Gå til innhold

Bytte vifte på Hercules 9800 pro.

Vapula

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er svært usikker på om jeg skal kjøpe meg artic.

Synes at støyen på den originale vifta til Hercules 9800 pro er for høy. Det jeg lurer på om det er en grei jobb å montere Artic på kortet. Jeg tenker på det praktiske ja.

Har sett på hjemmesiden til Artic og der står det hele beskrevet, men jeg synes at det virker litt skremmende. Har aldri skifta vifte på grafikkort før.

Noen som har gjort dette og kan komme med erfaringer. Hvordan er det med alle Ramsinkene til Hercules kortet,vil de være noen hindring for montering?

Garantien forsvinner vel ved montering?

Noen som vet ca.Db nivå på standard 9800 pro vifter?

Kort sagt: Er dette noe den vanlige mann i gata skal klare uten store problemer?

Endret av Vapula
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrudde på artic på en liten halvtime, det er bare moro.

Hvis ramsinkene stikker over kondensatorene på kortet kan det bli trøbbel. Men det gjør de sikkert ikke. Ellers går det greit.

Garantien forsvinner.

Vet ikke lydnivået, men artic lyder bedre i mine ører på full guffe enn std. vifta. På "lav" drukner den i motorstøy fra harddisken, altså "lydløs".

Skrevet (endret)

Så lydnivået er svært lavt på laveste hastighet(artic)? Ramsinkene til Hercules er vel max.5mm høye.

Det som lager støy i pc'en min er Graffikkortet og kanskje Hk(Ic7-max3), ellers så er det bortimot lydløst, men det hjelper jo lite når gpu overdøver alt.

Vil Artic kjøle tilstrekkelig på laveste nivå? Er skifte av vifte noe å anbefale?

Ps: Har ringt til Microplex,men de visste svært lite om monteringen.

Endret av Vapula
Skrevet

Etter det du forteller, blir du helt sikkert fornøyd med artic.

På laveste hastighet kjøler den fremdeles _mye_ bedre enn orginalkjøleren, og den er som sagt veldig stille.

5mm ramsinks går nok bra, kondensatorene på kortet er jo høyere enn det? Vga silencer dekker jo praktisk talt hele kortet, den er schvær....

Kan jo nevne at jeg kjørte mitt 9800pro (ref.design) med vifta på 7v (fra 12) med overklokking uten vanskeligheter. Da ble vifta mye stillere, men fremdeles markert hørbar over harddisken. Nå høres ingenting fra skjermkortkjøleren lengre... :)

Ellers går NB-vifta (Abit nf7-s v2) også på rundt 7volt for å lage mindre lyd. Alt går! (Nesten)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...