Gå til innhold

Den amerikanske flyprodusenten vil si fint lite om ambulanseflyene som står på bakken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er et spor som også bør utelukkes. Nå har jeg ikke noe erfaring med aktuelle flytype men jeg var med på feilsøking av et lignende symptom med "rudder kick" på en annen flytype som oppsto i situasjoner med økt vibrasjon i flyet. Den gangen var problemet bonding av rack som yaw damping computer/unit var montert i. Enheten mistet rett og slett referanse potensial som resulterte i korte "spark" fra rudder. Under innflyging så er det normalt å øke hydraulisk trykk til "yaw damping" for å få kraftigere utslag ved lavere flyvehastigheter, noe som kan gjøre at problemet kun "merkes" i aktuelle situasjon.

Som nevnt har jeg ingen erfaring med aktuelle flytype men "you never know.... you know".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i grunnen veldig lite som er opplyst om, enten ut fra tanken om at publikum bør skjermes eller at operatøren er i villrede selv. Det er vel krav om en fly-data-opptaker som kan gi ut sensorinformasjon. I tillegg kommer vær- og miljøvariablene, samt individuell innstilling av aktuatorer, propellere og motorer. En ganske god beskrivelse av en PT6A motorens "indre funksjon" kan finnes i

. Jeg vet ikke om de nye 250'en har FADEC, digital kontroll av motorene og propell-settingene, som da vil tilføre noe flere variable mellom pilot og maskin. Det er gjerne "små" saker som kan gi store utslag slik Bjørn Andrè nevner om yaw-damperen med mangelfull elektrisk kontakt ifm økt vibrasjon.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...