Gå til innhold

Temperatur-sensor på kjøleribben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg har P4 anbefaler Thermaltake at jeg plasserer temperatursensoren på siden av kjøleribben i stedet for å brette den under CPUen. Men det er en ting som bekymrer meg... Dersom ribben får dårlig kontakt med CPU'en så mener jeg at dette kan medføre to konsekvenser; Mindre varme blir overført til ribben, og temperaturen vil derfor virke for lav. - og - Dårligere kjøling fører til at forskjellen mellom reell og målt temperatur blir enda større.

Er jeg inne på noe her? Jeg blir ikke akkurat mindre bekymret over at onboard-sensoren er helt tullete...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm er enig med deg der... en sensor på kjøleribben vil nok ikke gi riktig temp tror jeg.... :no:

onboard sensorer pleier å gi riktig temp siden de ligger inne i komponenten...

prøv å flashe biosen og se om du får riktig temp...

Skrevet (endret)

han mener sikkert den innebygde sensoren da... altså hvis han flasher biosen så blir den innebygde mer nøyaktig ;)

edit: skrivefeil

Endret av ManagHead
Skrevet

Jeg har allerede flashed bios'en, men onboard-sensoren viser fortsatt en usannsylig lav temperatur. P4 3.0 @ 3.6, boxed kjøler med standard-goop som er halvveis smurt utover siden på cpu'en, full load, 43-44°c.

I morgen får jeg ny kjøler, AS5 og diverse mikk-makk. Jeg satser på at det fungerer bra.

Skrevet
han mener sikkert den innebygde sensoren da... altså hvis han flasher biosen så blir den innebygde mer nøyaktig

det jeg mente ja ;)

Skrevet

Nå har jeg fått Zalman-kjøleren min, og jeg klistret sensorene på siden av ribben. Etter tre kjappe 3dmark01-tester er høyeste målte temperatur 34,9°c (uklokket). Dette er også tilnærmet likt med hva onboard-sensoren viser. Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger. Kanskje Thermaltake-sensoren viste feil resultat da den var krøllet under CPUen, eller kanskje begge sensorene viser for lav temp.

Eh, jeg gir f! Om 2-3 dager skal jeg se hva denne kjøleren er god for!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...