Gå til innhold

billig-pc kun til MAME


Anbefalte innlegg

Tenker på å bygge meg en skikkelig billig-pc, kun til å spille eldre(fra slutten av 90-tallet og før) spill på med MAME

Har ikke tenkt å spille noe av de nyeste chd-spilla på denne, så det er altså lite poeng i noe superkraftig noe.

Hadde tenkt meg noe helst under 3000kr, bare for kabinett/psu + innmat, uten cd/diskettstasjon, skjerm/tastatur/mus osv.

 

Regner med å kjøre linux + xmame + gxmame på den, men det er enda ikke helt bestemt.

 

har aldri bygget noen low-end pc før, så er litt usikker på hvilke komponeter jeg burde velge.

 

eneste jeg vet, er at jeg vil helst ha en 60/80gb harddisk, men bortsett fra det har jeg ikke kommet særlig langt.

 

Hadde f.eks en duron 1.6 gjort seg? jeg vet at man får en amd xp for bare noen 100lapper mer, men da må man vel også kjøpe bedre hovedkort / ram osv også for å ta nytte av det? eller?

 

Hva med hovedkort? hovedkortet er vel det jeg lurer mest på, hva slags hovedkort passer til en såpass billig prosessor?

 

Minne tenker jeg holder med 256mb.

 

Skjermkort regner jeg med å bruke ca. 500kr på, et radeon 9200 f.eks.

 

+den må ha nettverkstilkobling, + lyd selvfølgelig.

 

men som sagt.. alt dette er foreløpig bare løse tanker i mitt hode, noen som har et "mest for pengene" forslag til en komplett pc til dette formålet som ikke overskrider 3000kr? gjør ikke noe om den koster litt mindre heller :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Hadde tatt en XP 2000+, et GeForce FX 5200, noname 256 (TwinMos om du bestiller fra komplett) og et Q-Tec kabinett. Hovedkort er smak og behag i nedre del av pris-skalaen.

Lenke til kommentar

Med 9200, 256MB Ram, Duron 1,6 osv. får du "egentlig" en ganske kraftig pc. Det er jo bra. Kan spille en god del nyere spill på den. Men hadde det ikke vært greiere å kjøpe en brukt Pentium 2 maskin 400Mhz, 128MB Ram, intrigrert gfx og lyd??? Det er bra nok til mame. Kommer jo ann på. Noen emulatorer trenger en del kraft til å kjøre veldig enkle spill :cry:

 

Det får du for .... veldig lite. Kan nesten finne det på dynga :)

 

Men hvis du skal bygge nytt så er den duronen på en veldig hyggelig pris.

Har erfaring med at de blir ganske varme. Kjøp en skikkelig vifte+ribbe. Som støtter MER en 1,6. Ellers holder det antagligvis ikke. Du kan jo underclocke den.

Og ha på en rolig vifte så du ikke bare hører vifte sus.

Lenke til kommentar

hmm jo, jeg har jo sett litt rundt etter brukte pc'er, men jeg vil jo ha _noe_ kraft.. at det virkelig skal føles som at det går nogenlunde glatt osv.. og det er jo egentlig ikke så alt for dyrt å få til.. :)

dessuten måtte jeg ha hatt ny harddisk + et skjermkort med tv-ut på uansett, noe jeg tvilsomt hadde funnet på en gammel 400mhz.. så da er det vel like greit å bare kjøpe alt nytt.. :)

Lenke til kommentar

Hva med

 

fra komplett.no:

 

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

- IDE ATA/100 2MB cache WD800LB - 565kr (Vil ha hele mame-samlinga der, + skader vel aldri noe med litt ekstra plass til overs)

 

Sapphire Radeon 9200 Atlantis 64MB DDR

- AGP,ATI9200,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail - 532kr

 

DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) - 350kr (like greit å kjøpe pc3200 når det bare er 9kr dyrere..)

 

Abit KD7A Hovedkort for Socket A (DDR)

- KT400A, ATA/133, ATX, USB2.0, LAN - 563kr (blandt det billigste jeg fant med lyd.. er som sagt hovedkortet jeg er mest usikker på, andre forslag?)

 

Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

- CP5-8JD1F-0L, opp til AMD XP3200+ - 127kr (virker veldig billig men, holder sikkert? eller kanskje ta en glacialtech til 60kr mer? gidder ikke kjøpe noe supervifte fra microplex til mange hundre kr..)

 

AMD Duron 1.6 GHz

- Socket A 266MHz, OEM - 358kr

 

= 2497kr + 120kr frakt = 2617kr.

 

 

Så kan jeg vel like så godt kjøpe kabinett et annet sted, siden komplett måtte ha sendt det som 2 pakker uansett.

 

Chieftec Dragon DG-01W m/300watt hos itbutikken for 497kr + 120kr frakt = 617kr.

 

tilsammen ca. 3200kr.. ble litt over men..

 

og ikke minst, noen som vet om disse delene vil uten videre være kompitabelt med linux på en enkel måte? dvs man ikke må drive med masse dill og dall for å få det til å funke? (mulig jeg tilslutt kommer til å bare kjøre win2000 + mame32, men hadde jo vært kjekt å vite...)

Lenke til kommentar

Men hvis du skal bygge nytt så er den duronen på en veldig hyggelig pris.

Har erfaring med at de blir ganske varme. Kjøp en skikkelig vifte+ribbe. Som støtter MER en 1,6. Ellers holder det antagligvis ikke. Du kan jo underclocke den.

Tror nok du tar feil, de gamle duron'ene (<1,2GHz) var varme ja, men de nye skal være svært kjølige!

 

AMD Duron 1.6 GHz = 358,83

 

EPoX EP-8KMM3i Hovedkort for Socket A

KM400, ATA/133, AC97, m-ATX, LAN, VGA = 499,59

 

Chieftec Dragon Micro-ATX Tower

Kabinett m/230W DS-01W P4 / AMD = 477,75

 

DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 = 350,35

 

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM = 643,19

 

 

Totalt: 2 329,71

 

Jeg har sikkert glemt noe, men men det der var i hvertfall ett forslag!

(holder vel med integrert VGA? eller?)

Lenke til kommentar

Oki. Har snuset litt rundt på Komplett. Mulig det er bedre å kjøpe en XP prosessor.

 

En Athlon XP2000+ 1.67 GHz koster jo bare ca. 200kr mer.

Og så for ca. 70 kr mer kan du få en XP2200+ 1.8 GHz. :p

 

Den fine tingen med disse er at de ikke blir like varme som Duron cpu'ene.

Og du får en del mer for bare 200-270 kr.

 

Når det gjelder hovedkort er det smak og behag. Kan jo ta et med intrigrert nettverk & lyd som takler en oppgradering senere.

 

Syntes denne Asus'en så veldig fin ut: Asus hovedkort

 

Asus A7V600-X Hovedkort Socket A DDR

KT600, SATA, ATX, LAN, Raid, LYD

 

Støtter mange forskjellige prosessorer og ram moduler. Ca 800 kr.

 

Du kan jo få noe for 500kr som gjør jobben og.

 

Anbefaller foresten Western Digital harddisker. Har 2 stk. en på 40Gb og en annen på 120 m/8mb cache. Har ikke fått noen prob. enda. Samsung og alle de andre komplett har er også bra har jeg lest & hørt.

 

Lykke til med mama pc config. :) Mange rå arcade spill. :love:

 

EDIT: oki. oppsettet ditt over ser bra ut. Hadde en 1,3 Ghz som ble veldig varm.

EDIT 2: hvilket som helst skjermkort er bedre en intrigrert. Kan bli en del surr med intrigrerte. Ofte litt ukompitable her og der. Opplever at de hakker på de enkleste 2d ting. :( Hjelper lite med rask prosessor til visse oppgaver når ikke skjermkortet holder mål. Gjør deg selv en tjeneste og kjøp et billig kort. :)

Endret av Allsop musematte
Lenke til kommentar

Med integrert grafikk ville jeg ihvertfall valgt en nForce2 løsning.

Denne er hentet fra PSdata:

 

 

Aopen Mainboard Socket-A nForce2 Crush 18G

ATX Audio VGA LAN IEEE1394, 675.00

 

 

Hitachi Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100

3.5" 2MB DeskStar 7K250, 451.00

 

 

AMD CPU Athlon XP 2200 1.8GHz Socket A

0.13u 266MHz Tray "Thoroughbred" 465.00

 

 

Aopen Case Midi ATX Tower 300W Black / Silver

(QF50A) 2xUSB2.0 390.00

 

 

Apacer Memory 256MB PC-333 DDR PC2700 Original315.00

 

 

Glacial Cooling Fan Socket A / 370 All PIII / Celeron

AMD Up To XP2800 26dB 120.00

 

 

Netto: 2,416.00

 

 

MVA: 579.84

 

 

Totalt NOK 2,995.84

Lenke til kommentar
da var det bestillt.. gikk for det jeg satt opp lengre oppe jeg (bare bytta ut med en litt dyrere vifte) :D

 

så går det vel 1000kr på å bestille delene til å lage en slik til også:

 

http://www.matt.newsome.com/arcade-controls/

 

ikke helt lik såklart men, inspirert av den :)

 

det håper jeg blir bra :D

Hvis du skal bygge en PC kun til MAME (og emulatorer generelt) ville jeg seriøst vurdere å kjøpe en X-arcade controller. Fåes både i single to two-player versjon.

 

Her er et video-review av single-player versjonen:

http://www.3dgameman.com/vr/xgaming/xarcad...deo_review.html

 

Hjemmesiden til X-arcade:

http://www.x-arcade.com/pc.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...