux (og jobbe/lære).

 

Det kan bli litt mye å bare ha Linux i begynnelsen og da trenger man å slappe av og spille litt, men jeg ville ikke holdt meg helt borte fra Linux. Det er bare en annen type moro! :D

 

 

Hilsen

 

SciBirg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...