Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tips til student: Trainee eller relevant deltidsjobb?


Gjest 83cf7...072

Anbefalte innlegg

Gjest 83cf7...072

Hei.

Begynner på 3. avdeling til sommeren, noe som gir flere muligheter for å skaffe seg relevant erfaring. Dette kvalifiserer studenter til å bl.a. begynne å søke på traineestillinger og ved flere gratis rettshjelp organisasjoner, herunder Jusshjelpa. Spørsmålet mitt knytter seg til valget mellom disse alternativene. Karaktermessig har jeg for det meste B, én A, samt én C i exphil. Jeg regner med karakterene som kommer etter vårsemesteret også blir B og A, forhåpentligvis. 

Slik jeg ser det er en jobb innenfor Jusshjelpa et tryggere valg. Man får tilstrekkelig lønn, noe som er positivt da jeg slipper å fortsette å beholde irrelevante jobber på siden. Videre får man en del saksbehandlingerfaring, som også er utelukkende positivt. På den andre siden tilsvarer arbeidet der mange timer (minimum 21+ timer i uken). Jeg er bekrymet for at dette vil ha negativ innvirkning på karakterene, ettersom man fort kanskje blir hengende etter på det materielle?

Det andre alternativet er å satse på å få flere A-karakterer enn B til vårsemesteret. Det er kanskje noe optimistisk, men tatt i betraktning mine nyere tilbakemeldinger (stipulerte karakterer), er det ikke helt urealistisk. Slik jeg forstår det er det imidlertid betydelig større konkurranse om disse stillingene. Det er derfor mer risikiabelt, ettersom man aldri vet hvilke karakterer som kreves for å få et slikt traineeopphold. Samtidig virker det som at dette er den sikreste måten å få jobb rett etter endt studier (?), noe som gjør det veldig appellerende. Man setter heller ikke av tilsvarende mengde tid, som f.eks. Jusshjelpa krever. 

Videre er jeg også usikker angående lønn ved traineestillinger? Det er kanskje langsiktig tenking, men det får være. Det er vell ikke alle traineestillinger som tilbyr lønn? I så fall må jeg altså fortsette å jobbe ved siden av studiene..

Foretrekker svar fra personer med erfaring på område, men alle tilbakemeldinger er selvfølgelig velkommen. Takk på forhånd.

Anonymous poster hash: 83cf7...072

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...