Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor lang tid bruker man til å lese på hvert fag på privatisteksamen?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har begynt å lese på de to fagene jeg skal ta som privatist nå til høsten (samfunnsfag og naturfag). Skal lese på egenhånd, uten undervisning, mulig at jeg kjøper en mnd med ASK privatist for å få litt hjelp og veiledning. Noen som har erfaring med lesetid på disse eksamnene? Har sett at noen bare har brukt 2 uker på å lese til samfunnsfag men er i gang og holder på å ferdigstille notater. Skal begynne å lese til naturfag om få strakser. Hvor lang tid bruker folk på å lese til naturfag? Er 10 år siden jeg har hatt disse fagene, så. :) Men går nok bra :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes ikke noe fasit på dette.

Hvor store ressurser du må legge ned avhenger jo helt av din egen intelligens, din konsentrasjon og effektivitet, din evne til å absorbere stoff, din evne til å forstå det du absorberer, din evne til å sette det du leser i sammenheng, og ikke minst hvor interessert du er i fagene du skal ta.

Har du allerede god forståelse for det samfunnet du lever i kombinert med god forståelse for hvordan andre grupper opplever samfunnet og ikke minst hvordan de oppleves er dette en god forutsetning for få med seg stoffet. Du må også forstå historien bak.

Når det gjelder naturfag så gjelder det selvsagt å ha forståelse for ymse biologiske, kjemiske og fysiske prossesser og evne til å bruke dette til å absorbere og forstå nytt lærestoff.

Gyldne regler:

Begynn veldig tidlig og gjør solid arbeide fra begynnelsen av - prokastinering og skippertak hjelper ikke på hukommelse eller forståelse.

Det er på slutten du behøver armslag, ikke i begynnelsen.

Dette er de 2 fagene ved siden av historie der karakterene kommer "billigst", bruk det til å få svært gode karakterer i stedet for å få middelmådige karakterer gratis. Disse fagene er de beste for å dra opp snittet, om andre karakterer er/blir svake.

EN ting til:

Man bør være litt orientert om de viktigste sakene (ikke nødvendigvis bare de som er viktige for deg) i nyhetsbildet om man skal få god karakter i samfunnsfag.

Endret av Haiku
tilleggskommentar
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...