Gå til innhold

Kjøling

a85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke alle tror jeg. Men hvis du skifter fra original til AS5, kan du merke opp til 10 grader forskjell i temperatur.

Det kan nok stemme. I min egen lille tesdt så ble det ikke like store utslag:

Selv har jeg testet litt med og uten kjølepasta i en "rigg" jeg har satt opp nylig. Det består bl.a. av en AMD Athlon 1.0GHz, en gammel CoolerMaster kjøler og et MSI K7N2GM-L hovedkort som ligger på et bord. Temp. måleren er nok noe gal (viser for lite), men forskjellene er tydelige (idle mode, målt i bios):

A) Uten kjølepasta: 45 grader

B) Med billig kjølepasta fra Komplett: 44 grader

C) Med Artic Silver 3 kjølepasta: 41 grader

Romtemperatur: Ca 20 grader.

Som du ser i dette tilfellet, så fikk jeg 4 grader kjøligere CPU med en bra kjølepasta, for varmere CPUer kan forskjellene være større.

Ikke alle tror jeg. Men hvis du skifter fra original til AS5, kan  du merke opp til 10 grader forskjell i temperatur.

Det kan nok stemme. I min egen lille tesdt så ble det ikke like store utslag:

Selv har jeg testet litt med og uten kjølepasta i en "rigg" jeg har satt opp nylig. Det består bl.a. av en AMD Athlon 1.0GHz, en gammel CoolerMaster kjøler og et MSI K7N2GM-L hovedkort som ligger på et bord. Temp. måleren er nok noe gal (viser for lite), men forskjellene er tydelige (idle mode, målt i bios):

A) Uten kjølepasta: 45 grader

B) Med billig kjølepasta fra Komplett: 44 grader

C) Med Artic Silver 3 kjølepasta: 41 grader

Romtemperatur: Ca 20 grader.

Som du ser i dette tilfellet, så fikk jeg 4 grader kjøligere CPU med en bra kjølepasta, for varmere CPUer kan forskjellene være større.

Regna med det ville være forskjell. Kanskje du skulle teste Artic Silver 5 ;)

Regna med det ville være forskjell. Kanskje du skulle teste Artic Silver 5 ;)

Jeg hadde ikke fått handlet inn Artic Silver 5 på det tidspunktet (et par måneder siden). Det ville neppe gitt det store utslaget i denne testen. Til det er CPUen for "kald".

Jeg har byttet ut kjølepastaen på mine PCer med AS5 nå, men har ikke merket de helt store forskjellene. Jeg har dog ikke målt så nøye før/etter temp. ved disse byttene etter AS5.

Jeg får se om jeg tar en ny runde med tester på en varmere CPU snart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...