Gå til innhold

Casio Exilim-Z4 eller Ixus 400?


Anbefalte innlegg

Eller a ha lest tester av bade Casio Exilim-Z4 og Ixus 400 er jeg forsatt i tvil om hva som skal velges. Er det sa stor forskjell i bildekvalitetet at Ixux 400 er et bedre valg? Ser at Casio fikk 6 i VG testen, og Ixus 5, og at batterikapasiteten er bedre pa Casio. Trenger et kompaktkamera uten at for mange innstillingsmuligheter.

Endret av AndyKam73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ixus vant jo "best billedkvalitet", så kan du leve med noe kortere batterilevetid, bør du gå for Ixus 400. Ikke sikkert alle vil merke forskjell på bildekvalitet, men som de sa i VG, så har Ixus 400 bildekvalitet som kan sammenlignes med dyrere og større kamera.

 

Vil du allikevel gå for Casio Z4, kan du jo evt. vurdere Pentax Optio S4 også. Det står en del om det her på forumet. Det er ganske likt Casio kameraet, men med noen fordeler.

Lenke til kommentar
Etter a ha sett forhandomtalen av Sony Cyber-shot DSC-T1 virker det som er det er verdt a vente litt, virker som et veldig spennende kamera..

Det vil alltid "snart" komme flere spennende nye kamera. Skal man vente litt til hele tiden, får man aldri kjøpt seg kamera.

 

Vet ikke hvor mye dårligere batterikapasitet Ixus 400 har, men jeg har Ixus V3, som bruker samme batteri, og jeg er ikke misfornøyd ihvertfall. Ixus 400 skal vel ha noe bedre batterikapasitet enn Ixus V3 også tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg driver også og vurderer Ixus 400 og Casio, men har nå bortimot eliminert Casio, da jeg ikke liker skjermen. Den er så stor og grovoppløselig at jeg synes den er uegnet til å se på bilder. Derfor har jeg heller gått over til å vurdere Ixus vs Pentax OptioS4, som er bortimot det samme kameraet, bare litt tregere.

 

Problemet mitt er bare at jeg ikke klarer å bestemme meg om jeg vil prioritere bildekvalitet til Ixus eller vekten og størrelsen til Optio. Liten vits i å ha kamera hvis man synes det er for stort eller tungt til å ta med seg.

Lenke til kommentar
Jeg driver også og vurderer Ixus 400 og Casio, men har nå bortimot eliminert Casio, da jeg ikke liker skjermen. Den er så stor og grovoppløselig at jeg synes den er uegnet til å se på bilder. Derfor har jeg heller gått over til å vurdere Ixus vs Pentax OptioS4, som er bortimot det samme kameraet, bare litt tregere.

 

Problemet mitt er bare at jeg ikke klarer å bestemme meg om jeg vil prioritere bildekvalitet til Ixus eller vekten og størrelsen til Optio. Liten vits i å ha kamera hvis man synes det er for stort eller tungt til å ta med seg.

Nå er ikke Ixus 400 direkte stor da, men det er klart at Optio S4 er mindre og lettere å ta med seg. Men tror du størrelsen til Ixus 400 vil plage deg noe større? Jeg har Ixus V3 (like stort) og har aldri vært plaget av størrelsen på det.

 

Ixus 400 : Bildekvalitet

Optio S4 : Størrelse

 

Du må selv finne ut hva som er viktigst. For MEG er bildekvaliteten viktigst.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for Optio S4..grunnen er størrelsen, og at billedkvaliteten er egentlig ganske lik. Jeg har sjekket og sammenlignet billedkvaliteten og du ser ikke noe særlig forskjell med mindre du blåser opp to helt identiske bilder stort. For meg som profesjonell fotograf ville jeg aldri brukt verken ixus eller optio s4 om det var et viktig bilde jeg skulle ta. da bruker jeg heller hasselbladen. for meg er dette et kamera som jeg skal kunne ta med meg over alt uten at det er i veien og uten at kvaliteten skjemmer noen ut.og det gjør ingen av kameraene. så er enig med innlegg ovenfor...er det størrelsen som teller, optio. bryr ikke størrelsen deg, ixus. men det sagt..bryr ikke størrelsen noe så får du jo mye bedre kvalitet om du går ennå opp i størrelse på kameraet. lykke til med valget. :yes:

Lenke til kommentar
Etter a ha sett forhandomtalen av Sony Cyber-shot DSC-T1 virker det som er det er verdt a vente litt, virker som et veldig spennende kamera..

Ja så et bilde av her nå, og leste litt specs, det ser jo virkelig smekkerlekkert ut, her kan jo Casio Z4 bare gå å legge seg! Så for de som skal kjøpe seg digitalkamera i 2004 men ikke har noe hastverk, så lønner det seg nok å ta det litt rolig...

 

Er det andre kameraer enn Z4 som både ser stili ut og har bra ytelse som er på markedet nå?

Lenke til kommentar

fikk mitt pentax optio s4 i dag. jeg er utrolig fornøyd etter og ha testet det litt.enormt brukervennlig og bra kvalitet. noe jeg synes var et veldig stort pluss er er tv ut funksjonen. helt genialt, bare plugger inn i tven så kommer bildene opp faktisk veldig klart og skarpt på tven. jeg er fotograf av yrke så når jeg nå i en tid har vært på jakt etter kamera så har det vært etter et kamera som yter bra, er lite og ser flott ut. ikke noe dårlig og si ennå. :)

Lenke til kommentar

Ble til at jeg bestilte meg et Optio S4 i går, etter å ha kjent på og sammenlignet vekten på de to kameraene falt jeg for Optio. Har et Nikon 4500 som har full manuell kontroll, og var derfor mest på jakt etter et kamera jeg kan ha med meg hele tiden, og dermed var størrelse et viktig kriterium for meg. Velger å tro at bildekvaliten skal holde til forstørrelser opp mot A4, da jeg uansett ikke har behov for noe større. Ser for meg at dette kameraet vil være et bra andrekamera også den dagen jeg investerer i et speilreflekskamera, noe man kan ta med seg hele tiden når man ikke gidder å ha en stor kloss hengende rundt halsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...