Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veggboks hvor M3-skruer er for tynne - M3,5?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i en OBOS-blokk fra 1960, hvor jeg ikke helt vet størrelsen på skruene som må til for å feste lysbryter og dimmer inn i skjult/innfelt veggboks.

Det stod et par M3x13.4mm-maskinskruer i, men disse festet veldig dårlig. Jeg tenkte de sikkert var gamle og slitte, og at det var derfor de satt så dårlig i gjengene. Jeg kjøpte så et par M3x20mm, men disse er også for små/tynne i diameter, kan enkelt dyttes inn og ut av skruehullene. Det som gjør at lysbryter/dimmer holder seg i er at det er litt mismatch på diameter mellom hull i lysbryter/dimmer og veggboks, så skruene tvinges litt skjevt inn i skruehullene bak.

M4 er for stort, det har jeg sjekket. Kan det være at man trenger en M3,5-skrue? Virker veldig uvanlig, vanskelig å få tak i. Har noen andre vært borti noe lignende? Finnes det gamle gjengestandarder, eller er det imperial/amerikansk kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, jstensli said:

Er det metallboks i betong?

 

Typisk i så gamle installasjoner er det tomme gjenger.

Yes sir, metallboks i betong.

Alright, får prøve å finne noe som passer.

Edit: Fikk den siste pakken herfra, "ARA703016" M3.5x16mm.

Edit 2: Fant samme skruer her og:

Endret av olavrb
Lenke til kommentar
On 8/20/2023 at 6:31 PM, SirAmp said:

Hei, 

Som jstensli er inne på, er det snakk om tomme-gjenger

Altså ikke metriske mm skruer. 

Men disse:

https://www.onninen.no/onnline-onnline-maskinskrue-1-8-x1--25-stk-i-pakke-unc-25mm-lang/p/CFQ317

Takk. 1/8" == 3.175mm.

Skjønte det, men tenkte M3.5 var et sted å starte. Når M3 enkelt kan skyves inn og ut, hvor mye forskjell gjør 0.175mm. Kan jo absolutt hende det er alt som skal til, jeg får prøve 1/8" og.

Edit: Man får ikke bestill fra onninen.no som privatperson. Elektroimportøren selger 1/8 x 25mm stykkvis til 29,- ( https://www.elektroimportoren.no/skrue-veggboks-1-8-25mm-tommeskrue/89810/Product.html ). Blodpris. Jeg tar en tur til "Zachariassen Jernvare AS" på Torshov og ser om de har. :)

Edit 2: Var ikke mye å spare på å dra til "Zachariassen Jernvare AS", men de hadde i alle fall skruer til 25,- stykket. Har man bedre tid er nok Ebay eller AliExpress et bedre alternativ.

Endret av olavrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...