Gå til innhold

KOMMENTAR: Stort og smidig – ja takk, begge deler!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for et godt innspill i debatten.

Jeg kjenner ikke detaljer i Akson prosjektet, men tror det er greit å ta inn over seg at selv om kompleksitet er noe man bør søke å unngå, så er det ikke alltid mulig. Man må i så måte skulle på "Accidental complexity" og "Essential complexity".

Noen systemer må nødvendigvis bli komplekse ettersom de skal understøtte komplekse prosesser.

Så kan man alltid argumentere at med "riktig" systemstøtte kan prosessene i seg selv forenkles. Dette er jo riktig, og organisasjon og prosessutvikling bør være en del av alle større prosjekter (den omtalte transformasjonen).

Hovedpoenget er like fullt at kompleksitet ikke alltid kan unngås. Jakt gjerne på og minimer accidental complexity, men også akseptér at et det finnes en underliggende essential complexity.

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med på og kommentert Akson-debatten, men kjenner ikke igjen det bildet som forfatteren her tegner. En del ganske tendensiøse tolkninger av hva andre ytrer, synes jeg. Men jeg reagerer Først og fremst på to ting:

1. Ikke noe problem med virkelig store ambisjoner og satsninger - men det betyr ikke at man behøver å låse så store pengebeløp og så omfattende spesifikasjoner. Det finnes ingen som er i stand til å spå på denne måten om framtiden. Det som skjer når man analyserer et stort problem over lang tid er at det vokser og blir større og mer komplekst. De eneste som tjener på dette er konsulenthusene som skal planlegge, styre og gjøre jobben.

2. Smidig brukes ikke slik det er definert i innlegget. Nå er ikke smidig noe beskyttet ord, men jeg antar at man mener smidig som beskrevet i agilemanifesto.org slik mesteparten av bransjen bruker det. Til info: For at det skal kunne være smidig kreves det kortere/mindre forarbeid og at man planlegger med å lære og bygge opp kunnskap underveis. Og selvfølgelig skape gevinster underveis. Dette gjelder faktisk også "grunnmuren" eller "plattformen". Denne må være enklest mulig og kan også utvikles mens man leverer funksjonalitet. Visjonen stammer fra 2012. Men et smidig tankesett kunne dette prosjektet vært påbegynt for mange år siden og allerede skapt store gevinster for samfunnet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...