Gå til innhold

System process tar 100% cpu i XP til enhver tid


Anbefalte innlegg

Er dette vanlig? Jeg synes XP hakker en del (klarer ikke å åpne IE uten at WA hakker)

 

Når jeg installerte siste 4in1, hoppa ledig prossesorkraft over på system idle process, slik det "skal" (?) være. Men nå har der hoppa tilbake. Husker ikke om jeg merka noe særlig bedre ytelse etter at jeg installerte 4in1.

 

Kan det være denne tingelingen som forårsaker hakkinga, og hva forårsaker den igjen, eller er det rett og slett XP som er så krevende? har 256 MB ram kan det hjelpe å gå opp til 512? har aldri sett over halvparten av rammen blitt brukt.

 

Gidder noen med XP å sjekke "hvor" ledig prossesorkraft havner hos de?

 

takker og bukker og neier og snur meg omkring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Eg har også av og til (veldig skjelden) opplevd problema dine.

Det du må gjere å å avslutte explorer, og starte den opp igjen!

 

Når eg spelar Counter Strike,

og går ut til windows, da buka data'en

100 % av cpu "krafta".

 

Men som sagt er det ikkje ofte, og det he sikkert nokke med at ej he 768 mb ddr ram! :grin:

 

mvh

 

Aslak

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-05 16:30, RolloThomasi skrev:

Er dette vanlig? Jeg synes XP hakker en del (klarer ikke å åpne IE uten at WA hakker)

.....

Gidder noen med XP å sjekke "hvor" ledig prossesorkraft havner hos de?



 

Nei, det er ikke normalt.

 

Dersom du trykker ctrl-alt-del vil du få opp windows task manager. Her inne kan du velge "processes" og klikke på "CPU" kolonnen, den vil da sortere prosessene etter cpu bruken. Her kan du altså se hva det er som tar opp 100% av CPU'en din.

 

På "tomgang" skal CPU forbruket ligge å dabbe mellom 1-5%.

 

aaaaa, oppdatering: leste subjecten en gang til :smile:

Det er normalt at system Idle process ligger på 90-100 under CPU. Men det beskriver at av de f.eks 4% CPU usage, så bruker system Idle Prosess nesten 100%

fikk jeg det rett denne gangen, eller missforstår jeg hele spørsmålet ? :smile:

 

 

_________________

 

Byggeren

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-03-05 17:03 ]

Lenke til kommentar

Det er en prosess som heter System, og en som heter System idle process. "Til vanlig" skal all ledig cpu-kraft føres opp på system idle process, men hos meg går all "ledig" cpu-kraft til prosessen som heter System. Jeg mistenker at det er dette som forårsaker hakkinga mi, men ikke hva som er årsaken til dette igjen.

 

Hvis noen misforsto meg :smile:

 

Noen programmer er helt for jaevl1ge. Winmx bruker 5 sekunder ca på å få med seg at jeg har trykka på en knapp. Bulletproof FTP server 10 på det verste. og Seti, seti... jeg vil ikke nevne det en gang...

 

restarte explorer virker ikke. hadde jeg bare ikke klart å slette partition magic og nero når jeg bytte fra 2000 hadde jeg hatt debian inne for lengst :smile: gidder ikke installere gammel versjon...

Lenke til kommentar

Joda... forstår veldig godt hva du mener.

Hvor mye minne benytter prosessen "system"? Hos meg brukes 2% ca. hvert 5 sekund og den tar 32 KiB.

Du kan også ramse opp alle de andre (store) prosessene som kjører med tilhørende minnebruk/cpu-bruk.

Lenke til kommentar

List opp alle prosesser som bruker over f.eks. 1 MiB minne og alle prosesser som bruker over ~10% av cpu-ressursene.

Fortelle oss ALLE programmer du kjører.

Sjekk opp i msconfig | startup om det er noe mistenkelig der.

 

Etter at du har gitt oss de opplysningene:

...kjører du antivirus og AdAware.

Lenke til kommentar

Ok, here goes:

 

prosesser over 1 MB:

 

spoolsv.exe

svchost.exe

lsass.exe

services.exe

winampa.exe

msimn.exe

ctfmon.exe

winlogon.exe

winlogon.exe en gang til

msimn.exe en gang til (for en annen bruker)

csrss.exe

devldr32.exe (denne henger av og til når jeg skal slå av pc'en)

ahqtb.exe

explorer.exe

msmsgs.exe

taskmgr.exe

miranda32.exe

G6FTPSrv.exe (dette er ett av de programmene som har 10 sek+ responstid)

winamp.exe

svchost.exe en gang til

explorer.exe (annen bruker)

IEXPLORE.exe

 

 

Prosesser over 10% CPU bruk:

 

System (atm 96%)

 

 

Programmer kjørende nå er:

 

3x IE

Winamp

Miranda ICQ

G6FTPServer

Windows Messenger

AudioHQ (den derre SBLive saken nede i systray'en)

 

 

Systemet mitt er XP pro (duh :smile: på et KT7-R med 1Ghz TBird. 256MB noname sdr ram. WD Caviar 60 gig. pioneer slot in DVD. Liteon brenner. SB 5.1 player. V3-2000 PCI.

 

 

Problemet har vært her mer eller mindre siden starten, og jeg har konkludert med at det bare dukker opp etter at PC'en har vært påskrudd en tid. Finner ikke noe jeg gjør hver gang før det kommer.

 

 

Msconfig? eh... den må forklares litt nærmere :smile:

 

AdAware veit jeg ikke hva er, og det er tvilsomt at det er virus, ettersom problemet har vært her mer eller mindre siden jeg installerte XP i vinterferien en gang.

 

 

Håper alt dette kan hjelpe dere med å hjelpe meg :smile:

Lenke til kommentar

fant ut av msconfig.

 

I startup er disse tingene, hvorav jeg hadde glemt noe:

 

winampa (allerede nevnt)

ahqtb (allerede nevnt)

ctfmon (nevnt den au)

StyleXP (den hadde jeg glemt... kan det være den? kjører den i sånn "don't use any system resources" modus)

RSEDNClient (aner ikke hva dette er)

Epson Status Monitor 3 Environment Check 2

Microsoft Office (kjører ei fil som heter OSA.exe med options -b -l)

Lenke til kommentar

Et tips: Format C:

 

Legg inn alt på nytt, og prøv igjen.

 

Dette er hva AdAware er:

Adware is known by many names--spyware, trackware, or even Big Brotherware. While producers of adware claim its purpose is merely to collect information about Internet habits in order to deliver ads tailored to a surfer's interests, privacy advocates are concerned about the potential misuse of this data. Where does it come from? Most likely it was installed alongside that free software widget that you downloaded just last week, without you even noticing.

 

Ad-aware identifies and removes these surreptitiously installed applications. Using updateable "reflists," which are sort of like antivirus DAT files, Ad-aware scours your system--including registry and temporary Internet files--and looks for traces of recognized adware modules. When it's finished searching, it displays a list of what it found and lets you select the items you'd like to remove from your system. And when coupled with its companion program, RefUpdate, you're always assured of using the most comprehensive list of adware to search for. The main drawback is that some ad-supported programs, such as GoZilla Free, will no longer function if you remove their ad modules. If privacy is your main concern, Ad-aware will help keep you anonymous on the Web.

 

 

Så vet du det og :razz:

Lenke til kommentar

En av grunnene til problemet er XP sin hurtigvisning... Om du går inn i en folder med f.eks mp3 og har på "details" eller lignende så prøver XP å aksessere alle filene på en gang for å finne ut taggen på artist, og finne ut hvor lang sangen er etc. Gaper XP over for mye ender det opp i en endless loop. Dvs 99% cpu forbruk.

 

Og restarte exploreren hjelper... men om du vil inn i mappa fordet må du deaktivere hurtigvisningen... og så lagre denne folderens egenskaper.. (gjøres ved å lukke vinduet)...

 

Eller du kan forandre det manuelt i desktop.ini som ligger inne i mappa...

 

 

 

Jeg har opplevd problemet på andre områder oxo... ikke funnet ut hva som forårsaker det enda... ettersom jeg nesten er kvitt problemet... Det å analysere ferdig en folder går også an. Selv om det ofte fører til loop i cpu og resten av analyseringa går bra treigt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-08 11:19, Pion_ skrev:

En av grunnene til problemet er XP sin hurtigvisning... Om du går inn i en folder med f.eks mp3 og har på "details" eller lignende så prøver XP å aksessere alle filene på en gang for å finne ut taggen på artist, og finne ut hvor lang sangen er etc. Gaper XP over for mye ender det opp i en endless loop. Dvs 99% cpu forbruk.


Da vil explorer.exe bruke all CPU, ikke System prosessen...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har faktiska akkurat det sappe problemet på en Athlon XP1800, med windows2000

Det som er så rart er at under taskmanager er det ingen prosesser som bruker cpu når pc`n idler...tiltross for at den raporterer 100% cpu-usage!

Reinstallerte nettopp maskinen, slik at det er lite sansynlig det skyldes virus/spyware.

Er det noen som har funnet en løsning på dette problemet?...evt noen andre plasser dette er diskutert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...