Gå til innhold

KOMMENTAR: Dokumentarfilmen iHuman – Realisme eller dystopi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke sett filmen enda, men fra nrk-intervjuet med Lindmo (13 mars) fikk jeg inntrykk av at en del av målet med dokumentaren er at den skal formidle et maktkritisk perspektiv (dette er vanligere i samfunnsvitenskapene. Tonje Hessen Schei er sosialantropolog og filmskaper, ikke teknolog).

Hun sier at "... jeg er mest bekymret for makten bak teknologien ... vi lever under en ny algoritmisk verdensorden hvor store tekgiganter vet alt om oss ... vi blir kalt brukere ... det er viktig å forstå hvordan vi blir brukt og hvordan vi blir manipulert ... ". Videre nevner hun også at "... holdningen til tek-eliten er ganske skremmende ... det er ikke noe ansvar i forhold til hvor langt vi går ...".

Det er ingen tvil om at teknologien gir makt. Og det er ingen tvil om at makt kan temmes. Når, hvordan og hvor mye makten bør temmes er vel egentlig spørsmålene vi må finne svar på etterhvert som den vokser (og kanskje skjevfordeles på måter vi aldri har sett maken til). Nå har jeg ikke sett filmen enda, men ut ifra det jeg leser mistenker jeg at filmen ikke får formidlet disse problemstillingene og spørsmålene til publikum i den grad hun hadde ønsket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...