Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Avansert nettverksopsett


Anbefalte innlegg

Jeg har fått 2 ip adresser fra min ISP. og lurer på om jeg kan bruke HUB i stede for router. siden jeg ikke har bruk for NAT da?

 

Skal prøve og tegne opp slik som jeg tenker

 

INTERNETT LINJA

SWITCH

PC1 OG PC2 tilbkolet switchen

PC1 er en lokal gateway og har 3 pcer bak NAT med en 8 porter switch

Altså 2 nettverks kort i PC1 ( Kjører Clarkconnect )

 

 

 

Altså da blir det 2 maskiner med internett IP og 3 maskiner på lokal ip ( 10.0.0.1 osv) + at eth1 ( det andre nettverks kortet i PC1 som er bak nat har lokal ip )

 

Så det store spørsmålet er om dette går? ( strek linjene er nettverks kabler da :) )

 

:thumbs:

 

kan godt forklare bedre hvis dere ikke forstod. :D

 

Hvis jeg får meg 1 fast ip til i fra ISP. kan jeg bare koble den pcn til den første switchen da? altså IKKE bak NAT og GATEWAYEN?

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den switchen som jeg bruker den 5 porteren er en Cnet

den 8 porteren er en Office Connect Switch 8 ( altså jeg har INGEN router men gateway pc ) alt funker fint nå. men egentlig lurte på hvordan jeg skal koble til den pcn som skal ha den andre faste ipn i fra ISP.

for den kan jo ikke stå på lokal nettverket. ( blir 2 forskjellige ranger. )

 

men jeg skal prøve og se :D

Lenke til kommentar
egentlig lurte på hvordan jeg skal koble til den pcn som skal ha den andre faste ipn i fra ISP.

for den kan jo ikke stå på lokal nettverket. ( blir 2 forskjellige ranger. )

Den skal du koble til den første switchen sammen med resten av maskinene som har offisielle IP'er.

Lenke til kommentar
men egentlig lurte på hvordan jeg skal koble til den pcn som skal ha den andre faste ipn i fra ISP.

for den kan jo ikke stå på lokal nettverket. ( blir 2 forskjellige ranger. )

 

men jeg skal prøve og se :D

 

Det går det. Hvordan funker Internet ellers? I større nett er det ikke uvanlig med flere "nett" på samme kabel. :cool:

Lenke til kommentar

Alt virker topp. jeg prøvde og bare å koble til 1 pc direkte på modemet. prøvde og pinge en del servere. så satte jeg opp hele nettverket med 2 switcher og 1 gateway. og pingen ble ikke dårligere. jeg trodde den ble litt dårligere. :thumbs:

 

jeg har ikke fått satt opp den andre pcn enda. så jeg bruker bare gateway og switch bak den.

 

( Edit skriveleif )

Endret av tozer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...