Gå til innhold

PCen min henger seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har eit problem med dataen min. Den henger seg ofte uten at den er varm eller noko. Kva kan vere problemet? Nokon som har ein idè?

Eg har ein AMD Athlon 900 mhz, KT7-RAID hovedkort. Det er vel det som er viktig i denne sammenhengen.

Ellers har eg ei skikkelig vifte på cpu'en.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sidan du ikkje meiner den er varm så reknar eg med at du er 100% sikker på det!

Har du lagt inn drivarar/ny maskinvare i det siste? Sjekka maskina for virus og spyware? Kva slags operativsystem er det snakk om??

Blei litt meir spørsmål enn svar, men håpar du kanskje er hjulpen eit stykke på veg!

Skrevet

Jeg har hatt (og har vel fortsatt) noen små problemer med min PC ved at den henger seg av og til, uten at jeg liksom har kunnet mistenke noe spesielt for å være galt. Merker det spesielt ved avlogging ved at maskinen nekter å slå seg av og jeg har måttet benytte den STORE avknappen. Har ryddet opp med både SPYBoot og Adware men det har ikke hjulpet. :dontgetit:

Etter litt leting her i forumet ble jeg mistenksom til mine RAM brikker og lastet ned og kjørte memtest86. Her viste det seg at testen gikk i 3min og 33 sek og så var det stopp. Den ville ikke gå lenger. :no: Så kjørte jeg testen på min maskin nr 2 som aldri henger seg og er ganske lik maskin nr 1. Denne passerte memory testen uten feil. :yes:

Jeg har i lengere tid tenkt på å utvide minne til 1G fra mine 512k i dag (på begge maskinene) og har derfor bestilt meg ny RAM nå (kommer i morgen). Skal installere disse i løpet av helgen og gjøre noen nye tester med memtest86 og da håper jeg å ha avdekket at det faktisk er feil på de brikkene jeg har i min maskin i dag.

Jeg har fått sånn inderlig tro på at det er minnebrikkene som feiler når maskinen henger seg, så forsøk med memtest i første omgang. :ermm:

Skrevet
Sidan du ikkje meiner den er varm så reknar eg med at du er 100% sikker på det!

Har du lagt inn drivarar/ny maskinvare i det siste? Sjekka maskina for virus og spyware? Kva slags operativsystem er det snakk om??

Før hadde den ein tempratur på 48 grader, men etter eg bytta vifte så kom den ned på 38-39 grader. Er dette framleis for varmt?

Eg har sjekka maskina for virus, ja. Har ikkje langt inn nye drivera i det siste nei.

Eg har Win XP Pro.

Skrevet
Jeg har fått sånn inderlig tro på at det er minnebrikkene som feiler når maskinen henger seg, så forsøk med memtest i første omgang. :ermm:

OK! Skal prøve å kjøre dette programmet.

Skrevet

PCen hengte seg når eg kjørte memtest, men tok ut den eine RAM-brikka, så satser på at det går betre.

Skrevet

Ja; da var det ikke feil på minnebrikkene mine alikavel. Fikk mine nye brikker i går og har nå installerte dem. Dessverre feilet memtest (programmet hang seg) etter at testen var 98% ferdig. :angry:

Mine gamle brikker ble testet i maskin nr 2 og der passerte de memtest uten problemer. Dette får meg til å tro at her er det nok andre ting som spiller meg et puss. Må kanskje starte en ny tråd angående dette? :roll:

Oppdaget forresten at maskinen min ble ustabil etter at jeg slo av spenningen til min scanner. Maskinen hang seg i korte perioder og det så ut som om den var veldig opptatt med interne greier. Den står på paralellporten sammen med printeren. Det er vel ikke slik det er hos deg? Du har vel ikke fjernet noe maskinvare uten å fjerne tilhørende programvare, drivere, etc? :dontgetit:

Skrevet

Etter at eg tok ut den eine RAM-brikka på 128 MB, så har ikkje maskina hengt seg. Men den er utruleg treig!

Er ikkje akkurat kult å ha 128 MB RAM i PCen...

Skrevet

Et Abit KT-7 kort?

Hadde akk. det samme problemet med min gamle maskin, hadde Abit KT7A, maskinen fryser bare helt plutselig og du kan ikke bevege mus eller noe.

Problemet var bios til KT7 ikke likte NT-teknologien i w2k eller XP, og Abit sluttet å lage nye bioser til kortet....(tror de ga opp.)

Hvis du sjekker kompabilitet hos MS ser du at de ikke har testet eller støtter det kortet

Eneste løsningen var å gå tilbake til win98... sorry

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...