Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg her? jeg går inn på nettverk- >lokalt nettverk-> og får denne meldingen: kunne ikke koble til vert - localhost. hva skal dette bety? hva må gjøres for at jeg kan browse winXP workgroupen? (og for at de skal kunne browse mine shares)

 

vet at dette er et tåpelig problem, men jeg er tross alt fersk i linux...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke akkurat noe guru på linux jeg heller, men...

Går ut i fra at du har laget en bruker, hvis ikke må du gjøre det. Etter at det er gjort må du gå inn i samba.conf og sette opp hvilke brukere som skal ha adgang til hvilke områder. Samba.conf fila finner du i /etc/samba/samba.conf, correct me if im wrong. Denne fila er allerede "konfigurert". Det vil si at det er et eksempel på hvordan du skal gjøre det. Som sagt så er jeg ikke noen kløpper på dette, men klarte det da selv. Er ikke så vanskelig når du får sett i samba.conf fila hvordan det skal settes opp.

 

Du har et par HOWTO's her:

 

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/SMB-HOWTO.html

 

http://www.tu-harburg.de/dlhp/HOWTO/DE-Sam...amba-HOWTO.html

Lenke til kommentar

Forresten; la meg tippe - utfra hva du skriver, regner jeg med du prøver å browse

windows lan shares med konqueror? I så fall; lan browsing under konqueror har

mange bugs enda, og kan være vanskelig å sette opp. (Under Mdk8.1 er det

t.o.m. rpm-pakker som mangler i distribusjonen for å gjøre dette - rekompiler

samba-src.rpm for å være sikker på at du får alle pakkene)

 

Hvis du fortsatt vil ha dette til å virke, anbefaler jeg deg å søke på http://www.deja.com

 

Til sist: Prøv å skriv dette i konquerors adresse-vindu:

 

smb://<IP-til-windows-host>

 

Evt. lan:// eller rlan:// istedet for smb:// For å bruke hostnavn istedet for IP, må du legge

til windows maskinene med netbios navn og IP i /etc/hosts eller /etc/samba/lmhosts.

(avhengig om du har dynamisk IP ved hver oppstart eller fast ip på lan)

Lenke til kommentar

Hei. For det første, samba er no herk sammen med xp (pga xp) Men jeg fikk det til å funke til slutt, så her er noen forslag:

 

først, sjekk /etc/samba/smb.conf hvilket navn du har satt på workgroup. Det samme navnet må du ha på workgroup i xp. Deretter, sjekk hva som står på security i smb.conf. Her står det sikkert security=user. da må du logge på en linux konto fra xp. Prøv å sette security=share. Dessuten må du kanskje laste ned en registry string / oppdatering til xp maskinen for at den skal klare å finne linux maskinen. søk i google.com etter samba xp for å finne registry stringen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 15:27, obotron skrev:

Heisann


Har du satt hostname riktig på Linux burken din? Dersom samba presenterer seg selv som localhost på nettverket er det "litt" vanskelig å kunne browse seg til den! Siden localhost = 127.0.0.1 og det samme på din Win XP maskin. Kikk litt på det!


 

Det var faktisk det jeg trodde var problemet, og det var det jeg håpet å få svar på i denne tråden.

 

Hvor skifter jeg på disse innstillingene?

Hva skal skal de endres til?

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Kommer litt ann på hvilken distro du kjører.. Kjører selv Redhat 7.2 & Gentoo Linux. Disse er litt forskjellig. Uansett, på RedHat burken min setter jeg hostname i fila network, denne finner du under /etc/sysconfig

Åpne file i din favoritt editor (hos meg nano eller pico!) og legg inn linja:

HOSTNAME="bla.bla.bla"

Lagre og lukk. Rediger fila hosts, finner du under /etc , legg inn ip_adresse_ maskin_navn

IKKE fjern linja med localhost & 127 adr. da en del tjenester bruker denne!!

 

På Gentoo ligger hostname i en fil som heter, jepp hostname, som ligger under /etc

 

Håper dette er til hjelp!

 

[ Denne Melding var redigert av: obotron på 2002-03-26 14:28 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...