Gå til innhold

Knitring i høytalerene!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har prøvd hodetelefoner og høytalere å det knitrer av og til i dem når jeg spiller musikk og spiller spill.

 

Har et indegrert lydkort ac97 på et AsusP4C800-E Deluxe.

Jeg har ikke jorda stikk kontakter, men det skulle ikke være problemet sa en kammerat av meg.

 

Har prøvd alle instillinger man kan tenke seg!

 

Vet noen hva problemet kan skyldes?

 

Taller for svar :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange har opplevd dette problemet, og det er særlig plagsomt på PC-utstyr som er et par år gammelt. Det fungerer så lenge musikken blir spillt av i fred, men så snart brukeren gjør noe, og det skjer noe på skjermen, så starter ulydene.

 

Og her nærmer vi oss årsaken til problemet, som verken er lydkortet, kablene, eller høyttaleranlegget:

 

Driverne til skjermkortet er skurken!

For å øke ytelsen på tester og i spill, benyttet mange produsenter av PCI-skjermkort seg av noen sleipe triks. I stedet for å frigi PCI-bussen etter å ha sendt data til grafikkortet, og vente til det er klart til neste pulje med data, holder de "trykket" til alle data er sendt og grafikkortet har håndtert alt. Det innebærer at PCI-bussen ikke kan ha annen trafikk og at det dermed sperrer for trafikken av lyddata.

 

Vi snakker her om svært korte avbrudd, kanskje på et tusendels sekund.

 

Problemet med lyd er at vi umiddelbart hører avbrudd, selv om de er så små som et 44/1000 dels sekund. Da oppfatter vi det som knitring.

 

Problemene kan også arte seg annerledes, for eksempel ved at høyre og venstre kanal bytter plass!

 

Dette skjer ikke med lyd fra CD-ROM-spilleren, men det er fordi CD-lydsignalet ikke behandles som data av PCen, men konverteres i CD-ROM'en, mikses med de andre lydsignalene i lydkortet og sendes til utgangen(e).

 

Løsningen

Det er forskjellige løsninger for forskjellige skjermkort:

 

Har du et Matrox Millenium skjermkort, fikser du dette ved å sette følgende linje i system.ini filen:

 

[mga.drv]

PCIChipset=1

 

Skjermkort basert på grafikkbrikker fra S3 fikses ved å føye til følgende i system.ini under avsnittet som begynner med [display]:

 

[display]

busthrottle=1

 

Dette er de to kortene som har stelt til mest bråk, bokstavelig talt.

 

Ikke på nye PCer

På nye PCer med AGP-grafikkort er dette problemet stort sett løst. Produsentene har også sluttet med å bruke slike "sleipe triks", særlig fordi AGP og PCI-spesifikasjonen nå faktisk forbyr å gjøre akkurat dette.

Lenke til kommentar

Kan være støy som stammer fra hovedkort/cpu/psu i og med at det er et integrert lydkort. Kanskje du kan låne et pci-lydkort å se om du får samme knitringen? Ac97 chip'en er jo som kjent ikke akkurat mest hifi.

 

(Etter at du har oppdatert alt av drivere, selvsagt.)

Endret av wizkid
Lenke til kommentar

Dårlig kontakt er jo oftest en grunn, til knitre lyd, da hele tiden inngangen på pluggen gnisser mot " veggene "--- Dette fører til en irritasjon, som gjengir seg i form av ulyd .. Har hatt samme probleme mange ganger, og som oftest er fordi jeg har vært så slapp at jeg har løfta høytalere / headset i ledningen, så det har slitt på inngang på HK, istedet for og løfte i høytaler/headset..

 

Men, det kan være så mangt annet også.. GL.. ;)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva problemet kan skyldes?

 

Har somsagt prøvd det meste!

Er det noen som har dette hovedkorte og vet noen om dette lydkorte?

 

Har ikke lyst til å sende det inn til komplett.Alt annet funker fint.Vet ikke om det er ofte sånne lydkort på hk kan være ødelagt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...