Gå til innhold

Hva er brukervennlighet? Linux eller Windows?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Quote:

On 2002-03-13 21:20, thorwb skrev:

Nå er jeg bare en 17 åring, og er kanskje ikke den beste til å svare...

Hvorfor skulle ikke du være like mye "den beste til å svare" som oss andre?

Et diskusjonsforum som dette, skal da ha plass til alles meninger (så lenge disse ikke strider med reglementet). Alderen på personen bak meningene er helt irrelevant.

Jeg synes argumentene dine er fornuftige og gjennomtenkte, så bare fortsett med det.

Mvh. Eivind.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quote:

On 2002-03-13 21:20, thorwb skrev:

Nå er jeg bare en 17 åring, og er kanskje ikke den beste til å svare, men jeg vil tro at windows vil være det beste for han fordi:

1. Han trenger ikke stabilitet til mer enn et par timer av gangen, lite trolig at han kommer til å ha maskinen i dagesvis. Jeg har inntrykk av at jo dårligere folk er på data, jo større ønske har de om å slå den av.

2. Han er sannsynligvis ikke den som er mest interessert i å slite med installeringer (selv windowsinstallasjoner er hvite flekker på mine foreldres kart, jeg finner linuxinstallasjoner vanskelige, rpm er griselett, men alt annet blir slit. (make og sånn)

3. Sikkerhetskopiering vil han nok ordne med disketter. (av dokumenter) Er du snill så lager du en backup-cd til han med alt ferdig installert (t.o.m. internett og email konfigurert) slik at reinstallasjonen av windows når det slutter å gå blir like lett å ordne som å koke en kopp kaffe.

Jeg sier meg enig med Eivind Birkeland og mener også at alderen ikke har betydning i denne sammenheng. En 17 åring kan ha like god, om ikke bedre, erfaringer enn mange andre. Dog vil jeg legge til noen kommentarer;

1. Han vil nok kreve like høy stabilitet som alle andre. Mange småbedrifter benytter sine datasystemer til fakshåndtering, og dette forutsetter 100% oppetid. Samtidig vil jeg påpeke at samtlige av mine Windowsinstallasjoner kjører bortimot feilfritt. I de tilfeller hvor ustabilitet oppstår beror dette som oftest, i 99% av tilfellene, av brukerfeil. Dvs, de forsøker å installere noe "morsomt" de har fått tilsendt pr epost, har fått av venner/bekjente eller har funnet på en cd som medfølger datablader og magasiner. Den siste 1% er oftest maskinvarefeil. Jeg har pr idag ingen leverte systemer som er ustabile eller utfører uønskede operasjoner. I de tilfeller hvor slike ting skjer lar de seg alltid ordne med servicepatcher eller maskinvareoppdateringer/utskiftninger.

2. Et ferdig levert system skal ikke trenge flere installeringer sålenge det oppfyller de krav brukeren har definert i forbindelse med anskaffelsen. Nyanskaffelser av tilleggsutstyr blir som regel levert med installasjon inkludert i prisen. Dette sikrer både drifts- og bruksmessige kvaliteter.

3. Sikkerhetskopiering på løsninger av yrkesmessig art foretas som oftest på andre media enn disketter, f.eks taper. Disketter har dessverre i mange tilfeller for lav kapasitet og krever mer av brukeren. Ved bruk av en tapestreamer med tilhørende programvare er det ikke nødvendig med annen kunnskap enn å skifte båndet daglig. Deretter vil programvaren selv utføre sikkerhetskopiering av ønskede data utfra definerte parametre med hensyn til hvilke dokumenter/katalogstrukturer som skal ivaretas, tidspunkt for utførelsen o.l.

Hva reinstallering av operativsystemet angår har jeg personlig aldri anbefalt dette utenom i de tilfeller hvor det vil være mest hensiktsmessig med hensyn til tidsforbruk. Dette avhenger litt av hva kunden benytter av spesialiserte programvare og løsninger generelt. Kun i noen få tilfeller har jeg anbefalt oppgraderinger av operativsystemet pga driverkompatibilitet. Men det skal legges til at dersom kunden uttrykker ønske om reinstallering eller oppgradering argumenterer jeg ikke imot så sant ikke andre hensyn må tas i den forbindelse.

Til thorwb vil jeg gjerne legge til at selv om jeg kanskje "kverulerer" litt på innlegget ditt må du ikke bli skremt av det. Jeg har full forståelse for hva du mener og respekterer det. Du har helt rett i enkelte tilfeller, men det er viktig å huske at en profesjonell bruker, dvs en som benytter it-løsninger i yrkesøyemed, setter helt andre krav til kvalitet og produktivitet enn hjemmebrukere og "hobbyhackere". For en som benytter pc som et verktøy kan nedetid føre til tap av inntekt mens for en "hobbybruker" kan problemer være en "gledelig" utfordring.

Skrevet

bør velge microsoft på grunn av at det er noe "alle" bruker, eller kan bruke. Å installere Linux er sikkert greit hvis bare en person skal bruke den, og han er interesert i å lære programvaren, men i jobbsammenheng er en og samme pc ofte i bruk av flere personer og du kan ikke forvente at andre skal gidde å lære et annet operativsystem, en det de fleste bruker hjemmeog er vant med.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Dette forumet (sånn jeg ser det) handler om brukervenvlighet i første omgang, med andre ord windows hehe. Det er ikke vits å instalere Linux i et hjem der det er flere brukere enn deg. Dette fordi mor, far og lillebror/søster for "whiplash" når de ser at den fine windows logoen ikke vises på skjermen. Det er ikke noe å diskutere en gang WINDOWS er mer brukervennlig. Jeg kjører selv med linux, men tør i allefall og si at windows er det mest brukervennlige OS'et. Hvis du vil ha utfordringer og er lei av at alt blir servert rett i fanget ditt er LINUX så klart valget.

WINDOWS=MURSTEIN

LINUX=VANN

Dette betyr at med windows har du ikke alternativet til å "tune" det om til det du vil. Du kan selfølgelig skifte bakgrunner, lyder, skins etc.

Men ikke store forandringer blir det :sad:

Linux kan man "tune" slik man vil og ikke minst når man vil det, dette er jo noe windows fort kan nekte deg. Så rørlegger Ola velg ditt OS med omhu hehe..........

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-28 03:18, ~Dj.Diablo~ skrev:

Det er ikke vits å instalere Linux i et hjem der det er flere brukere enn deg. Dette fordi mor, far og lillebror/søster for "whiplash" når de ser at den fine windows logoen ikke vises på skjermen. Det er ikke noe å diskutere en gang WINDOWS er mer brukervennlig.

Du børstet støv av en gammel tråd må jeg si :smile:

Jeg er forøvrig litt uenig i det med flere brukere i et hjem. Det som kan være litt pes med linux er å installere/konfigurere systemet. Men det trenger ikke være mer enn én nerd i hjemmet for ordne slikt. Mamma trenger ikke ha root-passordet til boksen (ser helst at hun ikke har det :smile: , og hun trenger ikke vite en dritt om linux. Bare en person setter opp alt og legger inn nødvendig programvare så kan det faktisk være like enkelt å bruke linux som windows. Pluss at du slipper en del problemer grunnet bedre sikkerhet og stabilitet, du trenger for eksempel ikke reformatere maskinen fordi lillesøster har fått mail-virus.

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-28 03:28, Langbein skrev:

Quote:

Den 2002-06-28 03:18, ~Dj.Diablo~ skrev:

Det er ikke vits å instalere Linux i et hjem der det er flere brukere enn deg. Dette fordi mor, far og lillebror/søster for "whiplash" når de ser at den fine windows logoen ikke vises på skjermen. Det er ikke noe å diskutere en gang WINDOWS er mer brukervennlig.

Du børstet støv av en gammel tråd må jeg si :smile:

Jeg er forøvrig litt uenig i det med flere brukere i et hjem. Det som kan være litt pes med linux er å installere/konfigurere systemet. Men det trenger ikke være mer enn én nerd i hjemmet for ordne slikt. Mamma trenger ikke ha root-passordet til boksen (ser helst at hun ikke har det :smile: , og hun trenger ikke vite en dritt om linux. Bare en person setter opp alt og legger inn nødvendig programvare så kan det faktisk være like enkelt å bruke linux som windows. Pluss at du slipper en del problemer grunnet bedre sikkerhet og stabilitet, du trenger for eksempel ikke reformatere maskinen fordi lillesøster har fått mail-virus.

Ja, nå kan vi tenke på å børste støv av gamle tråder som du sier. Blir spennende å teste Linux i norsk språkdrakt.

Jeg burde kanskje teste det ut og skrive en artikkel om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...