Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Påføre finish selv – vitrineskap og skjenk


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte skjenk og vitrineskap i samme serie hos Skeidar for noen måneder siden.

q7JLgRk.jpeg

htiFB8m.jpeg
Begge er av eikefinér (hvitoljet), og under vedlikehold står det at man må olje treverket med “hvitpigmenterolje” minst hver sjette måned. Tenkte ikke noe særlig over det der og da, men har i ettertid tenkt at det høres vel styrete ut, spesielt når møblene begynner å bli fylt opp og de selv i tømt tilstand nærmer seg 100 kg hver. Har kanskje også valgt en vel knotete plassering, siden vitrineskapet står med den ene siden inn mot en vegg.

Så jeg har lurt på om jeg heller bare bør påføre en finish selv, og forhåpentligvis slippe å tenkte på vedlikehold på noen år.

Har kikket på Osmo Pigmentert Hardvoksolje Hvit 3040 (skulle gjerne hatt noe som gir så lite fargeendring fra dagens utseende som mulig, hvis noen har tips til mer egenede produkter så skrik ut).

Har ingen erfaring med dette, så har noen spørsmål:
1) Ser at det anbefales å pusse med sandpapir før man påfører finish. Er dette nødvendig/anbefalt også for helt nye møbler? Disse ble produsert i månedsskiftet januar/februar i år. Såvidt jeg skjønner beskrivelsen fra Skeidar er det ikke gjort annet med dem enn oljing fra produsentens side.
2) Hvor grovt/fint sandpapir bør brukes, og hvor mye skal man egentlig pusse?
3) Er det egentlig trygt å bruke sandpapir på eikfiner? Er det en risiko for at jeg ødelegger møblene, siden det ikke er heltre?
4) Til slutt, noen som vet om en butikk som tilbyr test-prøver for finish? Litt surt å måtte kjøpe en stor boks for å i det hele tatt kunne finne ut av om valgt finish passer produktet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...