Gå til innhold

Feil temp m innebygd temperatursensor?


kohi

Anbefalte innlegg

Kjører en xp1800+ på asus a7v266-e. Har bra lufting i kabinettet (ca 26c) Har Dr.Thermal TI-V77 på cpu (ja, det finnes mye mye bedre, men den er grei nok) Bruker den innebygdre sensoren på hk til å måle tempen.

CPU har 50c idle og 51c full load. Samme f... hva jeg gjør (og snill har jeg ikke vært) klarer jeg ikke å få tempen hverken opp eller ned. Er lavere rett etter boot, men ellers: 50-51c.

 

Hadde tidligere det samme oppsettet på et MSI hk. Da var cpu-temp ca 10c lavere. (43c full load)

 

Er dette et kjent problem, og jeg har leita for dårlig på www? Kan en eller annen tabbe fra min side under montering være årsak til dette?

 

Alle forslag / info er av interesse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel nok et resultat av den berømte asusproben som ikke vil vise rett temperatur. Ser ut til at denne sensoren er noe herp.

Uansett, har vært i kontakt med Asus (sikkert 1 måned siden) og de sa dette skulle bli fiksa i neste biosoppdatering. Venter i spenning

 

PS. Min henvendelse til Asus var angående P4S333, som hadde akkurat det samme tullet.

Eneste måten å få en tilfredstillende måling på var å montere et iPanel. Men er ikke hundre prosen sikker på at en får helt korrekt temp da heller. Sammenligna det med en ekstern tempsensor, og de lå rett i nærheten av hverandre. Så langt unna kan det ikke være.

Lenke til kommentar

Oppdaterte biosen. Hjalp ikke noe på CPU-temp, men den hadde en del andre hendige funksjoner og tok dessuten knekken på et ACPI-problem jeg har hatt lenge.

Avinstalerte ASUS-probe, og installerte mobo monitor 5. Plutselig begynte temperaturen å variere likevel.... (sjokk!)

Lenke til kommentar

Har hatt Asus A7V333 i et par dager nå.

 

Grunnen til at jeg kjøpte dette var at det muligens skulle støtte temp sensoren som er innebygd i Athlon XP cpu.

 

Dette står i brukermanualen:

 

"Cpu temperature is monitored by the ASUS ASIC throgh the cpu's internal thermal diode........"

 

Temperaturen i BIOS (nyeste BIOS) er ikke riktig ca 30-40 grader feil på det meste.

 

Temperaturen i Asus Probe er konstant 40.

 

Temperaturene med MBM er heller ikke riktig.

 

GRRRRRRRRRR ASUS

 

[ Denne Melding var redigert av: qwerty på 2002-03-16 22:48 ]

Lenke til kommentar

Sliter med samme probelemet, men blåser i cpu temp nå... Jeg vet jo at den tåler 80-90 grader, og går det til helvete om 1 år har det ingenting å si for da koster cpu'en min 500kr...

 

Min ligger på 65-70 grader hele tiden (cpu, vifte på 5volt - ikke hørbar, silent viking / volcano7 RIBBE)

Hovedkort/Kabinett = romtemp + 3 grader (lian li kabinettet har 1mill vifter, ikke så rart...)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 09:23, |Viper skrev:

sorry at jeg sa noe her i heletatt, f*** at det ikke går å slette svar/tråder her!


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: |Viper på 2002-03-17 09:24 ]</font>


 

Jo vist kan du det.

du bare redigerer meldingen eller tråden din og så merker du Slett denne meldingen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 09:23, |Viper skrev:

sorry at jeg sa noe her i heletatt, f*** at det ikke går å slette svar/tråder her!


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: |Viper på 2002-03-17 09:24 ]</font>


 

Jo vist kan du det.

du bare redigerer meldingen eller tråden din og så merker du Slett denne meldingen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...