Gå til innhold

Klassesamfunnet Norge (og sosial mobilitet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aller først, så vil jeg si at ord som "klasse", "samfunnslag" og så videre, er helt sentrale begreper i sosiologen. Det har ingenting med moral eller rangering av menneskeverd å gjøre. I tillegg, mye av det som blir skrevet i denne teksten er hentet fra en episode av Trygdekontoret hvor sosiologene Jørn Ljunggren og Magne Flemmen var gjester. De to har skrevet en bok sammen, Klasse, som ble utgitt i fjor. Jeg anbefaler alle både å lese boka og høre på episoden. 

Den ulike dannelsen og tilgangen på økonomiske ressurser som 6-åringer går inn i norske skole med er veldig synlig når de går ut i andre enden og inn i arbeidslivet. Det er en veldig høy overrepresentasjon av folk som kommer fra middelklassen og oppover blant andelen 30-åringer som har oppnådd en mastergrad, og en underrepresentasjon av de nedover. Barn fra øvre middelklasse tar høyere utdanning langt oftere enn noen fra ufaglært arbeiderbakgrunn med andre ord. Det er ikke slik at barn av arbeidere nødvendigvis blir arbeidere, men det er ikke veldig vanlig at en datter av en renholdsarbeider blir direktør i et stort firma. I tillegg, så er det en sterk sammenheng mellom hvilket samfunnslag man tilhører og hvilket sted man kommer fra.

Det man egentlig snakker om når man snakker om klasser, er makt. Eller som Max Weber sa; livssjanser. Altså, hvor store muligheter man har til å realisere ønskene sine. Sosial ulikhet har stor betydning for tillit og solidaritet, og land med høy sosial ulikhet er i langt større grad preget av sosiale problemer. Om én uke er det stortingsvalg. Mitt spørsmål til deg som leser dette er: Hvilket parti på Stortinget mener du er det beste til å minimere den sosiale ulikheten og maksimere den sosiale mobiliteten i Norge i dag, og på hvilken måte? Er Norge as good as it gets eller er det mulig å gjøre mer?

Trygdekontoret: https://radio.nrk.no/podkast/trygdekontoret/l_26db5872-82b9-40b3-9b58-7282b960b373

Boka: https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/klasse-9788202632144

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...