Gå til innhold

Potmeter = ok. Nå funker displayet bare delvis


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har 2 stk potmetere som skal brukes til koblingen av displayet, ett slikt som 'alle' har.

Men, de er ikke likedan som de som er avbildet på ocshoot, derfor lurer jeg på hvilken av de to bena på hver motstand jeg skal bruke.

Se bildet.

Flere spm kommer nok etterhvert.

 

-Andreas

 

ohm.jpg

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som oftes er midterste beinet som brukes til å justere ohm'en

Greit nok, da er det 2 ben igjen :)

 

Enda en ting: Hvem av de 2 svarte ledningene er jord?

Den som er nærmest rød eller den som er nærmest gul?

Jeg er nemlig livredd for å sprenge displayet:)

 

Better safe then sorry.

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar
Er jeg veldig på gjordet hvis jeg sier at det er disse som bestemmer hvilken vei du skal vri bryteren?......

Du klarer ikke sprenge displayet, disse er kun til å stille inn kontrasten og lysstyrken, i hvertfall hvis du bruker samme koblingsskjema som meg.

Det er jo greit nok, jeg får prøve meg frem om jeg ikke får svar straks her nå.

Så får jeg prøve litt mer på google ang molex kontaktene.

Lenke til kommentar
begge de svarte er jord..

se på www.mircoplex.no -> Strømforsyninger der står det var alle de forskjellige er :)

ellers så finner du også en del forskjellige spenninger og singaler pc'n gir ut på:

http://www.networktechinc.com/technote.html

Jepp. Jeg fant ut diverse på microplex etter litt leting på overklokking.no, så fant jeg det på microplex.

Alt gikk helt glim, displayet lyser opp og alt ser glim ut.

Helt til jeg setter i gang lcd smartie 5.2. Da kommer det bare rare tegn?

EPP er satt på i bios også, samt porten står på auto. Paralell er også valgt i smartie.

Hva annet kan være feil?

 

delviskappe.jpg

fullstendig.jpg

display.jpg

koblinger.jpg

 

Noen som ser noen feil med loddingen?

 

PS: Husk Team Antonsen snart!:)

Endret av Grimnar
Lenke til kommentar
Vil anta at den enslige pinnen er inngang, og de to andre er på hver sin side av potmetere, på en måte. Altså vil den motstanden på den ene øke mens den andre minker. Pleier å være sånn på trepins pot.

ok, men det ser ut til at potmeterne funker fint egentlig.

Nå er det bare resten av displayet som er helt rart.

Tror faktisk jeg har hele google.com i bakhodet nå, men fortsatt ikke glupere.

Nå funker bare litt av displayet, det kommer bare tekst i 1/4 av displayet.

Noen som vet hvorfor det er slik? Resten av rutene er svarte.

Se bilde. Tror jeg avlodder alt i morgen igjen, for å ta alt på nytt.

Sjekk om det blir bedre da.

Hvor stor er sjansen for at noe ryker om det har vært en liten kortslutning mellom printbanene en plass? Hva kan ryke?

 

display2.jpg

Lenke til kommentar

kan ikke se noe direkte galt med loddingen din, men jeg kan ikke si at jeg likte alle disse ledningstrådene som stikker ut på baksiden. Det er en klimrende feilkilde når de blir bøyer i alle retnigner. Klipp de av helt intill kortet.

 

Hvilket koblingskjema har du brukt?

Lenke til kommentar
kan ikke se noe direkte galt med loddingen din, men jeg kan ikke si at jeg likte alle disse ledningstrådene som stikker ut på baksiden. Det er en klimrende feilkilde når de blir bøyer i alle retnigner. Klipp de av helt intill kortet.

 

Hvilket koblingskjema har du brukt?

Jeg har nå fikset alt som har med lodding å gjøre, jeg har til og med fått skryt av en tech-fyr på et uni i usa, så det skal ikke være feilkilden. Men han mente jeg burde jorde litt mer, uten at jeg forsto helt hva han mente men hvor og hva jeg skulle jorde.

Samt, jeg brukte det skjemaet som er brukt på workloggen til jonp i "eksternt lcd-display"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
kan ikke se noe direkte galt med loddingen din, men jeg kan ikke si at jeg likte alle disse ledningstrådene som stikker ut på baksiden. Det er en klimrende feilkilde når de blir bøyer i alle retnigner. Klipp de av helt intill kortet.

 

Hvilket koblingskjema har du brukt?

Jeg har nå fikset alt som har med lodding å gjøre, jeg har til og med fått skryt av en tech-fyr på et uni i usa, så det skal ikke være feilkilden. Men han mente jeg burde jorde litt mer, uten at jeg forsto helt hva han mente men hvor og hva jeg skulle jorde.

Samt, jeg brukte det skjemaet som er brukt på workloggen til jonp i "eksternt lcd-display"

Hyggelig at du fikk bruk for skjemaet... :yes: Men du kan utelukke at det har noe med potmeterene og gjøre, da hadde ikke 8x2 tegn virket. Er den lille teksten som vises det samme som du har skrevet inn i lcd smartie, eller er det noen helt villkårlige tegn? For lite jording er ikke noe problem. Det han mente med det, er at det jeg har fikset på med skjemaet jeg har i workloggen min, er og fjerne alle jordingene på parallellporten, men de er lagt over til molex kontakten, så det skal ikke være noe problem. (DET ble tungt formulert...:p)

 

EDIT: Forresten, du burde endre litt på loddingene. Prøv og avisoler 3-4 millimeter istedetfor. Da slipper du og være redd for at kordellene på de forskjellige ledningene skal gå inni hverandre.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...