Forbe Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg var desperat etter å bygge muskler som yngre, så leste alt jeg kom over, hørte på hva folk sa også, stort sett sa de tren 3 sett à 10 reps. Jeg fant ut senere at det faktisk er et godt tips! Som sagt, jeg trente Mike Mentzer`s Heavy Duty HIT for rundt 2 år, kanskje lengre også. Jeg vokste ikke så mye som 1 cm rundt armene engang, tror jeg, husker jeg brukte målebånd hver uke. Var det fordi jeg var litt utrent, at det ikke fungerte? Vel, jeg tror egentlig ikke det, selv om du er utrent, så ville du ha vokst ihvertfall 1 cm eller to fra hevelse fra treningene alene. Det var ingen vekst, rett og slett. Jeg trente chin-ups og markløft en dag, hvile i 1-2 uker, og så dips og knebøy neste økt, hvile 1-2 uker igjen. Jeg trente alltid til failure, som Mike Mentzer anbefalte, fordi det er den siste 1-2 reps du vokser sa han. Og så cadence da, jeg senket i fire sekunder, holdt i to sekunder, og løftet i to sekunder. Jeg tror det blir for lite eksplosiv trening til å vokse noe særlig, jeg er ikke for å trene tungt hele tiden, selv om det pleier å rekruttere flere muskelfibre. Jeg la merke til at når Arnold Schwarzenegger var skuespiller i Terminator, så skalv han når han løftet en hagle, men kunne løfte 250 kg i benkpress, ja, han trente bare tungt stort sett så de saktevirkende muskelfibrene ikke ble så godt trent, så han løfter tungt, men kan slite med å løfte en halge, som sagt. Ja, blir litt det samme problemet med Heavy Duty HIT, du trener bare saktevirkende muskelfibre hele tiden, istedet for å trene alt. Det er sant at muskler at muskler ikke brytes ned igjen før etter kanskje 3-4 uker uten trening, men man mister gjerne litt styrke etter et par uker likevel, ofte bare en uke også, så det er en fordel å trene ofte. Mike Mentzer snakket så mye om overtrening også, men de fleste profesjonelle kroppsbyggere, trener hver muskelgruppe gjerne 2-3 ganger i uka, noen ganger hver dag også, uten at det byr på problemer før etter 5-6 uker f.eks. Overtrening merkes gjerne med at man blir sliten og svak, irritabel osv. Som sagt, du merker det når du må hvile, det er litt annerledes på steroider også da proteinsyntesen er effektivere. Det skal sies at Mike Mentzer selv, aldri trente HIT, han trente som alle andre kroppsbyggere, kanskje noe mer intensivt. Men det merkes at det er litt feil fremgangsmetode å trene for intensivt, da du blir for hard i utseende, Arnold f.eks. hadde et mykere, mer fleksibelt utseende, mer klassisk pen, og mer muskuløs fra å trene gjerne 25 sett på hver muskelgruppe. Jeg tror ikke MIke Mentzer, tøyde så mye heller eller poserte nok, side han hadde et litt hardere utseende, var nok derfor han tapte til Arnold også. Igjen, et problem med å trene få øvelser, er at kroppen blir vant med det, det er vanlig i kroppsbygging å sjokkere musklene, så kroppen ikke blir vant med den samme rutinen hele tiden, og så trener man gjerne flere typer musklefibre når man varierer øvelsene, og trener flere. Er man glad i trening, så er det gjerne bedre å ha et litt mer mangfold i treningen også, det er ikke bare for å sjokkere kroppen. Mike Mentzer anbefalte 60 % karbohydrater, 15 % fett, og 25 % proteiner, men jeg tror det er litt feil også, jeg er ikke imot karbohydrater da det fyller muskler, og forbrenner fett lettere, fettforbrenning er faktisk mye effektivere på litt karbohydrater. Den vanlige regelen er gjerne 1 gram protein, per 1 kg kroppsvekt, som profesjonelle kroppsbyggere går etter, jeg tror det er litt mer effektivt, enn bare 25 % proteiner. Jeg kan go on forever nesten om hvorfor Heavy Duty HIT ikke virker, jeg likte å høre på han tale om trening og kosthold, jeg leste de fleste av bøkene hans også om filosofi også, i tillegg til trening og kosthold. Det sies han var litt sur fordi han tapte mot Arnold, og sa det var en konspirasjon, jeg tror personlig, at han var litt gal på slutten, han mente nok godt med å hjelpe nybegynnere med trening, men når det ikke fungerer. Jeg diskuterte en del med en på youtube også om denne typen trening, og han var alltid hardnakket, men en dag viste han endelig bilde av armen sin, og han så litt blek ut og lubben med små muskler, det var tydelig at HIT var for lite trening til å se bra ut og vokse. Som sagt, det var moro å prøve HIT og leste bøker, se videoer, diskutere med folk osv. Men det var to år uten resultater
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå