Gå til innhold

Clear CMOS


Taterunge

Anbefalte innlegg

Jeg har en IBM Aptiva som det er satt et BIO-passord på slik at jeg ikke får bootet. Reseter jeg CMOSen går vel dette vekk? Men hvordan er fremgangsmetoden?

Det er noen dip-switcher som styrer dette, men i manualen står det ikke mer enn at SW-1 skal stå på "OFF". Men skal jeg skru på PCen mens SW-1 står på "OFF"? Og eventuelt hvor lenge skal den være på?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du resetter CMOS vil BIOS passordet forsvinne ja.

Du behøver ikke slå på maskinene, bare la "dip-swithchen" stå i OFF posisjon i noen sek, så flytter du den tilbake til ON. Hvis dette ikke fungerer med en gang, slå av maskinen igjen og la "dip-swithcen" stå litt lenger i OFF posisjon.

Lenke til kommentar

Det er riktig som man sier her, enten hold inne en tast ved boot (ofte "insert" eller "home") eller clear cmos med jumper.

 

Hvis du ikke er helt sikker på om du gjør det rett, kan du bare ta ut batteriet i noen sekunder, og så sette det inn og startet. Gjør samme nytten som å bruke jumper.

Lenke til kommentar
Når du resetter CMOS vil BIOS passordet forsvinne ja.

Du behøver ikke slå på maskinene, bare la "dip-swithchen" stå i OFF posisjon i noen sek, så flytter du den tilbake til ON. Hvis dette ikke fungerer med en gang, slå av maskinen igjen og la "dip-swithcen" stå litt lenger i OFF posisjon.

Men hva skjer hvis BIOS-batteri ikke er i? Jeg var litt uheldig og brakk den metallbiten som holder den på plass, må nok ta i bruk loddebolten nå.

Lenke til kommentar
Det eneste som skjer er at du må stille inn i bios hver gang du starter maskinen. Kjedelig, men ikke helt livstruende. Du får se om du kan sette ny pers i uptime.

Hehe, nå har jeg klart å rapportert to av innleggene her til MOD, jeg trykker alltid på "repport" når jeg skal svare på ett innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...