Gå til innhold

Hvilken Laptop?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å handle inn en laptop og en mobiltelefon.

 

Denne skal primært brukes til jobb, kontorapplikasjoner, web, mail osv..

Må ha muligheten til å koble opp mot internett via mobiltelefon, gjerne via bluetooth hvis det er mulig??

Batterikapasiteten er også viktig.

 

Hva er den primære forskjellen mellom disse to datamaskinene:

FSC Lifebook S6120

HP Compaq nx7010 [DU259A]

 

Går det ann å koble opp til internett via bluetooth og mobiltelefon, evt hvilke andre mulighteter er det(infrarød er vel ustabilt og krever at mobilen ligger i ro).

 

Hva gjør FSC maskinen så mye dyrere og hvor mye bedre er den ? Ser at det er Centrino teknologi, men utgjør dette så mye og hva er forskjellen?

 

Trenger gode forslag på hvilken maskin jeg bør gå for og tilogmed hvilken mobiltelefon..

 

Takker for all hjelp

Mvh

Lochlite

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det er ganske stor forskjell på de to maskinene der. FS maskinen er en ultraportabel liten sak med en skjerm på 13.3" og delt skjermminne, mens HP maskinen har 15.4" widescreen og Radeon 9200 skjermkort.

 

FS maskinen er nok den beste til kontorapplikasjoner i og med at den er liten og lett og har relativt stor harddisk. Det står ikke noe om de fysiske målene eller batteritiden og det er verdt å finne ut før man kjøper.

Lenke til kommentar

Før du kjøper laptop lønner det seg å bestemme et par ting før du begynner å lete:

 

1. Bruksområde

2. Hvor mye penger vil jeg bruke

3. Hvilke forsikringer/service-avtaler trenger jeg

 

Du sier "jobb, kontorapplikasjoner, web, mail osv". Da antar jeg at dette ikke innebærer noen form for billedbehandling eller 3d-applikasjoner (DAK o.l.). Det betyr at du greier deg fint med et integrert grafikk-kort så lenge du har nok ram (slik at du kan sette maks dedikert til grafikk-kortet).

 

Word/Excel etc er ikke så kraftkrevende så du trenger ikke den versting cpu'en heller.

 

Konnektivitet og batteri-levetid ser ut som det er viktig, i og med at du vil bruke lapp'en med mobil (reiser m.m?). Det betyr også at lav vekt er et stort pluss.

Lang batteri-tid betyr vel stort sett Centrino-plattformen. I tillegg bør du ha div. trådløse nettverksløsninger løsninger. Blåtann kan du legge til ved PCMCIA-kort, så det er ikke noen deal-breaker

 

Om du er villig å bruke så mye som 20 lapper (som Lifebook'en koster) så ville jeg gått på Dell.no og plukket en modell. Ikke fordi Dell er så forbannet bra, men fordi Dell har rettet seg mot firma-markedet, og tilbyr veldig gode service-ordninger (om du betaler for det selvfølgelig). Uten å kjenne MPX så godt, så er det vel ei vanlig web-sjappe som betyr at du må sende inn og vente om ting skjærer seg.

Dette vil jo være katastrofe for en omreisende selger (feks) hvor lapp'en er kontoret. Da må du ha muligheten til å få en erstatning kjapt som f.

 

Ellers så har IBM vanvittig gode maskiner, men ligger et par hakk over Dell i pris.

 

For å summere:

 

Centrino 1.4 eller høyere, 512meg ram, WiFi a&b (+g om du har råd), stor lysterk skjerm (der har Dell noen jævlig gode skjermer) 14"-15" og maks. 1280 eller 1400 oppløsning (mere enn dette bør du ha gode øyne!). Ellers avhenging av hva du har råd til/trenger...

 

Hmm, det ble langt dette. Tror jeg må jobbe litt nå.

 

Skee

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...