Gå til innhold

Oppgradere, bruksområde Ps/Lr


Anbefalte innlegg

Har i dag en maskin basert på et Asus P8Z68-Pro, i5-2500k m/standard kjøler, 16 Gb minne 1600Mhz, 2ssd + 3 HDD og et Gtx 750ti grafikkkort. Bruker win10, oppgradert fra 7 OEM windows versjon

 

Til daglig vanlig bruk fungerer det fin fint, og til enkel bilderedigering går det greit med noe tålmodighet. Det er når layers og maskeringer og filene blir store min tålmodighet tar slutt, spesielt når minnet renner over og Cache diskene skal hjelpe til  :hm:

 

Har satt opp et forslag HER

 

Vil det fungere? Tenker å beholde grafikk kort (gtx750Ti) enn så lenge, har kasse og PSU Corsair 650W

 

Er på budsjett....

Endret av Hengus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

650w psu holder i massevis.

 

Photoshop can efficiently utilize multiple processor cores, but efficiency drops off after two cores, with the four-core processor only being around 25% faster than the two-core at the same clock speed. The six-core processor is approximately 8% faster than a four-core.

Performance in Photoshop does improve directly with increases in processor clock speed, the higher, the better. It is, therefore, better to utilize a processor with fewer cores but a higher clock speed if budget is limited.

 

Så her kan det se ut som en 9600k passer deg meget godt. Kjøp en Noctua D15 for kjøling så klokker du den lett til 5ghz++.
Anbefaler som alle andre Gigabyte (z390 aorus elite kanskje) kort da dem har best VRMs for mer stabil overklokking.

Dette kommer totalt på rundt 8900kr.
Litt billigere enn ditt oppsett, kan evt spare summen eller legge i mer penger i 32gb ram eller større/raskere ssd

Lenke til kommentar

Takk for svar

 

Har brukt siden www.pugetsystems.com som plukke hjelp. Der finnes og denne oversikten som viser at 9900k og 9700k er de klart beste for photoshopbruk, med score hhv 989 og 964.  9600k får 768.

 

Tilsverende liste for Lightroom. Der er ikke forskjellen like stor, så der lønner 9600k seg i bruk/pris 

 

Min nåværende maskin fikk 225 photoshop poeng da jeg testet den, så uansett blir det mye bedre

 

9600k med Noctua D15 høres ut som et godt tips og heller øke RAM til 32 Gb. 

 

Ny liste HER, bikker 10k bitte litt

 

Er ram typen ok, eller bør jeg velge annen Mhz - kan for lite om ram typer

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...