Gå til innhold

OC av AMD produsert etter uke 39?


Berrern

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp en ny AMD 2800+ prosessor. Problemet mitt er at den er produsert etter uke 39, noe som betyr at multipliern er låst. Jeg kan allikevel, i BIOS'en, sette en manuell multiplier, men da vil ikke maskinen starte.

 

Mitt hovedkort er et Asus A7N8X. Det skal visstnok støtte hastigheter opptil 400MHz.

I BIOS'en staar busshastigheten (ved default) satt til 166MHz. Andre alternativer er 100, 133 og 200. Når jeg setter den til 200 vil PC'en heller ikke starte :(

 

Spørsmålet mitt er: betyr dette at jeg ikke kan overklokke prosessoren i det hele tatt? Isåfall, hvordan?

 

En ting til jeg vil spørre om, jeg har kjøpt to Corsair Value PC3200 256MB DDR brikker, som jeg kjører i Dual Channel. Når jeg starter PC'en, står det "Memory running @ 166MHz in Dual Channel". Er det ikke mulig å øke denne hastigheten (166) til 400MHz? Eller er det 200? Isåfall; hvordan?

 

Håper ikke spørsmålene mine er altfor dumme (er ganske nybegynner innen overklokking), og håper også noen kan hjelpe meg.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme hovedkort og en låst xp2600 :thumbdown:

Mitt hovedkort er et Asus A7N8X. Det skal visstnok støtte hastigheter opptil 400MHz.

I BIOS'en staar busshastigheten (ved default) satt til 166MHz. Andre alternativer er 100, 133 og 200. Når jeg setter den til 200 vil PC'en heller ikke starte

 

I biosen under chipset settings eller noe sånt må du sette System performance til User defined istedenfor optimal eller agressive.

Da kan du stille på cpu external frequency i hakk på 1 mhz.

Siden prosessoren er låst kan du stille på multiplieren men det har ingen effekt eller maskinen vil ikke starte opp.

Prøv å still opp cpu external frequency i hakk på 2 eller 3 mhz til systemet bir ustabilt.

Når du er inne windows holder du inne windowstasten og pause/break tasten for å se hastigheten.

 

Når du har stilt opp Cpu external frequency vil minnehastigheten

Memory running @ 166MHz in Dual Channel

være den samme som den.(cpu freq.)

 

Håper dette hjalp deg litt ivertfall.

 

mvh

 

Fox

Endret av -Fox-
Lenke til kommentar

Takk, det hjalp en masse! :)

Kjører nå på 182, som resulterte i 2.28MHz.

 

Et par ting til jeg lurer på, siden du har samme hovedkort. I BIOS'en:

Memory Frequency - kan jeg sette opp denne? Vet ingenting om overklokking av RAM :dontgetit:

Memory Timings og alle SDRAM options - kan jeg skifte disse? Skiftet SDRAM Cas Latency til 2 istedenfor 2.5 som sto default, men hva med de andre?

Lenke til kommentar

Memory Frequency er hvor mye du belaster minne.

Hvis den står på 100% vil minne belastes normalt.

hvis du har klokket opp Cpu external frequency og merker at systemet blir ustabilt kan du stille ned Memory frequency for å få minne mer stabilt, men da yter jo minne bare 83%. (dette er bare hvis det er minnet som gjør systemet ustabilt)

Hvis du har godt minne og ikke overklokker men vil ha mer ytelse kan du stille opp memory frequency for å få det.

 

tror jeg....

 

Hvis noen mener noe annet må de gjerne rette meg :p

 

 

 

:xmas: God jul og godt nytt år :xmas:

Lenke til kommentar

Fox: Takk for oppklaringen :)

Maa sjekke om det var minnet som gjorde PCen ustabil paa mer enn 182MHz.

Men... hvor mye MHz kan minnet kjoere paa? 200?

 

 

har det noe stort å si om mp er låst da ? min er på 12,5 orginalt så jeg setter bare rett opp FSB til 200 ++ gidder ikke røre mp en engang..  :ermm:

 

Ja, det har det.. Naar PC'en (eller noe i den) ikke taaler FSB paa 200 :/

Lenke til kommentar
har du agp\pci lock på 66 ?

Fant ikke noe AGP/PCI Lock i BIOS'en..

 

Fant noe som het AGP Frequency; den var satt til Auto, men kan manuelt stilles i 1MHz hakk fra 50 til 100MHz. Skal jeg skifte denne?

Du kan jo prøve å sette den på 66mhz, da blir den låst på 66mhz. vet ikke hva auto vil si. Er jo verdt ett forsøk :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bare sett Agp frequenzy til 66, da er den låst.

 

Når den står på auto stiger den når du klokker, det er ikke bra.

 

 

Edit: leif

skal AGP hastigheten stå på 66mhz? og er det foresten sånn at hvis man låser AGP hastigheten til f.eks 66mhz, så vil heller ikke PCI hastigheter til Disker og slikt heller ikke stigge? eller stigger PCI hastigheten uansett?

 

er det ikke sånn, at ved 100, 133,166 0g 200FSB så stilles PCI og AGP hastigheten på normal Hastighet da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...